Proefstuderen voor ROC-studenten

Speciaal voor mbo-studenten Onderwijsassistent, Maatschappelijke Zorg en Pedagogisch medewerker van het ROC Nijmegen organiseerden de Pabo, Pedagogiek, Social Work en lerarenopleidingen van de HAN eind maart twee Mbo-Hbo proefstudeermiddagen. Hoe is de overstap van het mbo naar het hbo? Wat zijn de ervaringen van studenten die deze stap gemaakt hebben?

2504198c-0cf3-11ee-add5-02565807075b studenten groep werkoverleg

Op verzoek van het ROC Nijmegen nodigden we 2e-jaars mbo-studenten uit, juist om hen in een vroeg stadium al kennis te laten maken met de mogelijkheid van doorstuderen aan het Hbo en dan specifiek in het sociaal-educatieve domein. Voor velen van hen kan leraar of sociaal professional worden een logische en reële vervolgstap zijn. Ook de optie van een Associate Degree zoals Pedagogisch Educatief Professional is uiteraard belicht.

Is studeren aan het hbo moeilijk?

In totaal kwamen er 140 ROC-studenten op bezoek. Na een welkomstdrankje volgde een interactieve presentatie in de collegezaal, gegeven door een docent van de HAN, een docent van het ROC en 2 HAN-studenten. Deze HAN-studenten vertelden over hun eigen ervaringen van de overstap van het mbo naar het hbo.

Tijdens deze middag beantwoordden onze docenten en studenten heel veel vragen zoals:
Is studeren aan het hbo moeilijk?
Wat is er anders op het hbo dan op het mbo?
Welke HAN-opleidingen zijn er in het sociaal-educatieve domein?
Is er begeleiding op de HAN?
Welke toelatingseisen zijn er?

Sfeer proeven op de campus

Daarna kregen de ROC-studenten een rondleiding over de campus van Nijmegen om sfeer te proeven. Ze maakten een rondje langs onder andere de kantines, het Ixperium, de lokalen voor creatieve vakken en enkele leslokalen. Daarna gingen ze in groepjes aan de slag met een workshop om kennis te maken met hbo-vaardigheden zoals analyseren en het koppelen van de theorie aan de praktijk. Ter afsluiting was er en borrel waarbij er ruim de tijd was om vragen te stellen over HAN-opleidingen in het sociaal-educatieve domein. Deze vragen werden beantwoord door HAN-studenten met een mbo-vooropleiding. Zo konden zij direct hun ervaringen delen.
390571 Studenten tijdens mbo-hbo proefstudeerdag met ROC
De ROC-studenten krijgen verschillende stellingen voorgelegd

Meer weten over deze opleidingen

Wil je meer weten over de Pabo, Pedagogiek, Social Work of de Lerarenopleidingen? Check op de website nog meer informatie over wat de studies inhouden, in welke beroepen je terecht kan komen of hoe je nog meer kennis kan maken. Je vindt deze opleidingen bij de studierichtingen 'Gedrag en Maatschappij' in de clusters 'Zorg en welzijn' en 'Onderwijs'.

347962 Drie studenten (2 jongen en 2 meiden) wandelend in gang K33.
draw-cta-title