Nieuws

Nieuwe duolector Leren met ict: dr. Heleen Pennings
Het CvB heeft dr. Heleen Pennings benoemd als lector Leren met ict bij de Academie Educatie. Het lectoraat Leren met ict is de lead kennispartner van het iXperium Centre of Expertise Leren met ict. Samen met dr. Marijke Kral zal Heleen per 1 november als duolector leiding gaan geven aan onderzoek en samenwerking rond leren met ict.

iXperium verwelkomt programmamanager Ankie
Ankie van de Kruijs is gestart als programmamanager bij het iXperium Centre of Expertise Leren met ict. Met haar ervaring in programmamanagement, innovatie en strategie versterkt ze de verbinding tussen onderwijs, onderzoek en werkveld.

Slimmer werken in de maakindustrie
Slimmer produceren, sneller leveren – digitalisering verandert het mkb razendsnel. Hoe blijf je bij? In deze podcastaflevering van iXperium Smart Industry gaat programmamanager Kees van de Sant in gesprek met drie experts over de kansen en knelpunten van digitale transformatie in de maakindustrie.

Docentprofessionalisering met ict: van ambitie naar borging
De inzet van ict in het onderwijs is inmiddels vanzelfsprekend, maar dat geldt nog niet voor de manier waarop docenten daarin worden ondersteund en opgeleid. Veel docenten voelen zich bovendien nog onvoldoende competent om ict effectief in te zetten in hun onderwijspraktijk.

Van data naar daadkracht: leren en lesgeven met ict op de HAN
Digi- en datavaardige studenten én medewerkers, flexibilisering en blended onderwijs behoren tot de speerpunten van het koersbeeld van de HAN 2022-2028. Hoe staat het er anno 2025 voor met de digitale competenties van HAN-docenten en -instructeurs?
AI als ondersteuning voor inclusief onderwijs
Hoe kan AI leerkrachten helpen om visueel beperkte leerlingen beter te begeleiden? Deze vraag staat centraal in ‘De inclusieve VIP onderwijsassistent’, een co-creatieproject van het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI), het Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering en iXperium.

Positieve visitatie Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL)
We zijn trots! Onlangs bezocht een visitatiepanel de Master Ontwerpen Van Eigentijds Leren (MOVEL). Het panel is positief over alle standaarden en adviseert de NVAO om MOVEL voor zes jaar te accrediteren.

Zicht op digitale geletterdheid
‘Dat kunnen ze allemaal wel’, was de reactie van collega's als docent Wouter van der Werff het onderwerp 'digitale geletterdheid' aansneed. Maar is dat wel zo? Wouter wilde wel eens weten hoe het nu écht zat met de digitale geletterdheid van zijn leerlingen en nam de zelfscan van iXperium af.

Netwerk Kennisnet ICT bij iXperium
De Kennisgroep ICT van Kennisnet bracht een bezoek aan iXperium Educatie in Arnhem. De kennisgroep richt zich op primair, voortgezet en speciaal onderwijs en is bedoeld voor ict-professionals die op beleidsmatig- en implementatieniveau bezig zijn met de inzet van ict.

Digitale en fysieke ruimtes voor geïntegreerde leeromgevingen
Hoe ontwerp je een leeromgeving waarin digitale en fysieke ruimtes geïntegreerd worden? Met deze vraag heeft een groep onderzoekers zich bezig gehouden in het kader van EDUsummIT 22-23. Lector Leren met ict Marijke Kral was een van hen. Samen kwamen ze tot het DTALE-model.
