Jouw toekomst met Commerciële Economie

Commercieel talent is overal nodig. Kies je sales? Dan ga je onderhandelen, klanten adviseren en netwerken. Of toch marketing? Dan onderzoek je de markt en gebruik je tools om je klant online te bereiken. Kies je voor een internationale carrière? Ga dan voor de internationale specialisatie!


Studenten vertellenWat wil je later worden?

Wat kun je worden met Commerciële Economie?

Je kunt bij grote en kleine commerciële bedrijven aan de slag. Bij productiebedrijven, handelsondernemingen, reclamebureaus. Maar ook bij de overheid en in de zorg zijn commerciële talenten nodig.

  • Salesmanager

    Als salesmanager ben je verantwoordelijk voor de verkoop. Bij een klein bedrijf of start-up doe je dat alleen, maar je kunt ook bij een groter bedrijf leiding geven aan een team van verkopers. Je werkt veel samen met de marketingafdeling.  
  • Online marketeer

    Als marketeer zoek je steeds nieuwe manieren om je klanten te bereiken en je bedrijf online in de spotlights te zetten. Hiervoor gebruik je vaak digitale technologieën zoals zoekmachinemarketing, social media marketing of zelfs virtual reality.  
  • Accountmanager

    Je bent het directe aanspreekpunt van een bedrijf voor de klant. Je beheert en managet jouw klantenbestand. Dat zijn je zogenaamde accounts. Je bent bezig met relatiebeheer, voert verkoopgesprekken en hebt veel klantcontact.
  • Exportmanager

    Je bedenkt plannen om de internationale markt te betreden. Daarvoor spreek je je talen, verken je de culturen van landen en bedenk je entreestrategieën.
  • Productmanager

    Je beheert een product of een gedeelte van het assortiment. Je bedenkt productplannen, doet aan productontwikkeling en voert wijzigingen in het product door om succesvol te blijven.
  • Brandmanager

    In deze functie draait alles om het imago van je bedrijf of organisatie. Om het merk. Je wilt weten wat mensen van je product of bedrijf vinden en bedenkt steeds nieuwe manieren om hun mening te beïnvloeden.  

Je toekomst ontdekken met Commerciële EconomieTijdens de colleges ontdekte Menno waar zijn passie ligt

Commerciële Economie is een breed georiënteerde opleiding. Een reden voor Menno Buurman om deze studie te kiezen. ‘Ik was altijd geïnteresseerd in economie en management & organisatie. Uiteindelijk koos ik voor Commerciële Economie omdat de variatie in de opleiding me aansprak.’

 

commercieële economie wat wil je later worden

Doorstuderen

Werken kan later ook wel? Groot gelijk! Je kunt je kansen vergroten door verder te studeren en bijvoorbeeld certificaten te halen. Dit zijn wat voorbeelden:

  • Marketing Management

    In deze master bestudeer je de kerntaken op het gebied van marketing management vanuit de economie, strategie en economische psychologie. Daardoor kom je het fijne te weten over marktsegmentatie, het gebruik van (online) marketinginstrumenten en hoe consumenten beslissingen nemen.
  • Post-hbo online marketing en salesopleidingen

    Wil je je verder bekwamen in het salesvak en ga je voor internationale certificering? Dan kun je bij de HAN terecht voor de praktijkgerichte (post)hbo-opleiding Senior Accountmanager en Sales Management. 
  • Bedrijfscommunicatie en Digitale Media

    Bestudeer hoe toenemende digitalisering de communicatie tussen bedrijven en hun (potentiële) klanten en andere stakeholders beïnvloedt. En verdiep je in de mogelijkheden die digitale media bieden voor het optimaliseren van zowel interne als externe communicatieprocessen.
  • Business Administration

    Over het aangaan en onderhouden van zakelijke relaties. Wat is er nodig om een sterke en langdurige relatie met je klant of op te bouwen? Welke plaats hebben je medewerkers binnen het marketingproces? En hoe ga je om met leveranciers, investeerders, lokale bewoners of milieuactivisten?

Volgende paginaDit moet je weten voor je begint

Praktische informatie over selectie, toelaten en aanmelden voor HAN Commerciële Economie 

commercieële economie wat wil je later worden