docent geeft les

‘Wat vind ik belangrijk voor leerlingen en waarom?’ Deze vraag blijkt voor veel studenten en leraren moeilijk te beantwoorden. We ontwikkelden het Pedagogisch Prioriteitenspel. (Toekomstige) leraren ontdekken hiermee welke pedagogische idealen de belangrijkste drijfveer zijn in hun eigen onderwijs.

Snelle info

Status

Dit project is afgerond

Projectleiders

  • Fedor de Beer
  • Carlos van Kan

Achtergrond

Het verduidelijken en beargumenteren van pedagogische waarden en idealen is belangrijk voor studenten op lerarenopleidingen. Ze kunnen hiermee hun visie op op ‘goed’ onderwijs, en daarmee hun dagelijkse interacties met leerlingen, verder ontwikkelen. Essentieel dus, alleen niet vanzelfsprekend. 

Spel onderdelen van het pedagogisch prioriteitenspel

Doel van het spel

Doel van het spel is (toekomstige) leraren te laten ontdekken welke pedagogische idealen de belangrijkste drijfveer zijn in hun eigen onderwijs. Het spel daagt (aanstaande) leraren uit hun pedagogische drijfveren te onderzoeken, te verwoorden, en onderling te bespreken. 

Speluitleg

Het spelen van het Pedagogische Prioriteitenspel is eenvoudig en kan zowel in kleine als grote groepen ingezet worden, afhankelijk van de beschikbaarheid van het aantal spellen. Een doos bevat 6 verschillende kaartensets en kan met maximaal 12 personen gespeeld worden.

Maak kennis Ons team

Fedor de Beer

Onderzoeker
Fedor de Beer

Carlos van Kan

Onderzoeker
Carlos van Kan

Speluitleg en downloads

Het spel is ondertussen door duizenden (aanstaande) leraren in binnen- en buitenland gespeeld. Wat steeds opnieuw duidelijk wordt, is dat met name de dialoog gewaardeerd wordt (De Beer & Van Kan, 2020). Het spel is vrij te downloaden via de knop hieronder (dit vraagt nog wel wat print- en knipwerk) of per 4 speldoosjes als professionele uitgave te bestellen voor 99,- euro. Bestellen kan via Jeanette.dusschooten@han.nl.

 

overleg met post-its

Publicaties

Het Pedagogisch Prioriteitenspel wordt ingezet bij studenten, maar wordt ook gespeeld door leraren op stagescholen om samen te praten over goed onderwijs en stagiaires beter te leren begeleiden. Bekijk de publicaties over dit spel.

handen met documenten

Nieuws en artikelen

Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink
Afscheid Associate Lector Gerda GeerdinkTerugblik op 30 jaar onderwijs en onderzoek
lectoraat kwaliteiten van lerarenopleiders gerda geerdink
duo lacht
pedagogische professionaliteit lerarenopleidersNieuwe bijeenkomsten netwerk LOEPP
308003 Bijeenkomst Tijd voor Pedagogiek
30393 Docent aan tafel bij studenten
259507 ALPO leraar staat voor de klas en telt op haar vingers
Gebundelde denk- en daadkrachtKennislabs voor toekomstgericht onderwijs
291012 Maud Ras en Gijs van Hout staan aan tafel te praten over Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs. Liggend beeld. Deze foto is uitsluitend te gebruiken voor het Jaaroverzicht. Wil je deze foto voor een ander doeleind gebruiken? Neem dan contact op met Mieke Leenders
Professionele identiteit van leraren Koffer vol handvatten voor gesprek
82159 studenten luisteren naar docent
259567 Leraar Academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO) en studenten in de klas

In contact komen?

Carlos van Kan

  • carlos.vankan@han.nl
  • Blijf op de hoogte Abonneer op onze nieuwsbrief

    Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomstkomsten, spellen en handige tools.

    Overlegen en samenwerken