docent geeft les

‘Wat vind ik belangrijk voor leerlingen en waarom?’ Deze vraag blijkt voor veel studenten en leraren moeilijk te beantwoorden. We ontwikkelden het Pedagogisch Prioriteitenspel. (Toekomstige) leraren ontdekken hiermee welke pedagogische idealen de belangrijkste drijfveer zijn in hun eigen onderwijs.

Snelle info

Status

Dit project is afgerond

Projectleiders

  • Fedor de Beer
  • Carlos van Kan

Achtergrond

Het verduidelijken en beargumenteren van pedagogische waarden en idealen is belangrijk voor studenten op lerarenopleidingen. Ze kunnen hiermee hun visie op op ‘goed’ onderwijs, en daarmee hun dagelijkse interacties met leerlingen, verder ontwikkelen. Essentieel dus, alleen niet vanzelfsprekend. 

Spel onderdelen van het pedagogisch prioriteitenspel

Doel van het spel

Doel van het spel is (toekomstige) leraren te laten ontdekken welke pedagogische idealen de belangrijkste drijfveer zijn in hun eigen onderwijs. Het spel daagt (aanstaande) leraren uit hun pedagogische drijfveren te onderzoeken, te verwoorden, en onderling te bespreken. 

Speluitleg

Het spelen van het Pedagogische Prioriteitenspel is eenvoudig en kan zowel in kleine als grote groepen ingezet worden, afhankelijk van de beschikbaarheid van het aantal spellen. Een doos bevat 6 verschillende kaartensets en kan met maximaal 12 personen gespeeld worden.

Het spel online
 

PEDAGOGAME

NIEUW!!! Met de online versie van het Pedagogisch Prioriteitenspel, voeren (aanstaande) leraren een pedagogische dialoog met medestudenten in binnen- en buitenland. Zij komen zo laagdrempelig in aanraking met een internationaal palet aan pedagogische waarden en idealen en de motivaties daarachter wat hen helpt hun eigen pedagogische visie verder te expliciteren.

website pedagogame
Maak kennis 

Ons team

Fedor de Beer

Onderzoeker
Fedor de Beer

Carlos van Kan

Onderzoeker
Carlos van Kan

Speluitleg en downloads

Het spel is ondertussen door duizenden (aanstaande) leraren in binnen- en buitenland gespeeld. Wat steeds opnieuw duidelijk wordt, is dat met name de dialoog gewaardeerd wordt (De Beer & Van Kan, 2020). Het spel is vrij te downloaden via de knop hieronder of online te spelen via www.pedagogame.com 

overleg met post-its

Publicaties

Het Pedagogisch Prioriteitenspel wordt ingezet bij studenten, maar wordt ook gespeeld door leraren op stagescholen om samen te praten over goed onderwijs en stagiaires beter te leren begeleiden. Bekijk de publicaties over dit spel.

handen met documenten

Nieuws en artikelen

Loopbaanoriëntatie- en begeleidingStudiekeuze: een rationeel proces?
494035 Jonge vrouw met half lang krullend haar staat na te denken of te dagdromen met haar wijsvinger aan haar kin
6fe4e030-ecf4-11ee-9ce7-cdf4daf2235d Foto van collega's op de Onderwijsdagen
0cfb0470-dba8-11ee-b5d1-7a5c2c1835f6 Een koffer vol spellen met de opbrengst van praktijkonderzoek van de lectoraten Eigentijds beoordelen en beslissen en Professionaliteit van leraren, die samen het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren vormen.
Onderzoek lectoraat Professionaliteit van lerarenLeraren leren ontwerpen
237739 groep jonge mensen rond presentatie
17449910-94e4-11ee-ae2b-c93fee668736 4 docentcoaches aan een tafel spelen Super Agent spel
e6c51d36-0cea-11ee-bd40-02565807075b Twee studenten schaterlachen met elkaar.
1c2f4f56-0cfe-11ee-8325-02565807075b De leerlingen leggen een puzzel en de lerares helpt hen hierbij

In contact komen?

Carlos van Kan

  • carlos.vankan@han.nl
  • ALLE ACTUALITEITEN OP JE DIGITALE DEURMAT?
     

    Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.

    Overlegen en samenwerken
    The Educational Values Prioritiy Game online
     

    PEDAGOGAME

    NEW!!! With the online version of the Educational Values Priority Game, teachers (in training) conduct a pedagogical dialogue with fellow students at home and abroad. In this way, they come into contact with an international range of pedagogical values and ideals and the motivations behind them in an accessible way, which helps them to further make their own pedagogical vision explicit.

    d6049ad0-8f6c-11ee-8b8d-c97077a39680 Afbeelding van de online Pedagogame vanuit onderzoek ontwikkeld