Marijn Post wint SURF Onderwijsaward

Op 15 november ontving Marijn Post tijdens de SURF Onderwijsdagen 1 van de 5 SURF awards voor vernieuwers van opleidingen. Marijn is beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie met ICT bij de HAN. Ook werkt ze als senior adviseur leren met ICT bij de centrale staf Onderwijs, Onderzoek en Kwaliteitszorg (OOK).

Marijn Post laat de Surf Onderwijsaward zien
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

SURF reikte de Onderwijsawards voor de 7e keer uit aan professionals. Collega's dragen hen voor, omdat zij vinden dat zij op inspirerende wijze onderwijsvernieuwing met ICT vormgeven.

SURF Onderwijsaward 2022: thema daadkracht

Marijn Post ontving de Onderwijsaward op 15 november uit handen van Christien Bok, Innovatiemanager Onderwijs SURF. Binnen SURF werken universiteiten, hogescholen, mbo-instellingen, umc’s en onderzoeksinstellingen samen. Dat doen ze om de best mogelijke digitale diensten in te kopen of te ontwikkelen. Ook wordt kennisdeling gestimuleerd door steeds te blijven innoveren.

Christien noemde Marijn bij de uitreiking van de award een "vaandeldrager voor open leermaterialen". Vanwege haar niet aflatende inzet voor het stimuleren van het gebruik van open leermaterialen. Dat doet zij vanaf de start niet alleen bij de HAN, maar ook landelijk in de Special Interest Group Open Education en in het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Dit jaar was het thema voor de SURF Onderwijsaward "Daadkracht". En het werk van Marijn voldoet daar uitstekend aan!

 

TerugkijkenUitreiking SURF Onderwijsaward

Prachtige beelden

Collega’s over Marijn

Collega's van Marijn bij de Centrale staf en Services waarderen haar werk, daadkracht en kritische blik. Zij nomineerden haar daarom voor de award. “Marijn weet als geen ander de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologie te verbinden met de wensen vanuit het onderwijs. Hoewel ze pas 3 jaar bij de HAN werkt, is ze al goed bekend met de organisatie en weet ze de verbinding te leggen tussen didactiek, techniek, ict en ondersteuning. Ook verbindt ze mensen makkelijk met elkaar. Dit maakt dat je Marijn overal in de organisatie tegenkomt en iedereen haar weet te vinden.”

“Marijn heeft een kritische blik en is in staat haar feedback om te zetten in praktische adviezen, tips en hulp om op die manier bij te dragen aan onderwijsinnovatie. Ze doet dat op vele gebieden, zowel bij individuele vragen van docenten en collega’s als op hoog niveau, bijvoorbeeld door input te leveren voor beleidsvorming.”

JuryUit het juryrapport

“Wat ons bij Marijn opvalt is dat ze heel goed weet dat je voor onderwijsinnovatie verschillende typen mensen nodig hebt, uit alle lagen van het onderwijs. Die mensen brengt ze bij elkaar, niet alleen binnen haar eigen instelling, maar ook landelijk. Dat doet ze met een fijn gevoel voor persoonlijke verschillen en politieke gevoeligheden, en ze krijgt daardoor veel voor elkaar.”

InterviewWat drijft Marijn en waarom zet zij zich in voor open leermaterialen?

Marijn hoorde in de zomervakantie dat zij genomineerd was voor de award. Benieuwd naar de drijfveren van deze gedreven collega stelden we haar een aantal vragen over open leermaterialen.

 

Marijn Post met de SURF Onderwijsaward in haar handen.

Was de SURF onderwijsaward een complete verrassing voor je?

"Het was een verrassing dat ik had gewonnen", vertelt Marijn. "Het begon allemaal een beetje vaag. Ik hoorde namelijk dat ik genomineerd was, maar ik wist niet wie nog meer. Achteraf pas hoorde ik dat er in totaal 30 mensen een nominatie hadden gekregen. Uiteindelijk werden 5 daarvan prijswinnaars."

Hoe was het om op dat grote podium de prijs in ontvangst te kunnen nemen?

"Dat was best spannend. Ik stond daar voor een volle zaal. Van tevoren was me gevraagd of ik me had voorbereid met een speech. Daar ben ik alleen niet van. Ik dacht, ik zie wel. Gelukkig stelde de dagvoorzitter mij een aantal vragen. En antwoorden kan ik wel!" Ze lacht als ze dat zegt. Ze complimenteert bovendien Christien Bok. "Het leek net alsof ze mij al heel lang kende, terwijl we elkaar net ontmoet hadden. Ze wist zoveel over me te vertellen. Dankzij mijn collega's natuurlijk, maar toch. Het klonk helemaal niet ingestudeerd, maar juist heel spontaan." Marijn kijkt in de verte alsof ze weer op dat podium staat en prevelt: "Het waren hele mooie woorden."

Collega'sWat betekent die award voor jou en je team?

"Mijn collega's zijn blij met me. Zij hebben me tenslotte genomineerd, samen met diverse instellingen als TU Delft en Saxion. De award betekent dan ook persoonlijke waardering", aldus Marijn. "Het biedt ook een kans om het team meer zichtbaarheid te geven en onze drive voor onderwijs en ict te laten zien." Het team Onderwijs en Innovatie 2 (d.w.z. de digitale leer- en werkomgeving OnderwijsOnline (DLWO)) en de centrale staf Onderwijs, Onderzoek en Kwaliteitszorg (OOK) waar Marijn deel van uitmaakt, helpen de HAN strategisch beleid te voeren in de ontwikkeling naar een University of Applied Sciences. "Wij zorgen voor verbinding en werken in projecten op het gebied van beleid voor ICT, onderwijskunde, ASK HAN en het verzorgen van de infrastructuur (tools). Multidisciplinair. Want je krijgt nooit een antwoord als je het alleen doet."

Illustratie online DLWO magazine

Hoe inspireer en motiveer jij anderen?

"Het is altijd een uitdaging. Open Education is een moeilijk thema. We proberen daarom docenten aan te moedigen materialen te delen en te maken. Belangrijk is dat we laten zien wat voor voordelen het heeft voor het onderwijs en de docent. We hebben een framework ontwikkeld met voorbeelden van docenten die zich al bezighouden met open education. Zo proberen we docenten te inspireren en te laten zien waar we het zo al aanpakken." Resoluut volgt: "Het gaat hier tenslotte om publiek geld. Daarom vinden we het belangrijk onze kennis open te delen. En we willen een goed voorbeeld geven." Ze verwijst naar de site voor meer informatie over Open Pedagogy.

"We richten ons ook op het creëren van meer aandacht binnen het management voor dit onderwerp. Bijvoorbeeld voor een grote projectopdracht om digitale open leermaterialen goed neer te zetten. Door daarvoor een gedragen visie en beleid te formuleren."

Volgens Marijn is het een kwestie van de lange adem om innovatie door te voeren. "Het zijn lange trajecten", beaamt ze. "Ik ben al sinds 2015 met dit traject bezig. Het gaat om innovatieve zaken die om kwartiermaken vragen. Dat betekent heel veel roepen, cursussen geven en zaken kritisch blijven benaderen. Een voorbeeld: hoe krijg je de regie op digitale leermaterialen?" 

Hoe laat je zien wat er allemaal in onderwijsland mogelijk is?

"Door voorbeelden te delen. Vaak heb ik het idee dat ik een echte voorloper ben. Omdat ik nu dingen zie gebeuren, die ik 3 jaar geleden al deed. Bovendien zijn mensen zich vaak niet bewust dat ze het al doen." Ze somt op: "Zoals docenten die al een vorm onderwijs hebben ontwikkeld waarin open leermaterialen centraal staan, maar die niet door hebben dat ze daarmee heel innovatief bezig zijn. Of studenten die een film maken voor YouTube. Het werk in een community waarin ze samen materiaal hebben gemaakt en gedeeld. En ook op het gebied van wetenschap: wetenschappelijke artikelen die via open science naar buiten zijn gebracht." Toch staat ook het eerdergenoemde Open Pedagogy nog in de kinderschoenen. Marijn: "Maar Open Pedagogy is wel iets wat bij meer praktijkgerichte onderwijsinstellingen past. Want daarbij draait het om actief materiaal maken dat in praktijk gebruikt kan worden."

Kun je meer vertellen over je passie voor het vak?

Marijn lacht bij deze vraag. "Ik vind het leuk om met innovatieve zaken bezig te gaan. Zo gebruikte ik 3 jaar geleden al bepaalde dingen die nu pas in gebruik zijn. Ik werk daarom naast mijn werk voor Onderwijs ICT ook aan docentprofessionalisering, learning spaces, onderwijsruimtes met ICT. En zijn we op een actieve manier bezig met blended leren."

"Ik was altijd al bezig met technisch gefreubel. Bovendien kan ik snel schakelen en verbindingen leggen. Ook ben ik leergierig. En vind ik het bovendien leuk dingen uit te zoeken die mij interesseren."

Als docent moest ze elk jaar hetzelfde verhaal afdraaien. "Ook daar ontwikkel je natuurlijk, verander je het onderwijs. Maar ik vond het een beetje saai. Ik werkte daarnaast ook voor de universiteitsbibliotheek van Wageningen en ik merkte dat projecten mij meer aantrokken dan het docentschap. Dat is een drive die langzaam is ontstaan. En ik heb er gewoon lol in!"

Waarom de SURF Onderwijsawards?

Nu we in de maatschappij steeds afhankelijker worden van informatietechnologie en alle soft- en hardware die daarbij komt kijken, is het van groot belang dat onderwijsinstellingen deze ontwikkelingen op de voet volgen. Dit belang is de afgelopen tijd nog groter geworden met online- en hybride onderwijs.

Niet alleen om zelf bij te blijven, maar vooral om de studenten van nu het best mogelijke onderwijs te bieden. Dit is echter alleen mogelijk wanneer betrokken individuen uit het onderwijs zich hiervoor inzetten. SURF zoekt daarom onderwijsvernieuwers die een grote bijdrage leveren aan onderwijsinnovatie met ict. De jaarlijkse uitreiking van de SURF Onderwijsawards geeft hen een podium om hun impact en bereik te vergroten én om anderen te inspireren.

Bronnen: HAN, SURF
Fotografie: SURF

449305 Alex doet mee aan de workshop zelfrijdende robot programmeren met microbit tijdens Q-highschool op de HAN