Lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg

Wat is het effect van vaktherapie bij mensen met psychische problemen en hoe werkt het? Als lectoraat willen wij de praktijk en de goede zorg voor patiënten versterken. En vaktherapeuten zo goed mogelijk opleiden.
Behoefte aan kennis over werking vaktherapie
Veel mensen ervaren problemen met emotieregulatie, hun zelfbeeld of identiteit. Hun problemen bestaan vaak al sinds langere tijd of zijn een reactie op uitdagingen die het leven hen biedt. Sommige mensen hebben trauma’s ervaren. Door deze psychische problemen ervaren zij ook problemen op levensgebieden als relaties of werk. En ondervinden ook de sociale en mentale gevolgen daarvan.
Er is behoefte aan kennis over de werking van vaktherapie. Zowel vanuit de samenleving als vanuit de beroepspraktijk. Wat is het effect van vaktherapie bij mensen met psychische problemen? Als lectoraat willen wij de praktijk en de goede zorg voor patiënten versterken. En vaktherapeuten zo goed mogelijk opleiden.
Continuering als lectoraat 'Vaktherapie in de Gezondheidszorg'
Per 1 september 2023 is het bijzonder Lectoraat Vaktherapie bij Persoonlijkheidsstoornissen gecontinueerd onder de naam Lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg.
Van bijzonder naar regulier lectoraat
Deze verandering betreft de overgang van een `bijzonder’ naar een `regulier’ lectoraat en een bredere insteek voor de onderzoeken binnen het lectoraat: niet meer alleen gericht op persoonlijkheidsstoornissen maar op een brede populatie van de gezondheidszorg.
Vergroten van mentale gezondheid
Het Lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg richt zich op onderzoek naar vaktherapeutische interventies voor mensen ten behoeve van het vergroten van mentale gezondheid zoals welbevinden, zelfregie en veerkracht en het verminderen van hun psychische klachten en symptomen.
Werken in de driehoek
Dit lectoraat werkt samen in de driehoek onderzoek, onderwijs en praktijk. Tussen de HAN Academie Gezondheid & Vitaliteit, specialist voor geestelijke gezondheid GGNet en andere praktijkpartners. De continuering geldt voor een periode van 6 jaar.
De missie van dit lectoraat is om vaktherapie te verduidelijken en te onderbouwen: voor cliënten, vaktherapeuten, andere betrokken professionals, studenten en docenten.
Ontwikkelingen in de gezondheidszorg
Lector dr. Suzanne Haeyen licht toe: “We sluiten in ons onderzoek aan op ontwikkelingen in de gezondheidszorg waar vaktherapie voor een brede groep binnen de gezondheidszorg wordt ingezet. We hebben aandacht voor het versterken van welbevinden naast het verminderen van psychische klachten. Ook sluiten we aan op actuele thematiek en bestaande kennisagenda’s”.
Onderzoek doen in co-creatie
Voor de komende jaren is het belangrijk dat het lectoraat zich verder kan ontwikkelen om nóg beter te kunnen voldoen aan de brede vraag naar onderbouwing van vaktherapie. “Het doel van het lectoraat is om de kennis van de werking van vaktherapie te vergroten, om de praktijk en de goede zorg voor patiënten te versterken door deze vorm van therapie waar niet het woord voorop staat, maar het ervaringsgericht werken.”
Samenwerking
Suzanne nodigt uit: “We willen onderzoek waar mogelijk vormgeven in co-creatie met de praktijkprofessionals, instellingen/praktijken en andere lectoraten of opleidingen uit de regio en daarbuiten. Zo sluiten we aan op vraagstukken uit de actuele praktijk. GGNet blijft voor het lectoraat een belangrijke en duurzame samenwerkingspartner. Daarnaast realiseren we graag ook andere samenwerkingen.”
Expertises
- Vaktherapie bij diverse psychische problematiek
- Beeldende therapie
- Danstherapie
- Dramatherapie
- Muziektherapie
- Psychomotorische therapie
-
Onderzoek
Ons bijzonder lectoraat ontwikkelt kennis over de werking van vaktherapie en de onderbouwing daarvan. Zo willen wij de praktijk en de goede zorg voor patiënten versterken. En vaktherapeuten zo goed mogelijk opleiden.
-
Onze kennis
De resultaten van onze onderzoeken en projecten delen we graag. En laten we terugvloeien in het onderwijs.
Suzanne Haeyen
Vaktherapie kan een krachtige ervaring bieden en processen van acceptatie, verandering of verwerking en identiteit teweeg brengen bij mensen. Die ervaring wil ik voor patiënten, vaktherapeuten, andere professionals, docenten en studenten graag verder verduidelijken en onderbouwen.

"Ik werk zelf als beeldend therapeut in de psychiatrie én als onderzoeker, kennisontwikkelaar en docent. Dit lectoraat is een boeiend en effectief platform op voor onderzoek naar vaktherapie. Mijn doel? Versterken van de praktijk, verbeteren van behandeling en zorg en het zo goed mogelijk opleiden van vaktherapeuten."
Kennispartners en netwerken
-
GGNet
GGNet is dé specialist voor mensen met psychische problemen én voor hun naasten. Want samen zoeken we naar de echte oorzaak van de psychische aandoening om daarna de juiste behandeling te starten.
-
Scelta
Scelta, expertisecentrum voor persoonlijkheidsproblematiek, is gespecialiseerd in diagnostiek en behandeling van persoonlijkheidsstoornissen. Suzanne Haeyen werkt hier als beeldend therapeut, onderzoeker en voorzitter van de Leerkring Vaktherapie.
-
Opella Ouderenzorg
Opella ouderenzorg biedt zorg en welzijn met vakkennis en vanuit het hart. Ouderenzorg en ondersteuning wordt geboden in de gemeenten Barneveld, Ede, Regio Rivierenland, Renkum, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen.
In deze samenwerking onderzoeken we de effectiviteit van vak(muziek-)therapie en de samenwerking in de behandeling met meerdere disciplines bij mensen met dementie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Hetty Cornelissen, muziektherapeut Opella en docent-onderzoeker bij de Master Vaktherapie en lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg.
-
KenVak Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën
KenVaK is een lectoraat voor vaktherapieën waaraan meerdere hogescholen participeren met opleidingen gericht op een of meerdere vaktherapeutische beroepen. Zuyd Hogeschool is penvoerder.
Schemagerichte werkvormen voor vaktherapie
Het boek Schemagerichte werkvormen voor vaktherapie. Interventies ter versterking van de adaptieve modi is tijdens de studiedag 'Out of you mind!' gepresenteerd. Het boek is gemaakt onder redactie van Suzanne Haeyen. Met 158 werkvormen in 5 verschillende disciplines ligt de focus hierin op het versterken van de adaptieve schemamodi: de Gezonde Volwassene en het Blije Kind.
Op dit moment wordt gewerkt aan de Engelse versie hiervan die wordt uitgegeven bij Routledge publisher of proffesional & academic books.

Emotie- en zelfbeeldregulatie
Het filmpje 'De krachtige ervaring’ toont voorbeelden van de werking van en onderzoek naar vaktherapie. Hoe ervaren mensen met persoonlijkheids-stoornissen psychomotorische-, dans-, muziek-, beeldende-, spel- of dramatherapie?
Onze onderzoekers
Hans Wouters
medior-onderzoeker
Joep Kolijn
Docent-onderzoeker
Evelien Joosten
Docent-onderzoeker
Felice Tauer
Docent-onderzoeker
Nathalie Jans
Junior-onderzoeker
Jackie Heijman
Junior-onderzoeker
Maaike van Groen
Junior-onderzoeker
Mieke Seuren
Duurzame Zorg
Kenniscentrum Duurzame Zorg is de koepel over 5 lectoraten van de Academie Gezondheid en Vitaliteit van de HAN. De lectoraten hebben allemaal een eigen lector maar werken geregeld samen aan onderzoek. Naast de (associate) lectoren maken ook een coördinator, onderzoekers en promovendi deel uit van het samenwerkingsverband. In onderzoek en projecten wordt structureel samengewerkt met partners.

Gezondheid en Vitaliteit
De Academie Gezondheid en Vitaliteit is de thuisbasis van opleidingen en praktijkgericht onderzoek voor verpleegkunde, medische hulpverlening en vaktherapie. Samen mét en in het werkveld dragen we bij aan ontwikkeling en innovatie in de zorg. Dit in de vorm van bachelor- en masteronderwijs, dienstverlening, post-hbo (cursorisch) onderwijs en onderzoek. We leiden studenten op tot ondernemende, onderzoekende professionals. Daarbij zetten we volop in op verbetering van de kwaliteit van zorg voor patiënten.

