Zilveren plek HAN Solarboat bij Energy Boat Challenge in Monaco

Het team van de HAN Solarboat van de HAN en het Doetinchemse bedrijf Qconcepts heeft afgelopen week een opmerkelijke prestatie geleverd tijdens de Energy Boat Challenge in Monaco met een zilveren 2e plek in het algemeen totaalklassement!

Team Solarboat

Met hun innovatieve Solarboat wisten ze de 2e plaats te veroveren in zowel de Endurance-, de Slalom- als de Championshiprace. Hiermee behaalden ze ook de 2e plaats in het algemene klassement tijdens de 10e editie van deze prestigieuze Solarboatrace.

Solar Class

Het team was ingedeeld in de Solar Class met Klaasjan Wagenaar, student Embedded Systems Engineering (ESE), als de piloot van de boot. Klaasjan was blij dat hij bij de Middellandse Zeekust eerst nog even tijd kreeg om aan de golven te wennen, want het was zijn eerste internationale race aan het stuur. De andere teamleden die hem geholpen zijn:

• Yosri Tielbeke (student ESE)
  • René Harlaar (student Werktuigbouwkunde)
  • Junn Speet (student Elektrotechniek)
  • Harm Ruigrok (oud stagiair van Qconcepts)
  • Leonie Dijkhof (teammanager)

Het team van de HAN heeft ondersteuning gekregen vanuit de hoofdsponsoren Qconcepts en Innovatiecentrum in Mobiliteit en Energie (IIME) en flink wat andere sponsoren.

Doordachte strategie

Het HAN Solarboatteam maakte een belangrijke stap richting het eindresultaat door een goede prestatie neer te zetten tijdens de dubbel tellende Endurancerace, waarin ze als 2e eindigden. Dankzij grondige testsessies op het water eerder die week, konden teamgenoten Jurian Rademaker en Martijn Groot Jebbink van Qconcepts een doordachte strategie bedenken, die uitstekend bleek te werken.

Ongeëvenaarde racevaardigheden

Bij de Slalomrace was het verschil met de regerend wereldkampioen, tevens de uiteindelijke winnaar, slechts 0,78 seconden. Tijdens het laatste onderdeel, de Championshiprace, toonde piloot Klaasjan Wagenaar zijn ongeëvenaarde racevaardigheden. De boot gleed over de hydrofoils door het parcours, waarmee ze Solar Boat Twente wisten te verslaan. Bovendien behaalden ze zelfs een overwinning in een van de best-of-three races tegen de uiteindelijke winnaar, Sunflare uit Drachten.
Dat alles leverde de Yacht Club de Monaco een volledig Nederlands podium op. Met een 3e plek voor de Solar Boat Twente, een 2e plaats voor de HAN Solarboat en Sunflare als winnaar.

pilot Solarboat

Krachten bundelen

Het HAN Solarboatteam is een succesvolle samenwerking tussen de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en het bedrijf Qconcepts Design & Engineering uit Doetinchem. Jaarlijks bundelen zij hun krachten om een nog snellere boot op zonne-energie te ontwikkelen. De race in Monaco vormt het ultieme testmoment voor het team, waar ze hun technologische innovaties en racevaardigheden in de praktijk kunnen brengen.

Team Solarboat