HAN Solarboat moet welvaren bij ‘elektronisch vliegen’

Het team van de HAN Solarboat is druk met de voorbereiding op de Monaco Energy Boat Challenge, begin juli. Binnenkort is de eerste belangrijke test tijdens het NK in Friesland. Hoe staat het team ervoor? Aan welke innovaties werken ze? En is na een 3e en 2e plek nu de eindzege in Monaco mogelijk?

Solarboat testvaart

Vlak voordat de Chinees op de stoep staat met het eten, schuiven Yosri Tielbeke, Hugo Halfmouw, Joris Bol en Leonie Dijkhof even aan. Het is dinsdag eind van de middag, vlak voor het begin van de vaste klusavond van het team van de HAN Solarboat, als ze vertellen over de vorderingen die ze hebben gemaakt.

Doorontwikkelen

“Er zijn teams die elk jaar een compleet nieuwe boot ontwikkelen, maar wij kiezen ervoor om dezelfde boot door te ontwikkelen en de zwakke punten aan te pakken, ” vertelt Leonie Dijkhof, sinds 2015 teamleider bij de HAN Solarboat. “We hebben onder meer de schroefbladen omgedraaid en de drijvers aan de zijkant waren afgebroken en moesten opnieuw ontworpen worden.”

Op één trede van het podium hebben we nog niet gestaan en daar moet verandering in komen.”

Prestigieuze zonnebootrace

Hoe de doorontwikkelde boot presteert, blijkt binnenkort. Het NK Zonnebootrace op 10 en 11 mei in Akkrum is de eerste serieuze test op weg naar Monaco, waar begin juli de Monaco Energy Boat Challenge plaatsvindt. Dat is de meest prestigieuze zonnebootrace van de wereld, waar de HAN Solarboat vorig jaar 2e werd.

Kapstok voor technische ontwikkelingen

Een mooie prestatie bij het 10-jarig bestaan. De HAN Solarboat is namelijk een langlopend project en een samenwerking tussen studenten van de HAN en professionals van Qconcepts Design & Engineering, van initiatiefnemer Jurian Rademaker. De Solarboat fungeert als een kapstok voor technische ontwikkeling en is niet meer weg te denken uit het projectaanbod voor studenten van de HAN.

Elektronisch vliegen

Eén van de belangrijke innovaties waar het team op dit moment hard aan werkt, is het ‘elektronisch vliegen’. Dat klinkt wellicht wat gek, voor een boot, maar dat zit als volgt. De zonneboot heeft draagvleugels (hydrofoils), zodat het mogelijk is om te foilen. Dat betekent dat de boot een stukje boven het water hangt door op de vleugels te varen. Zo gaat-ie veel harder. “Het is alsof je in het zwembad van de glijbaan gaat en je alleen leunt op je schouderbladen en enkels,” legt Leonie uit. “Dan ga je harder dan als je met je lijf plat ligt, omdat je dan minder weerstand hebt."

Toverstokken

De zonneboot wordt nu op mechanische wijze aangestuurd tijdens het vliegen boven het water. “Aan de voorkant zitten twee ‘toverstokken’, wants heten ze,” zegt Yosri. “Daarmee kunnen we de hoek van de foils verstellen, maar die wants blijven tijdens het varen tikken tegen het water. Door dat tikken verliest de boot snelheid.”

Vliegende boot

Daarom wil het team overgaan op elektronisch vliegen. Yosri: “De aansturing wordt dan anders, waardoor je meer controle over de boot hebt. Onze boot is zo gebouwd dat-ie vliegend zuiniger en sneller is dan in het water. Je wil dus zo veel mogelijk vliegen. Uiteindelijk willen we bijvoorbeeld ook foilend door een bocht kunnen. Dat is nu moeilijk, waardoor we veel snelheid en energie verliezen, omdat de boot steeds vanuit het water omhoog moet komen.”

 

 

Alumnus Yosri Tielbeke werkt nog elke week mee tijdens de vaste klusavond en begeleidt de studenten Embedded Systems Engineering Hugo en Joris.

Alumnus Yosri Tielbeke werkt nog elke week mee tijdens de vaste klusavond en begeleidt de studenten Embedded Systems Engineering Hugo en Joris.

Data verzamelen

Voordat het mogelijk is om elektronisch te vliegen, moet het team eerst de nodige data verzamelen. Daarvoor is dit jaar ingeruimd. Volgend jaar moet het elektronisch vliegen echt werken en een flink voordeel bieden.
“Hugo en Joris zijn druk bezig om ervoor te zorgen dat we de juiste data kunnen verzamelen”, zegt Yosri. “Er zijn namelijk heel veel variabelen die meespelen. De hoogte van de boot ten opzichte van het water kunnen we bijvoorbeeld nu meten, maar wat de beste plek is voor de sensoren, dat moeten we nog uitzoeken.”

Harde kern & studenten

Yosri is één van de leden van de harde kern van de HAN Solarboat. Hij is ‘blijven hangen’ na zijn studie Embedded Systems Engineering. Yosri begeleidt Hugo en Joris, die momenteel de studie volgen en net als vijf andere HAN-studenten ervoor hebben gekozen om twee dagen in de week hun ‘Semester 4-project’ te doen bij de HAN Solarboat.

“Wat wij bedenken en maken, controleert Yosri,” zegt Joris. “Hij weet beter wat er in het verleden is geprobeerd en zo voorkomen we fouten die eerder zijn gemaakt. Maar het is niet zo dat hij continu over onze schouders meekijkt. We hebben heel laagdrempelig contact. Dat is erg fijn.”

 

Joris en Hugo aan het werk voor de HAN Solarboat.

Joris en Hugo aan het werk voor de HAN Solarboat.

Leerzame omgeving

Joris, zeilliefhebber uit Doetinchem, koos bewust voor de HAN Solarboat. “De techniek en het verzamelen van data is nieuw voor mij. En wat wij willen, met een snelle, behendige en kleine boot, daar is geen kant-en-klare-oplossing voor. De techniek wordt alleen toegepast bij tragere en grotere schepen zoals veerponten.”

 

Hecht team

Hugo: “We moeten daarom blijven experimenteren. Daar krijgen we alle ruimte voor. Ook doen we hier kennis op over projectstructuren, die je later ook kan toepassen in andere projecten. Het is dus een leerzame omgeving en een goede ervaring.” Joris: “En het team is heel hecht. Iedereen is erg betrokken, we werken aan hetzelfde doel. Het is leuk om daar onderdeel van te zijn.”

 

 

 


Joris aan het werk voor de HAN Solarboat.

Joris aan het werk voor de HAN Solarboat

Monaco

Dat doel is dus Monaco. En hoewel het elektronisch vliegen volgend jaar echt moet werken, betekent dat niet dat dit jaar een ‘overbruggingsjaar’ wordt. Na de derde plek in 2021 en tweede plek in 2023, is winnen in Monaco het doel.

Boot maximaal pushen

“Op één trede van het podium hebben we nog niet gestaan,” zegt Leonie. “Daar moet verandering in komen. Dat leeft steeds meer in het team. Onze boot is ook goed geschikt voor de ruige omstandigheden die er in Monaco zijn. En de afgelopen jaren bleek dat we er goed in zijn om de boot tot het maximale te pushen. We kunnen problemen snel, creatief en doelgericht oplossen.”

Op de hoogte blijven?

Wil je de ontwikkelingen en prestaties van de HAN Solarboat dit jaar volgen? Dat kan via hun eigen website of via LinkedIn, Instagram en Facebook.