Drijvende kracht HAN Solarboot "Wij zijn samen succesvol, of niet"

cf9817aa-0cf2-11ee-9d4c-02565807075b Headerfoto van Jurian Rademaker. Geplaatst door Hanneke Bulten.

Oud genoeg om te weten wie je bent. Jong genoeg om door te willen leren. Onder die vlag blikken we terug én vooruit in dit jaar waarin de HAN 25 jaar bestaat. Juist ook met partners in het werkveld voor wie hetzelfde geldt. Dit keer: Jurian Rademaker, eigenaar van QConcepts Design & Engineering.

Jurian is een van de drijvende krachten achter, of beter gezegd, onder de HAN Solarboat. Vóór 2012 had Jurian in zijn bedrijf al goede ervaringen opgedaan met HAN-studenten. Het smaakte naar meer. Toen klopte het Centre of Expertise SEECE aan. Zij zochten partners voor een zonnebootproject.

Jurian had nauwelijks bedenktijd nodig: “Bijdragen aan de ontwikkeling van jonge talenten is al mooi. En dan ook nog eens met een project dat tot de verbeelding spreekt en talrijke disciplines bijeenbrengt. Van werktuigbouwkunde en elektrotechniek tot sport, management en marketing. Bovendien was het een buitenkans om in een strategische alliantie impact te maken als koplopers in verduurzaming. Allemaal precies wat ons bij QConcepts voor ogen staat.”

IJzersterk team smeden

Elk jaar dingt de HAN Solarboat mee naar de prijzen tijdens internationale bootraces, steevast met een competitief deelnemersveld. Jurian: “Willen we de snelste duurzame boot ontwikkelen en wedstrijden winnen? Dan is stap 1 een ijzersterk team smeden dat van alle markten thuis is. Zo hebben wij een onderhoudscrew, een back-up bemanning en, jawel, zelfs een weerman. We zijn samen succesvol, of niet. Heel simpel. Alleen met die teamspirit kom je tot topprestaties. Bij SEECE en de betrokken HAN-opleidingen staan ze er net zo in.”

Hybride omgeving

Jurian weet haarfijn waar hij het voor doet: “Samen slim omgaan met natuurlijke bronnen, dat geeft me echt een kick. We halen energie uit zonlicht, stoppen het in een lichtgewicht accu en varen daarmee zo hard als het kan. Een nóg hogere snelheid bereiken we door draagvleugels te ontwikkelen die de boot meer boven het water tillen. Dit maakt dat we met dezelfde hoeveelheid energie sneller of verder varen. Wat is er mooier dan in een hybride leer- en werkomgeving, met innovatiegerichte en gedreven professionals, onderzoekers, docenten en studenten daar elke dag aan te mogen werken?”

Expertise van de HAN

Bij dit alles zijn de docenten als vakinhoudelijke experts niet weg te denken. Jurian is vol lof: “Zij doen hier zoveel meer dan alleen studenten begeleiden. Denk alleen al aan hun kennis van datacommunicatie, printplaten en de bijbehorende software. Telkens weer dragen zij in onze werkplaats nieuwe inzichten en invalshoeken aan. Ook daarom is de HAN voor ons een essentiële partner. Een partner, bovendien, die op een helder kompas vaart. Ze bundelen hun denk- en daadkracht vanuit de visie dat duurzaamheid ertoe doet. Dat delen we met elkaar.”

Betrokken studenten

In diezelfde werkplaats ziet Jurian studenten voor zijn ogen regelrecht opbloeien. “In de beginjaren stelden ze zich geregeld wat afwachtend op. Hoe anders is dat nu: ze zijn steeds actiever gaan meedoen en meedenken, als gewaardeerde junior-collega’s. Een hoogtepunt blijft voor mij een internationale HAN-student afkomstig uit een Vietnamees dorpje. Toen hij het complexe systeem waaraan bij sleutelde, aan de praat kreeg, maakte hij van puur geluk een vreugdedansje. Die betrokkenheid, dát is wat je wilt, daar boek je resultaten mee!”

Actuele opleidingskennis

Van toegevoegde waarde vindt Jurian ook de actuele opleidingskennis die studenten meenemen. “Zo leren ze veel over additive manufacturing oftewel 3D-printing. Vroeger was het normaal om soms maandenlang achter een Computer Added Design-station te sleutelen aan een ontwerp. De student van nu zet de printer aan en maakt, razendsnel en spotgoedkoop, een stel dummy’s. Daarna kan hij er direct over sparren met collega’s. Een veel effectievere manier van werken. Het vergroot de innovatiekracht van het mkb enorm.”

Kruisbestuiving

Telkens weer komt het aan op van en met elkaar leren. Werkveld, onderzoek, onderwijs, iedereen plukt daar de vruchten van, stelt Jurian vast. “Zo kan ik van mijn kant een student hier in een paar maanden leren hoe die een goed werkende hydrofoil (draagvleugel; red.) bouwt. En hoe je in een team altijd verder komt dan alleen. Of dat je fouten mag maken, als je er maar van leert en door blijft zoeken naar de oplossing. Want het is een Leven Lang Leren én Leveren. Dit is voor het echie.”

Kwartje

En dan ineens valt vaak het kwartje. Jurian: “Plots zie je de oogjes oplichten. Omdat ze snappen wat je met die kennis kunt, wat voor moois we ermee kunnen bereiken. Tegelijk komt het besef dat ze dit in eigen hand hebben, dat ze dit samen met hun collega’s waar kunnen maken. De kennis van de opleiding gaat dan echt leven, en ze zijn gemotiveerder dan ooit. En ik ook!”