FAIR HEALTH-AMBASSADEUR MATHILDE MEKENKAMP

Wat betekent betaalbaar en gezond eigenlijk?

2 studenten van de opleiding Food and Business aan het koken
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Mathilde Mekenkamp is docent Onderzoek bij de opleiding Food & Business van de Academie Business en Communicatie. Daarnaast is ze ambassadeur Sociaal - Fair Health. Over het antwoord op de vraag wat haar drijft hoeft ze niet lang na te denken.

“Dat iedereen evenveel kans heeft om gelukkig te zijn en gezond oud te worden. Dat iedereen kan meedoen in de maatschappij en de gezondheidsverschillen tussen mensen kleiner worden. Daar is het mij om te doen. En ik vind het belangrijk dat wij – studenten én medewerkers – meer leren over de factoren en mechanismen die hierop van invloed zijn.”

Fair Health tot in de haarvaten

De link tussen Sociaal - Fair Health en de opleiding Food & Business is gauw gelegd. “Onze studenten volgen onder meer vakken over het ontwikkelen van concepten voor gezonde, duurzame en betaalbare voeding en krijgen les over het beïnvloeden van consumentengedrag: hoe zet je mensen ertoe aan om gezonde keuzes te maken, bijvoorbeeld in de supermarkt?”

De komende jaren dringen de thema’s van Fair Health door tot in de haarvaten van Food & Business. Mathilde is betrokken bij de ontwikkeling van een nieuw curriculum voor de opleiding. “Maar ik ben als ambassadeur niet de enige die op dit thema hamert, hoor. Veel collega’s zijn zeer gedreven om bij te dragen aan een gezonde, duurzame en toekomstbestendige foodbusiness.”

Mathilde Mekenkamp

Onderwijs met impact

Een mooi resultaat van dat gedeelde streven is Open up. Dat is een nieuwe module – dit jaar aangeboden in het eerste jaar, aan de invulling van volgende jaren wordt hard gewerkt – die erop gericht is het maatschappelijke engagement, het wereldburgerschap van studenten te vergroten. “Zo hebben de studenten zich op allerlei manieren verdiept in het thema betaalbare en gezonde voeding en in wat ‘betaalbaar’ en ‘gezond’ nou eigenlijk voor verschillende doelgroepen betekent.”

Mathilde licht dit met een paar voorbeelden toe: “Studenten kregen gastcollege van een medewerker van de Voedselbank, een workshop budgetkoken door de Bietenclub en zijn op excursie geweest naar de Verspillingsfabriek. Ook deden ze mee aan de HAN Armoede Experience en het Kansen Keren Spel, waarin zij met elkaar en hun docenten ingingen op de vraag: welke factoren, zoals gezondheid, onderwijs, woonomgeving en sociale steun, beïnvloeden de kansen in je leven? En in de Week tegen Armoede hebben ze ervaren hoe het is om te moeten rondkomen van een beperkt budget.”
“Het ligt voor de hand dat je voor €50 minder kunt kopen dan voor €150”, vervolgt Mathilde. “Maar wat is de impact daarvan? Op een gezin, op de kinderen? Op je gezondheid? Op je positie in de samenleving? Van al die aspecten willen we onze studenten iets meegeven, om hun inlevingsvermogen en maatschappelijke betrokkenheid te voeden.”

Foto: Kansen Keren spel

Een groep mensen die het Kansen Keren spel spelen

Sociaal perspectief

Hoe hangen de thema’s van Sociaal - Fair Health samen met de andere ABC-opleidingen? “We zijn een academie van business- en communicatieopleidingen. Gaat het over business, dan zijn ‘ondernemen’ en ‘waardecreatie’ vanzelfsprekend belangrijke begrippen. Maar met de tijd verbreden de definities daarvan. Met ‘waarde’ doelen we niet alleen op het scheppen van materiële waarde; de aandacht gaat meer en meer uit naar een breder begrip van welvaart, naar het bijdragen aan een gezonde leefomgeving en leefstijl en naar bijvoorbeeld de sociaalmaatschappelijke impact die je als bedrijf kunt maken.”

Dat bredere, sociaalmaatschappelijke perspectief spreekt studenten aan. “Ik hoorde van Lianne Herms, relatiemanager van het Business Service Centre, dat studenten steeds vaker hun kennis en vaardigheden willen inzetten bij een maatschappelijke onderneming, zorginstelling of goede doelenorganisatie. En ook Marteyn Roes, hoofddocent Ondernemerschap en relatiemanager bij het OndernemersLab Nijmegen, vertelde dat hij de interesse voor maatschappelijke vraagstukken onder studenten en docenten ziet toenemen.”

Foto: college van het Business Service Centre en het Ondernemerslab Nijmegen

College van het Business Serivce Centre en het Ondernemerslab Nijmegen

Verankeren

Ook in het communicatieonderwijs en -onderzoek raakt Fair Health verankerd, vertelt Mathilde. “Zo ontwikkelden twee studenten Communicatie een campagne over laaggeletterdheid.”
Mathilde wijst ook nog op de Monitor begrijpelijke overheidsteksten. “Een interessant en zeer relevant project voor toegankelijke communicatie van lectoren en onderzoekers van onze academie en de Universiteit Utrecht – met gratis checklist Begrijpelijke teksten.”

Man met brieven van de bank voor zich

Verrijken

Nog enkele andere manieren waarop bij ABC gehoor wordt gegeven aan de maatschappelijke motivatie van studenten en docenten (Schoon én Sociaal): sociale en duurzame ondernemers geven gastcolleges, bij de Green Office/Han Experience Centre kunnen studenten terecht om mee te denken over duurzaamheidsvraagstukken en het OndernemersLab Nijmegen verbindt studenten, onderzoekers en bedrijven aan ondernemersopgaven van de toekomst – bijvoorbeeld in de vorm van kleine hackathons, (afstudeer)opdrachten en onderzoeksprojecten (vanuit het Lectoraat Kansrijk Ondernemen).

“Ervaringen opdoen, ideeën uitwisselen, nieuwe perspectieven verwerven. Daar komt het uiteindelijk allemaal op neer”, besluit Mathilde. “Met een open houding en een brede blik kom je vooruit. Dat is ook wat ik als Fair Health-ambassadeur probeer te doen. Ik deel mijn inzichten, pik die van anderen op en neem die weer mee naar een volgende ontmoeting. Zo verrijken we elkaar en ons onderwijs.”