Een zesde zintuig voor mensen met een visuele beperking

Kun jij je een voorstelling maken hoe het is om met zeer beperkt - of zonder - zicht jezelf te moeten verplaatsen, te reizen? Hoe pak je dat aan? En waar kun je allemaal naartoe? Juist daar moet je enorm goed over nadenken. En dat is wat het project SixthSense doet.

357681 Headerfoto man loopt met taststok

Het probleem

Voor blinden en slechtzienden is het maken van een reis een hele onderneming. Zeker wanneer die reis buiten de eigen, bekende omgeving is.

Toch zijn er al veel hulpmiddelen om dit voor deze groep mensen meer mogelijk te maken. Je kunt hierbij denken aan de blindengeleidehond of een taststok. Zonder deze hulpmiddelen dwing je een persoon met een visuele beperking – grof gezegd - tot thuisblijven en op een stoel zitten.

De wens

Dat kan anders - eenvoudiger – en met meer vrijheid. Een geleidehond biedt voor een persoon met een visuele beperking veel voordelen, hij kent ook zo zijn beperkingen. Een geleidehond wordt extreem goed getraind en kent een aantal vaste routes in de omgeving – vaak een deel van de stad – van de eigenaar. Maar wat nu als je familie aan de andere kant van het land wil bezoeken? Altijd maar een taxi bellen? Altijd maar afhankelijk zijn van iemand die welwillend is je te halen of brengen? Dat tast de vrijheid van de persoon in kwestie enorm aan. Dat moet anders kunnen, vandaar project SixthSense.

Wat de HAN doet

In het project SixthSense werkt de HAN hier in samenwerking met TIM Solutions aan. De focus van het project ligt op het verder verminderen van beperkingen voor mensen met een visuele handicap, en daarmee het vergroten van (het bereik van) hun sociale leven – het zogenoemde verbeteren van de sociale inclusiviteit.

In het project werkt de HAN vanuit een multidisciplinair perspectief. Dat wil zeggen dat bij SixthSense meerdere lectoraten en opleidingen van verschillende academies betrokken zijn. Zo werken er studenten vanuit verschillende opleidingen mee, onder meer Ergotherapie, Industrieel Product Ontwerpen, Social Work, Commerciële Economie en Verpleegkunde. Ook zijn het nieuwe Lectoraat Inclusive Digital Design en Engineering, onder leiding van Eric Velleman, en het Lectoraat Innovatie in de Care / Technologie voor Gezondheid, waar Clark Nowack actief is, betrokken bij het project, net als het Sparkcentrum iXperium Health en het Health Concept Lab.

357679 Groepsfoto Clark Nowack met studenten die werken aan project Sixth Sense m.m.v. TIM Solutions
Een (deel) van het projectteam Sixth Sense

Het project

SixthSense wil een ‘zesde zintuig’ bieden voor mensen met een visuele beperking. Daarbij wordt uitgegaan van het principe waarmee ook een Tesla werkt. De zelfrijdende auto heeft allerlei sensoren. Die sensoren werken als een radarsysteem en detecteren bijvoorbeeld witte strepen, bepalen een remweg tot je voorganger en weten wanneer er een auto naast je rijdt. Het project vertaalt dit idee naar een oplossing middels haptische feedback die door mensen met een visuele beperking kan worden gebruikt.