Zo herken je ouderenmishandeling

De coronacrisis versterkt huiselijk geweld en onveiligheid thuis. Ouderenmishandeling is actueler dan ooit. Betere herkenning en aanpak daarvan is het doel van een nieuwe gids. Professionals en studenten in zorg en welzijn kunnen de handreiking gebruiken bij signalering en aanpak van ouderenmishandeling.

109943 oudere man in rolstoel kijkt uit raam in een het ziekenhuisgang

Steeds meer (kwetsbare) ouderen blijven langer thuis wonen. In een acute situatie komen ze in contact met professionals die op de ambulance of op de spoedeisende hulp werken. ''Het is voor zorgprofessionals lastig om ouderenmishandeling te herkennen,'' stelt Sivera Berben. ''Er wordt vaak gezegd: 'Je gaat het pas zien als je het door hebt'. Maar waar moet je op letten als je een 'niet-pluis' gevoel hebt? Hoe pak je dat verder aan?''.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Herkennen en melden ouderenmishandeling

Wat zijn de signalen van ouderenmishandeling? Hoe functioneert de meldcode en het afwegingskader? In interviews zijn aandachtsfunctionarissen en ‘voorlopers’ uit de ambulancezorg en spoedeisende hulp aan het woord. Ook een maatschappelijk werker, contactpersonen van Veilig Thuis en forensisch-, geriatrisch en juridische experts vertellen over hun ervaringen en zienswijze.

Praktische gids

De gids is beschikbaar voor professionals, studenten en docenten in opleidingen in de gezondheidszorg en het sociale domein. Daarnaast ook voor iedere belangstellende die zich niet heeft geraliseerd dat ouderenmishandeling ook in de acute setting voorkomt. De online versie is hier te downloaden:

Samenwerking en partners

De HAN lectoren Marian Adriaansen, Lectoraat Innovatie in de Care, Lilian Vloet en Sivera Berben, Lectoraat Acute Intensieve Zorg voeren al ruim 5 jaar met ziekenhuizen onderzoek uit naar ouderenmishandeling. Samen met Harriet Messing, ZORGdotCOM, hebben ze de bundel als handreiking samengesteld.

De betrokken professionals en experts hebben belangeloos een waardevolle bijdrage geleverd. De uitgave is mogelijk gemaakt door:

Meer weten?