Winnaar Slim, Schoon en Sociaal bekend!

Wie had het slimste, schoonste en meest sociale idee van de HAN? Dat was de vraag die aan medewerkers en studenten werd gesteld met de Slim, Schoon en Sociaal-winactie. Het winnende idee, dat begint bij de HAN zelf: het Circular Lab.

235947 null
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

In haar instellingsplan heeft de HAN gekozen voor 3 focuspunten: Health, Smart Region en Sustainable Energy & Environment (SEE). Deze focuspunten staan voor het verkleinen van gezondheidsverschillen (Health), het verleggen van grenzen door slim organiseren, samenwerken en innoveren (Smart Region) en het verminderen van CO2 (SEE). De HAN wil hiermee landelijk en regionaal een maatschappelijke bijdrage – slim, schoon en sociaal - leveren.

En dat slimmer, schoner en socialer worden begint bij jezelf, vinden we. Daarom vroegen we medewerkers en studenten middels een winactie mee te denken en hun ideeën rondom deze thema’s in te sturen. Winnaar van de actie is het Circular Lab, een idee van Engineering en Automotive collega’s Gert Busser, Luca Gennari en Antal Hendriks. Als winnaars van de actie kregen zij een financiële bijdrage om hun idee verder te realiseren.

Ontstaan idee Circular Lab

“Het idee voor het Circular Lab ontstond al even geleden, toen ik begon met het geven van een workshop over circulair design aan engineering studenten. Aan het begin van dit jaar werd dat idee steeds concreter”, vertelt Luca. “En zo’n 6 maanden geleden vroeg ik Antal en Gert erbij. Als ervaren docenten waren hun inzichten voor mij van groot belang. De workshop is hun thuis, zij weten (bijna) alles van de machines en productie processen. Hun input zorgde voor een beter, concreter idee.”

In het idee van het Circular Lab wordt (plastic) afval van de HAN verzameld. In het lab wordt het vervolgens verwerkt, omgezet en worden er nieuwe betekenisvolle producten van ontworpen. “Daarvoor willen we studenten Engineering vanuit verschillende disciplines laten samenwerken.

1ecf8d48-0cf4-11ee-b2dd-02565807075b Medewerkers van het Circulaire Lab in wording van de Academie Engineering en Automotive

Het gerecyclede product dat wordt opgeleverd kan vervolgens opnieuw worden verkocht, bijvoorbeeld in de HAN-winkel op de campus. “Het Circular Lab is zo een omgeving waar werken, leren en onderzoeken op verschillende niveaus en meerdere disciplines – bijvoorbeeld productontwerp, materiaalkunde, engineering, business administration en communicatie - samenkomt”, zegt Luca. “Een inspirerende omgeving waar studenten worden geprikkeld als professional met duurzaamheid bezig te zijn.”

De producten die het Circular Lab wil maken, kunnen van alles zijn. “We richten ons niet op één specifiek product, maar kijken ook naar de langere termijn, verschillende technieken en - als we het echt over de toekomst hebben - naar andere duurzame materialen”, geeft Antal aan. “Denk maar eens aan toepassing van mycelium – een schimmel – die steeds populairder wordt en waarmee in het HAN BioCentre wordt gewerkt.”

Op dit moment richten de heren zich echter eerst op het realiseren van het lab. “Aan de ene kant weten we wat we hebben en beginnen we het liefst zo snel mogelijk”, vertelt Gert. “Een goede voorbereiding is echter essentieel,” vult Luca aan. “Voor het einde van het jaar willen we het businessplan uitwerken en de benodigde partijen bij het idee betrekken. En daar gaan we studenten al bij betrekken.”

Het juryoordeel

De jury van de Slim, Schoon en Sociaal-winactie is zeer positief over het initiatief. Vooral de voorgestelde betrokkenheid van studenten bij het idee wordt gewaardeerd. “Met dit idee kan duurzaamheid op de HAN zelf echt op de kaart worden gezet. Het idee heeft een duidelijke link met de focuspunten SEE en Smart Region. Een mooi voorbeeld van practice what you preach”, aldus jurylid Lois Kiekebosch. “Een uitdaging zal het zijn om (geschikt) afval te verwerken in het Circular Lab te verzamelen”.

Opstarten

Wat Luca, Antal en Gert met de gewonnen prijs voor hun idee gaan doen? “Een optie is om een deel van de machines die we willen aanschaffen, te kopen. Met die machines, bijvoorbeeld een shredder of extruder, kunnen de studenten aan de slag – naast dat we deze machines zelf willen maken en verbeteren. Het gaat er om het businessmodel te realiseren, te laten zien wat we kunnen, en van daaruit te groeien. Deze prijs helpt ons met de opstart hiervan.” Het lab wordt uiteindelijk zelfsturend en zelf opleidend, wij zijn de achtervang. We willen vooral awareness voor duurzaamheid bij studenten creëren, hen oplossingsgericht laten nadenken en inspireren. Dit helpt ons daarin weer een stap te maken.”

Kennisfestival Unexpected

Op 25 november opent de HAN haar deuren voor iedereen die samen wil leren en kennis wil verbinden. Alles rond 3 uitdagingen waar we als HAN -en als samenleving- voor staan: samen werken en leren met digitale technologie, het verminderen van C02-uitstoot en het verkleinen van gezondheidsverschillen. Maak tijdens Unexpected ook kennis met de winnaars van de HAN-prijs!

289475 Sfeerbeeld van kennisfestival Unexpected 2019 in Ruitenberglaan 26 in Arnhem.