Educatie Collegetour met Merel van Vroonhoven

Op donderdag 3 december 2020 is Merel van Vroonhoven te gast bij de online HAN Educatie Collegetour. Het is niet vreemd dat studenten van de lerarenopleidingen van de HAN de gast van de laatste editie van HAN Educatie Collegetour dit jaar het hemd van het lijf willen vragen. Merel van Vroonhoven was voorzitter van het bestuur van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en is nu Nederlands meest bekende zij-instromer in het speciaal onderwijs. Hoe ervaart zij deze bijzondere overstap en welk advies geeft zij het kabinet over de aanpak van het lerarentekort?

studenten overleggen

Met Merel van Vroonhoven sluiten we op 3 december een bijzonder jaar met Collegetours af, waarbij we Öczan Akyol, Pieter Derks en Splinter Chabot als gast hebben mochten ontvangen. Steeds met hetzelfde doel: leraren in opleiding, lerarenopleiders en leraren uit het basisonderwijs en middelbaar onderwijs samenbrengen en in gesprek laten gaan met rolmodellen, zoals ook Merel van Vroonhoven overduidelijk is. Wat er dan ontstaat, is een inspirerende ontmoeting. Waar passievol en soms ook verzuchtend over de uitdagingen van het onderwijs wordt gesproken.

Rolmodel

Bij het besluit van de AFM topvrouw om voor een baan in het speciaal onderwijs te gaan, speelde haar Marokkaanse vriendin een grote rol. “Zij zorgde na mijn scheiding in 2008 twee dagen per week voor mijn kinderen – ik werkte fulltime – en ze wist tegelijkertijd de pabo succesvol af te ronden. Mijn eerste telefoontje na een wandeling was dan ook naar haar: ‘Mag ik een dag met je mee naar school?’ Inmiddels heeft zij heel knap haar master afgerond, ze gaat werken op de school in Laak waar ik toevallig mijn eerste stage liep. Zij is mijn grote inspiratiebron, een zeer goede juf en een belangrijk rolmodel voor kinderen met een niet-westerse achtergrond. Diversiteit van leraren is juist ook voor hen een stimulans, zo zien ze dat een carrière mogelijk is. Als vaak enige vrouw in de top van het bedrijfsleven heb ik ook gemerkt hoe belangrijk vrouwelijke rolmodellen zijn.” Bron: www.denhaagcentraal.nl

Wat wil jij Merel van Vroonhoven vragen?

De Collegetour op 3 december zal een inspirerend gesprek zijn over onder andere leiderschap, drijfveren, speciaal onderwijs en aansluiting van de pabo op de dagelijkse onderwijspraktijk. En het concept is weer: de studenten van de lerarenopleidingen bereiden het gesprek voor, één van hen interviewt Van Vroonhoven en alle bezoekers van deze online Collegetour mogen vragen stellen via de chat. Dus meld je snel aan!

De Educatie Collegetour is gratis toegankelijk. Graag wel even aanmelden!

Voor wie?

Alleen voor studenten? Zeker niet, vanzelfsprekend zijn docenten en onze relaties in het werkveld ook van harte welkom!

Het programma van de HAN Educatie Collegetour online:
16 uur: Start college
16.45 uur: Einde

Waar en wanneer?

HAN Educatie Collegetour, donderdag 3 december 2020.
We werken bij dit online evenement met MS Teams. De link hiervoor krijg je op 2 december van ons toegestuurd.

Over de HAN Educatie Collegetour (subkop)

De HAN Educatie Collegetour is er voor en door studenten. De organisatie is in handen van de studieverenigingen SV Meesterlijk, Lingua Franca, Pontifex, SV Fabulinus en alumnivereniging Kairos.

Merel van Vroonhoven  portret