HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lerarenopleiding basisonderwijs (PABO)

Kom jij naar de Arnhemse Onderwijsmarkt voor primair onderwijs?

Op woensdag 17 april is het Arnhemse Geniet in de Weerd het podium voor de Arnhemse Onderwijsmarkt voor primair onderwijs. Iedereen die nieuwsgierig is naar het Arnhemse basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs of een werkplek zoekt is van harte welkom op de Arnhemse Onderwijsmarkt 2024.

08 maart 2024
251010a6-0cfe-11ee-a4c1-02565807075b Drie kinderen spelen buiten en hangen aan het speelrek
Lerarenopleiding basisonderwijs (PABO)

“Je moet het meeste zelf ervaren”

Tessa van Lier staat voor het 3e jaar voor de groep op basisschool De Reuzepas in Ewijk. Een inductieprogramma was er wel, maar dat heeft ze amper gevolgd. Ze had genoeg aan de ondersteuning van haar collega's.

20 februari 2024
f537d200-c4cd-11ee-bb75-c120b67000c7 Tessa van Lier voor de klas
Lerarenopleiding basisonderwijs (PABO)

Hoe behouden we Pabo-afstudeerders voor het onderwijs?

Het primair onderwijs krijgt in de regio Zuidoost-Nederland vanaf 2025 te maken met een groeiend lerarentekort. Onderzoek laat zien waar kansen liggen voor een vloeiende overgang tussen opleiding en werk.

16 november 2023
1c2f4f56-0cfe-11ee-8325-02565807075b De leerlingen leggen een puzzel en de lerares helpt hen hierbij

Welkom bij je opleiding

Je bent gestart met een nieuwe opleiding. Spannend! Je maakt kennis met nieuwe mensen, nieuwe regels, nieuwe systemen, kortom: een totaal andere omgeving dan je gewend bent. We snappen binnen de Academie Educatie dat je daarin je weg moet vinden. Met de Warm Welkom Gids helpen we je snel op weg.

29 augustus 2022
235899 Student HAN Pabo Arnhem kijkt naar haar laptop. Medestudent kijkt toe.
Lerarenopleiding basisonderwijs (PABO)

Toelatingstoetsen voor de Pabo mogen later

Goed nieuws voor aankomende Pabo-studenten die toelatingstoetsen moeten maken! Vanaf studiejaar 2022-2023 mag je ook beginnen met de Pabo als je als je vóór de start van de opleiding ten minste 1 toets per vak hebt gedaan, maar deze nog niet hebt gehaald. Waarom deze verandering? De overheid wil de Pabo toegankelijker maken. Daarom start op 1 september 2022 dit experiment.

18 juli 2022
33098 Juf en kinderen met Ipad

Proefstuderen voor ROC-studenten

Speciaal voor mbo-studenten Onderwijsassistent, Maatschappelijke Zorg en Pedagogisch medewerker van het ROC Nijmegen organiseerden de Pabo, Pedagogiek, Social Work en lerarenopleidingen van de HAN eind maart twee Mbo-Hbo proefstudeermiddagen. Hoe is de overstap van het mbo naar het hbo? Wat zijn de ervaringen van studenten die deze stap gemaakt hebben?

31 maart 2022
2504198c-0cf3-11ee-add5-02565807075b studenten groep werkoverleg

Leerlingen proeven aan HAN-opleidingen

Leerlingen uit de bovenbouw havo-vwo van het Lorentz Lyceum in Arnhem en leerlingen havo-3 van het Liemerscollege in Zevenaar hebben in de afgelopen dagen kennis kunnen maken met opleidingen van de HAN.

15 november 2021
353320 Startbijeenkomst leerlingen Liemers College

Mannen op de Pabo

De HAN is goed op weg als het gaat om de hoeveelheid meesters die we opleiden. Van de eerstejaars in Nijmegen is bijvoorbeeld bijna 29% man en van de tweedejaars in Arnhem is dat zelfs 41%. Dat was een paar jaar geleden echt wel anders en we zijn blij een diversere groep van basisschoolleerkrachten op te leiden samen met en voor de basisscholen in de regio.

25 februari 2021
33113 Kinderen met meester achter Ipad