Wat is interprofessioneel leren bij Sparkcentres?

Sparkcentres staan voor interprofessioneel leren in de praktijk. De ambitie van de Sparkcentres is om in het studiejaar 2018-2019 uit te breiden met meer dan 1.200 studenten, 11 deelnemende opleidingen en 15 locaties. De redactie van Zorgpact was nieuwsgierig geworden en ging kijken bij een aantal centra die al met succes draaien: Sparkcentres Presikhaaf en Thermion, en bij Leerkring Lingewaard. Wat er zo bijzonder is aan deze locaties waar studenten, docenten en professionals samen werken en leren?

fysiotherapeut die een oudere man met gewichten helpt

Interprofessionele zorgverlening en onderzoekslijnen

Sparkcentres zijn fysieke locaties waarin studenten, docenten, onderzoekers en professionals interprofessioneel samenwerken, leren en innoveren. Deze Sparkcentres richten zich op vraagstukken in de wijk. Daarom zijn ze vaak gevestigd in een wijk- of gezondheidscentrum. Hier komen onderwijs, onderzoek, ondernemerschap en praktijk bij elkaar. Interprofessionele zorgverlening en doorlopende onderzoekslijnen staan centraal.

Presikhaaf: intercultureel werken en gezondheid

Zorgpact nam eerst een kijkje bij een Sparkcentre in de Arnhemse wijk Presikhaaf. Dit is een dynamische, multiculturele wijk en hier wonen vooral jonge mensen en veel kinderen. Daarom richt onderzoek in Presikhaaf zich op intercultureel werken, positieve gezondheid en kind en jeugd.

Vierdejaarsstudenten van verschillende opleidingen werken aan een gezamenlijk afstudeeronderzoek in de wijk, bijvoorbeeld naar overgewicht bij migrantenkinderen of de kwaliteit van speelplaatsen.

Leuk om met andere disciplines in contact te komen

Wout Visser is één van de studenten die een Interprofessioneel Praktijkgericht Onderzoek (IPO) uitvoert in Presikhaaf. Hij studeert Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH, inmiddels ook bekend als Social Work).

'Na 4 jaar sociaal werker in opleiding, merk ik dat het leuk is om in contact te komen met andere disciplines. Ik zit in een groepje met een student Fysiotherapie en een student Ergotherapie. In het begin dacht ik over ergotherapeuten: die stellen je stoel een beetje af, en zorgen dat mensen goed met hun houding bezig zijn. Maar ik ben erachter gekomen dat het veel meer is. We vullen elkaar aan in verschillende fases van het onderzoek.'

'Bijvoorbeeld: ik startte eerst alleen met het coderen van gegevens. Maar we besloten om dat ook met z’n drieën te doen, omdat we de informatie allemaal anders interpreteerden. Ik leer daar veel van. Uiteindelijk leveren we samen één scriptie in.'

Lingewaard: meerwaarde van studenten bij wijkprojecten

Dat Sparkcentres niet alleen geschikte leeromgevingen voor studenten zijn, leert Zorgpact bij Leerkring Lingewaard in Bemmel. De samenwerking heeft ook voordelen voor de wijk. Het is één van de locaties overigens waar de HAN en de Zorgalliantie de handen in een slaan.

Leerkring Lingewaard biedt plek aan 10 studenten Interprofessioneel praktijkonderzoek (IPO) en 18 studenten Interprofessioneel praktijkleren (IPL). Wijkdocent en Alliantiemakelaar Jonathan van Deutekom vertelt gepassioneerd over de meerwaarde van het betrekken van studenten bij projecten in de wijk.

'Studenten hebben ons geholpen met het verbeteren van activiteiten in deze wijk, zoals bijvoorbeeld de zogenaamde open eetcafés. In zo’n open eetcafé koppelen we ouderen en mensen met een beperking aan een vrijwilliger. We doen dan samen een leuke activiteit en eten een maaltijd. Een paar studenten draaiden mee als vrijwilligers. Daar waren we blij mee, want de extra handen zijn altijd welkom. Maar we hebben ze ook gevraagd om eens kritisch te kijken naar de doelgroep en doelstellingen. Wij denken namelijk dat we op deze manier helpen met het ontmoeten van anderen, weer wat zin in het leven krijgen en een gezonde maaltijd te eten. Maar is dat ook zo?'

Thermion: in de praktijk leer je het pas echt

En bij het derde Sparkcentre die Zorgpact bezoekt, gezondheidscentrum Thermion in Lent, vertelt Suzan de Bruijn over interprofessioneel praktijkleren (IPL).

'Waarom doen we dit praktijkleren? We willen niet meer dat docenten papieren opdrachten verzinnen en studenten die op papier uitwerken. Dus we laten studenten niet meer "droogzwemmen" maar sturen ze de praktijk in! Dan leer je pas echt.'

De Bruijn benadrukt dat permanent leren voor iedereen is: 'Ik ben wijkdocent in Lindenholt. Grappig: ik heb zelf nog nooit met zóveel disciplines tegelijk geleerd. Als wijkdocent geef ik dus les in iets waar ik zelf geen onderwijs in heb gehad. Wijkdocenten, professionals en studenten: we zijn allemaal samen aan het leren.'

Bron en foto's: Zorgpact