Spel + verhalen

Kansen Keren

fd7bc544-0cee-11ee-8fa1-02565807075b symposium sessie Kansen Keren. Studenten in gesprek met Carinda
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Kansen Keren is talloze keren gespeeld. Elke keer bracht het de spelers tot inzicht: welke factoren bepalen je positie op de sociaaleconomische ladder? Het gelijknamige boekje beschrijft verhalen van studenten uit de verschillende HAN-academies. Wat hielp hen verder? En wat niet?

Is de kans op een lang en gezond leven even groot voor iedereen? Dat ‘nee’ het antwoord is, weten we al lang. Daarom wil de HAN bijdragen aan het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen (Sociaal – Fair Health). Het spel Kansen Keren (ook verkrijgbaar in het Engels!) en de bijbehorende verhalen stemmen tot nadenken en (nog belangrijker) zorgen ervoor dat je met elkaar het goede gesprek hierover voert.

Het spel

Het spel Kansen Keren kan zelfstandig gespeeld worden. Het is ontwikkeld voor iedereen die kan bijdragen aan het keren van kansen. De instructie is eenvoudig. Nadat de spelers gezamenlijk een identiteit hebben bedacht voor hun jongere (het pionnetje), start de 'levensweg' in het midden van de ladder. In het boekje ‘Levensgebeurtenissen’ staan situaties uitgelegd waarin kinderen en jongeren kunnen belanden. Per levensgebeurtenis gooit iemand uit de groep de dobbelsteen, het aantal ogen staat voor de situatie waarin 'jullie jongere' belandt. De spelers bepalen welke invloed de situaties kúnnen hebben op de kansen van jullie jongere, je bepaalt samen hoeveel stappen jullie jongere omhoog of omlaag gaat op de levensweg.

Het spel is zeer bruikbaar om in te zetten in lessen, bijeenkomsten of andere situaties waarbij bewustwording over sociaaleconomische gezondheidsverschillen aan de orde is.

De verhalen

De Kansen Keren verhalen die zijn opgehaald bij HAN-studenten en gaan over hun leven tot hun 21e. Wat beïnvloedde de kansen in hun leven? Denk aan woonomgeving, gezondheid, sociale steun, sociaaleconomische positie, relaties, onderwijs en levensovertuiging. Bij elk verhaal vertellen docenten of onderzoekers van de HAN wat (toekomstige) professionals kunnen betekenen. Vanuit hun eigen domein, om zo een gezamenlijke bijdrage vanuit alle vakgebieden te leveren. Want alleen samen kun je bijdragen aan een sociale, slimme en schone toekomst van kinderen en jongeren, en hopen dat dit hen een lang en gezond leven brengt.

Aan de slag

Wil je aan de slag met Kansen Keren? Wat goed! Binnen of buiten de HAN, je kan zelf met het spel en de verhalen aan de slag.

Binnen de HAN
Ben je docent en wil je het spel in je lessen gebruiken? Er zijn meerdere exemplaren te leen via het Studiecentrum. Een spel speel je met maximaal 6 personen.
Wil je met studenten erover in gesprek gaan? Gebruik dan ook het bijbehorende boekje. Download het hier: De Kansen Keren verhalen (in PDF, 70 pagina’s). De verhalen nemen de lezer mee in het leven van echte studenten. De werkvormen prikkelen om laagdrempelig het gesprek aan te gaan wat zij vanuit de (toekomstige) beroepscontext kunnen doen om positief bij te dragen aan de gelijkheid van kansen.

p.s. In 2024 ontvangt elke HAN-opleiding, -lectoraat en Lab en werkplaats de Kansen Keren-materialen vanuit Fair Health. Wil je niet wachten? Neem contact op met fairhealth@han.nl.

Buiten de HAN
Voor geïnteresseerden buiten de HAN: het Kansen Keren spel is te verkrijgen via deze link.

Vragen?

Wil je contact opnemen met de bedenker van het spel Carinda Jansen? Heb je een vraag over het spel de verhalen of de werkvormen. Stuur een mailbericht naar fairhealth@han.nl.

Meer weten?

Ervaringsdeskundigen maken ongelijkheid tastbaar

234499 symposium sessie kansen keren studenten in gesprek

Inscience-Filmbezoekers spelen kansen keren

fbfee854-0cee-11ee-af47-02565807075b symposium sessie kansen keren Carinda Jansen

Onderzoeksartikel Kansen Keren

234498 symposium sessie kansen keren spel op tafel

Thema Betere sociaaleconomische positie

Samen met mensen met ervaringskennis, onderzoekers, studenten en partners werkt de HAN aan het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Daarbij staan 4 thema’s centraal. Een daarvan is het verbeteren van sociaaleconomische positie. Lees meer over dit thema.

Health vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN
draw-cta-title