Master Mind

"Ik ben op een andere manier gaan kijken naar wat ik in mijn lessen doe"

Master Mind - Master Leraar Engels

Er is een groot verschil tussen was je in je opleiding leert en in de praktijk. Dat is de ervaring van Jeffrey Janssen. Via de Master Leraar Engels leerde hij kritisch te kijken naar zijn eigen lessen.

Waarom heb je voor deze master gekozen?

“In mijn bacheloropleiding miste ik een stukje verdieping en ook een meer kritische blik op de onderwijspraktijk. De theorieën die je leert en de praktijk waarin je terecht komt, verschillen sterk van elkaar. Met collega’s bij mij op school besprak ik waarom we dingen op een bepaalde manier doen, en bijvoorbeeld niet op een andere wijze. Zo kwam het idee van het volgen van een master naar boven. Daarnaast houd ik van lezen en wilde ik meer leren over Engelstalige literatuur. Ik ben me hierna gaan oriënteren op verschillende masteropleidingen. Op aanraden van een collega, die haar master ook op de HAN heeft gehaald, heb ik een kennismakingsgesprek aangevraagd. Het programma sprak me meteen aan en ik besloot me in te schrijven.”

Jeffrey Janssen

“Een van de sterke punten van deze master is dan ook dat je vóór je begint precies weet hoe de opleiding in elkaar zit: je weet welke vakken je wanneer gaat volgen, welke materialen je nodig hebt, wat de leerdoelen zijn, etc. Dit is echt heel fijn! Dit is lang niet overal zo.”

Hoe ziet de Master eruit?

“Bij deze opleiding ga je in het eerste jaar al nadenken over het onderwerp van je afstudeeronderzoek. Daarvoor ga je in je eigen onderwijspraktijk (bovenbouw havo/vwo) op zoek naar een probleem waar jij of je leerlingen tegenaan lopen. Dan ga je in de literatuur op zoek naar meer informatie over het onderwerp. Vervolgens ga je in jaar 2 praktijkonderzoek doen op je eigen school, waarbij je leerlingen en collega’s bevraagd om een goed beeld te krijgen van de knelpunten. In de tweede helft van het derde jaar heb je in principe geen colleges meer, waardoor je je helemaal kunt richten op het ontwikkelen van een interventie die een bijdrage kan leveren aan het oplossen van het praktijkprobleem. Ik heb ervoor gekozen om gespreksvaardigheid onder de loep te nemen en ben nu bezig met het ontwikkelen van mijn interventielessen. Het onderzoek is veel werk, dus het is belangrijk om een onderwerp te kiezen waar je echt in geïnteresseerd bent.”

Wat heeft de Master je gebracht?

“In deze master is het belangrijk om analytisch en kritisch te leren denken. Er wordt van jou als student verwacht dat je een onderzoekende, kritische houding hebt ten opzichte van je eigen lespraktijk en de informatie uit onderzoeken en boeken die je leest. Ik merk dat ik nu op een andere manier kijk naar wat ik in mijn lessen doe en wat er in mijn vaksectie gebeurt, waardoor ik meer kritische vragen stel en meedenk over manieren om zaken te verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is de bijdrage die ik heb geleverd aan het herzien van het PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting) op mijn huidige school. We hebben dit meer in lijn gebracht met de eindtermen en hierbij duidelijke leerdoelen gesteld.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Op dit moment ben ik nog bezig met het afronden van mijn onderzoek. Er gaat heel wat tijd zitten in het volgen van een master, dus ik ben blij als ik mijn diploma op zak heb en ook weer wat meer tijd heb voor bijvoorbeeld hobby’s. Momenteel werk ik al grotendeels in de bovenbouw en dat blijf ik ook doen. Ik wil me na mijn master verder toeleggen op de ontwikkeling van het onderwijs, maar ik ga eerst even genieten van het lesgeven zonder deadlines voor essays of portfolio’s in mijn achterhoofd.”

Meer lezen?

"Deze master biedt mij de diepte en uitdaging die

Joost Rutgers-van Eck, docent maatschappijleer, volgt aan de HAN de master Movel: ontwerpen van eigentijds leren. `De master geeft me meer zelfvertrouwen en ik krijg op mijn werk meer dingen gedaan."

Joost Rutgers, Masterstudent MOVEL

"We geven elkaar veel feedback, dat helpt om beter

Soumaya El Azzab en Abdulrahman Al-Katheri begonnen ruim een half jaar geleden aan de fulltime mastertrack Cyber-Physical Systems, onderdeel van de Master Engineering Systems. Pittig, stellen ze vast, maar een goede basis voor een internationale carrière.

Master Mind Soumaya en Abdul

"De master voelde als een warm bad"

De master Circulaire Economie zette Gwendolyn Verburg op een nieuw spoor. Ze werkt nu bij het Huis van Compassie in Nijmegen, een vrijwilligersorganisatie met meer dan 200 vrijwilligers.

Master Mind - Masterstudent Circulaire Economie - Gwendolyn Verburg

"Ik wilde meer dan alleen lesgeven"

Zoekend naar verdieping én een uitdaging in het onderwijs, besloot Nienke van de Craats - Grootenboer verder te studeren. Met de Master Leraar Engels aan de HAN wil ze haar vak naar een hoger niveau tillen.

Master Mind - Masterstudent Leraar Engels - Nienke van de Craats-Grootenboer

"Twee jaar bikkelen, een leven lang profijt"

Ze is sales manager bij wijndistributeur, bepaald geen baan voor langslapers. Toch schreef Emma Weber zich in voor de master Business Sales.

Master Mind - Master Business Sales - Emma Weber

"Dat wat je doet, is dat ook het juiste?"

Wie de Master Musculoskeletale Revalidatie volgt om ‘trucjes’ te leren komt bedrogen uit. Kritisch nadenken, onderzoeken en volop reflecteren, dat leer je wél volgens Kirsten van der Geer.

Master Mind - Kirsten van der Geer

"Ik weet nu dat ik dit kan: mezelf ontwikkelen"

Het volgen van de master Pedagogiek heeft Esther Nijmijer meer zelfvertrouwen gegeven. "Ik weet nu van mezelf dat ik dit kan. En straks heb ik een papiertje, dat mij helpt om breder te gaan kijken. De master is een echte aanrader."

Master Mind Esther Nijmijer

“Hard werken en extra wiskundelessen"

De master Engineering Systems volgen met haar vooropleiding, betekende hard werken en extra wiskundelessen volgen. Iris Fleumer wist het zeker: hier ga ik voor. In de praktijk blijkt de master nog interessanter dan verwacht.

Master Mind Iris Fleumer

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.