"Ik ben op een andere manier gaan kijken naar wat ik in mijn lessen doe"

Er is een groot verschil tussen was je in je opleiding leert en in de praktijk. Dat is de ervaring van Jeffrey Janssen. Via de Master Leraar Engels leerde hij kritisch te kijken naar zijn eigen lessen.
Waarom heb je voor deze master gekozen?
“In mijn bacheloropleiding miste ik een stukje verdieping en ook een meer kritische blik op de onderwijspraktijk. De theorieën die je leert en de praktijk waarin je terecht komt, verschillen sterk van elkaar. Met collega’s bij mij op school besprak ik waarom we dingen op een bepaalde manier doen, en bijvoorbeeld niet op een andere wijze. Zo kwam het idee van het volgen van een master naar boven. Daarnaast houd ik van lezen en wilde ik meer leren over Engelstalige literatuur. Ik ben me hierna gaan oriënteren op verschillende masteropleidingen. Op aanraden van een collega, die haar master ook op de HAN heeft gehaald, heb ik een kennismakingsgesprek aangevraagd. Het programma sprak me meteen aan en ik besloot me in te schrijven.”

“Een van de sterke punten van deze master is dan ook dat je vóór je begint precies weet hoe de opleiding in elkaar zit: je weet welke vakken je wanneer gaat volgen, welke materialen je nodig hebt, wat de leerdoelen zijn, etc. Dit is echt heel fijn! Dit is lang niet overal zo.”
Hoe ziet de Master eruit?
“Bij deze opleiding ga je in het eerste jaar al nadenken over het onderwerp van je afstudeeronderzoek. Daarvoor ga je in je eigen onderwijspraktijk (bovenbouw havo/vwo) op zoek naar een probleem waar jij of je leerlingen tegenaan lopen. Dan ga je in de literatuur op zoek naar meer informatie over het onderwerp. Vervolgens ga je in jaar 2 praktijkonderzoek doen op je eigen school, waarbij je leerlingen en collega’s bevraagd om een goed beeld te krijgen van de knelpunten. In de tweede helft van het derde jaar heb je in principe geen colleges meer, waardoor je je helemaal kunt richten op het ontwikkelen van een interventie die een bijdrage kan leveren aan het oplossen van het praktijkprobleem. Ik heb ervoor gekozen om gespreksvaardigheid onder de loep te nemen en ben nu bezig met het ontwikkelen van mijn interventielessen. Het onderzoek is veel werk, dus het is belangrijk om een onderwerp te kiezen waar je echt in geïnteresseerd bent.”
Wat heeft de Master je gebracht?
“In deze master is het belangrijk om analytisch en kritisch te leren denken. Er wordt van jou als student verwacht dat je een onderzoekende, kritische houding hebt ten opzichte van je eigen lespraktijk en de informatie uit onderzoeken en boeken die je leest. Ik merk dat ik nu op een andere manier kijk naar wat ik in mijn lessen doe en wat er in mijn vaksectie gebeurt, waardoor ik meer kritische vragen stel en meedenk over manieren om zaken te verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is de bijdrage die ik heb geleverd aan het herzien van het PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting) op mijn huidige school. We hebben dit meer in lijn gebracht met de eindtermen en hierbij duidelijke leerdoelen gesteld.”
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“Op dit moment ben ik nog bezig met het afronden van mijn onderzoek. Er gaat heel wat tijd zitten in het volgen van een master, dus ik ben blij als ik mijn diploma op zak heb en ook weer wat meer tijd heb voor bijvoorbeeld hobby’s. Momenteel werk ik al grotendeels in de bovenbouw en dat blijf ik ook doen. Ik wil me na mijn master verder toeleggen op de ontwikkeling van het onderwijs, maar ik ga eerst even genieten van het lesgeven zonder deadlines voor essays of portfolio’s in mijn achterhoofd.”