De som der delen van duurzame bedrijfsvoering

Beide campussen tegen de vlakte en er supersonische energiezuinige nieuwbouw neerzetten is een paar bruggen te ver. Alleen een aparte bak voor papierafval is dan weer te klein gedacht. Wat zijn eigenlijk de ambities en duurzame oplossingen van de HAN zelf?

390871 Presentatie van verschillende initiatieven voor duurzame bedrijfsvoering, tijdens de markt op HAN Unexpected slim schoon sociaal

Realistisch en praktisch

Op HAN Unexpected slim schoon sociaal werden bezoekers ook meegenomen in de duurzame initiatieven van de HAN zelf. De ambities voor duurzame bedrijfsvoering zijn realistisch en praktisch, laat de markt over dit onderwerp zien. En: duurzaamheid bij de HAN zit hem in de som der delen.

Groen bij vervanging

Grote zonnepaneelvelden op de daken van veel HAN-panden: check! Op andere manieren verduurzamen staat zeker op de planning, maar niet als doel op zich. Het wordt gekoppeld aan onderhoud en beheer, dáár staat duurzaamheid hoog op de agenda. Er wordt dan niet in één klap een grote slag geslagen, maar het is juist duurzaam om te wachten op natuurlijke vervangingsmomenten aan het einde van de levensloop van een installatie. Een mooi voorbeeld is de verbouwing van Kapittelweg 35.

Kijkje bij de installaties

Een koppeling tussen gebouwbeheer en het onderwijs is helaas niet mogelijk, geven de huisvestingsmedewerkers aan: “De agenda van ons onderhoud matcht niet met die van het curriculum. Maar in het klein werken we wel samen: bij werk aan bijvoorbeeld onze verwarmingsinstallaties, nodigen we studenten van onze technische opleidingen altijd uit om mee te kijken.”

Sociale bedrijfsvoering

Waar je bij duurzame bedrijfsvoering misschien al snel denkt aan groene bedrijfsvoering, met schone energie en afvalvermindering, staat bij de HAN ook het sociale aspect hoog op de agenda. Een mooi voorbeeld daarvan is postverwerker Cycloon. Zoals de inkopers van de HAN het verwoorden: “We wilden graag met hen werken, omdat zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben. Gelukkig bleek dat mogelijk binnen de wet- en regelgeving rondom onze inkoop en inmiddels werken we naar volle tevredenheid samen. Een volgende stap is onderzoeken of we nog meer kunnen samenwerken met dit soort bedrijven. Het mooie van een dag als vandaag is dat ik zojuist het aanbod kreeg van een student van de master Circulaire Economie, om mee te denken over wat er nog meer mogelijk is.”

Oesterzwammen

De som der delen van duurzame bedrijfsvoering wordt nog verder ingevuld. Zo kunnen nieuwe medewerkers kiezen voor een refurbished telefoon in plaats van een nieuwe, is de telefoonaanbieder een duurzame en doneren we oude toestellen aan Stichting Opkikker, die ze recyclet of opknapt voor gebruik in ontwikkelingslanden. Tel daarbij op de koffie die de oesterzwamkweker ophaalt als voedingsbodem en de onderzoeken die we doen naar de slimste logistiek bij campusbevoorrading. De uitkomst laat zien dat er mooie initiatieven zijn én talloze mogelijkheden voor nog meer duurzaamheid in de toekomst.

HAN Unexpected slim schoon sociaal

De komende periode blikken we terug op HAN Unexpected slim schoon sociaal. Ben je benieuwd wat de dag bracht? Kijk dan snel op de evenementpagina en proef de sfeer van een dag vol inspiratie en verrassing.

322520 Campagnebeeld Unexpected kennisfestival slim schoon sociaal. Alleen hiervoor te gebruiken.