HAN-lector René Bakker gaat met pensioen

HAN-lector Networked Applications, René Bakker, gaat op 12 oktober met pensioen. Hij stond aan de basis van het zwaartepunt Smart Region en zette een Technohub en Fieldlab Digital Twinning op. We blikken met hem terug.

38e99f22-0cf7-11ee-bfe3-02565807075b René Bakker geeft een toelichting over de Digital Twin tijdens HAN Unexpected

René is sinds 2008 lector aan de HAN en vanaf 2016 was hij 9 maanden programmaleider van Smart Region. “Dat was in het begin een zoektocht. We moesten nog met elkaar uitvinden wat een slimme regio is. Wat dat betekent en wat de rol van de HAN daar eigenlijk in is. We zijn op een gegeven moment gewoon met 6 interessante onderzoeksprojecten gestart. Aansluitend waren er sessies om Smart Region binnen en buiten de HAN op de kaart te krijgen zodat iedereen kennis kon maken met onze insteek om grote aansprekende projecten met het werkveld weg te zetten die écht het verschil maken.”

588dae5a-0cfb-11ee-9961-02565807075b Portret René Bakker mbt afscheid en pensioen. Over betrokkenheid bij Smart Region en Digital Twinning.

Van programmamanager naar thematrekker

René denkt terug: “Mijn achtergrond is digitalisering en digitale transformatie in technische omgevingen. Ik zet graag projecten neer met een concreet doel. Voorman zijn, was niet mijn ding. Ik stond wel volledig achter de doelstelling van Smart Region dus mijn verschuiving van programmamanager Smart Region naar thematrekker Digital Twinning was een slimme zet.

Digital Twinning

De contouren van Smart Region zijn overeind gebleven, maar zijn opvolger Maarten van Gils scherpte ze aan. “Juist door die scherpte is Smart Region gaan vliegen en een belangrijk zwaartepunt binnen de HAN geworden,” vindt René die zelf een Fieldlab Digital Twinning (waar gewerkt wordt aan de ontwikkeling van Digitial Twinning toepassingen) en een Technohub Digital Twinning (waar medewerkers en mbo- en hbo-studenten aan de slag kunnen met de Digital Twinning technologie) opzette.

Het opzetten van het fieldlab en de technohub was de opbrengst van een mooi samenspel tussen het Varex Imaging/het bedrijfsleven, Lectoraat Networked Applications/praktijkgericht onderzoek, Academie IT en Mediadesign/onderwijs en het zwaartepunt Smart Region.

Simulatiemodellen om concurrerend te blijven

“Systematisch gebruikmaken van slimme technieken zoals Digital Twinning is nodig om concurrerend te blijven. Dit soort simulatiemodellen waar je in een digitale omgeving iets test voordat je stappen zet in de echte wereld is vooral voor maakindustrie broodnodig om bij te blijven. In Oost-Nederland vind je wereldleiders zoals Bronckhorst High-Tech, Hencon, Varex Imaging, Hyster-Yale en Van Raam. Daar hebben we nu prachtige samenwerkingen mee.”

Ervaringen delen in learning community

Inmiddels heeft de eerste lichting van 60 studenten projecten gedaan bij een van de 5 deelnemende bedrijven. Die projecten zijn gepresenteerd aan de directeuren en ze hebben bekeken wat Digital Twinning voor hun eigen innovatieagenda betekent. In een learning community van studenten en medewerkers van de deelnemende bedrijven zijn alle bijdragen van studenten gedeeld en is bekeken wat een bedrijf er concreet mee kan. De tweede lichting studenten zijn net begonnen met hun opdrachten.

Leren innoveren haal je niet uit een boekje, dat moet je in de praktijk doen.

Leren innoveren

De toegevoegde waarde voor alle betrokkenen is groot volgens René. “Bedrijven zetten stappen richting Digital Twinning en studenten leren werken aan innovaties waar ze in hun loopbaan straks voortdurend mee geconfronteerd worden. Leren innoveren haal je niet uit een boekje, dat moet je in de praktijk doen. Je moet ook zien wat jouw eigen bijdrage is op je vakgebied in zo’n innovatieproces. Studenten leren dat digitale innovatie ongelooflijk belangrijk is. Als ze dat in de opleiding leren, geeft ze dat een pre.”

Kat uit de boom

René hoopt dat de digitale transformatie tijdens zijn pensioen in meer domeinen op gang komt.Ik heb Smart Region op de rails gezet en dankzij Maarten is het inmiddels een rijdende trein. Ik hoop dat er meer treinen over dit spoor gaan rijden. De HAN zit dicht op de praktijk dus is bij uitstek een organisatie om dat samen met publieke en private partijen te vormen.”
Ook voor digital Twinning heeft hij een wens: “Er zijn een aantal bedrijven fors op weg naar Digital Twinning op de werkvloer, maar veel bedrijven kijken nu nog de kat uit de boom. Ik hoop dat er voor het mkb in de maakindustrie een aansluiting ontstaat bij Digital Twinning. Dat ze zien dat het voor hun ook haalbaar is, iets oplevert zodat ze de concurrentie met opgeheven hoofd aangaan.”

Smart Region

Grenzen verleggen

Wat betekent Smart Region voor onderzoekers, het werkveld en studenten? Voor meer voorbeelden hoe de HAN de grenzen verlegt met digitale technologie samen met diverse partners, kijk op onze website of meld je aan voor de nieuwsbrief.

Smart Region vrouw met bril

Symposium 25 jaar Praktijkonderzoek

Op woensdagmiddag 12 oktober vieren we 25 jaar praktijkonderzoek bij de Academie IT en Mediadesign. En nemen we afscheid van René Bakker, onze lector Networked Applications, die met pensioen gaat. Wij nodigen je van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.

8d07d818-0cf6-11ee-9f7e-02565807075b Stockbeeld ter ondersteuning van de post-hbo digital business transformation