31562 docent voor beamer klas

Met stuurkracht kunnen lereraren gericht en doelbewust onderwijspraktijken veranderen om de ontwikkeling en het leren van de leerling te bevorderen. Dat maakt stuurkracht een cruciaal onderdeel van de professionaliteit van toekomstige, startende en ervaren leraren.

Snelle info

Projectleider:

Helma Oolbekkink-Marchand

Startdatum:

1 september 2017

Status:

Lopend

Het onderwijs heeft te maken met verschillende factoren die van buitenaf en van binnenuit invloed uitoefenen op de manier waarop je als leraar je werk doet. Je professionaliteit staat bijvoorbeeld onder druk van opgelegde controle op prestaties van leerlingen. In toenemende mate wordt deze bepaald door de groei in het aantal leerlingen met verschillende (culturele) achtergronden en uitdagingen op het gebied van gedrag. Maar ook nieuwe ontwikkelingen zoals gepersonaliseerd leren spelen een rol. Hoe kun je als leraar professioneel opereren in een bewegend onderwijsveld? Hoe ontwikkel en versterk je stuurkracht? Dat is wat wij in en met de praktijk onderzoeken.

 

Animatie Stuurkracht ontwikkelen en versterken

Wat is stuurkracht?

Stuurkracht is het gericht en doelbewust vormgeven of veranderen van een of meer onderdelen van je werk. Stuurkracht ontstaat in de interactie tussen de professional en werkomgeving (inclusief collega’s en leidinggevenden). Leerkrachten hebben stuurkracht nodig om persoonlijk en gezamenlijk impact te hebben op het onderwijs. Je moet echter eerst weten wat je drijft en wie je precies wilt zijn als leraar vóór je invloed kunt uitoefenen, keuzes kunt maken en je houding kunt bepalen. Met stuurkracht weet je als leraar gericht en doelbewust de praktijk van het onderwijs te veranderen.

Maak kennis Het team

Helma Oolbekkink

Lector meervoudige professionaliteit van leraren
192176 Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Resultaten

We doen praktijkgericht onderzoek naar de stuurkracht van leraren. We leveren kennis en middelen op waarmee we leraren meer stuurkracht bieden zodat ze persoonlijk en gezamenlijk meer impact hebben op het onderwijs.

259567 Leraar Academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO) en studenten in de klas

Meer weten over dit project?

Helma Oolbekkink-Marchand

  • Helma.Oolbekkinkmarchand@han.nl
  • Nieuws

    Start ‘De leraar als ontwerper’ Landelijk expertisenetwerk
    234460 null
    31674 kinderen in de klas met vinger omhoog
    Associate lector Roel Grol Focus op De Leraar als Ontwerper
    363949 Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie
    Stuurkracht van leraren Blijf toetsbewaam: pak de regie!
    235923 Studenten HAN Pabo Arnhem lachen in kantine.
    239124 Beeld bij nieuwsbericht whitepaper onderzoek doen stuurkracht van leraren
    Educatie CollegetourHet onderwijs als sjoelbak
    407950 Rechtenvrije foto van Marjolein Moorman
    31619 student gesprek docent
    31545 studenten kijken naar uitleg
    36955 student kijkt lachend naar medestudent in klas

    Publicaties

    Er zijn al heel wat publicaties verschenen rondom het project Stuurkracht van Leraren.

     

    245529 artikelen / publicaties

    Naar het Lectoraat Meervoudige professionaliteit van Leraren

    Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we dat goede initiatieven op scholen niet in de onderste la belanden? Binnen ons lectoraat willen we leraren ondersteunen bij het zich voortdurend ontwikkelen. 

    drie studenten krijgen uitleg van student

    OnderzoeksteamKwaliteit van Leren

    Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Wij denken: door anders te kijken naar leren. Zoals hoe, waar en wanneer je leert. En wie daarvoor nodig is. Leren verandert daarmee. Het samenwerkingsverband Kwaliteit van Leren werkt aan nieuwe kennis over leren en ontwikkelen. Binnen en buiten de school. Wat werkt wel en wat niet in de praktijk? Met deze kennis bereiden we onze studenten voor op hun toekomstige beroep. Zodat ze collega’s worden waarop gebouwd kan worden. Win-win!

    Studenten achter laptop

    ALLE ACTUALITEITEN OP JE DIGITALE DEURMAT?  Volg onze nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!'

    Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.

    Overlegen en samenwerken