Master Mind

'Studenten geven elkaar veel feedback en dat helpt om beter te worden'

Master Mind - Master Engineering Systems - Header
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Soumaya El Azzab en Abdulrahman Al-Katheri begonnen ruim een half jaar geleden aan de fulltime mastertrack Cyber Physical Systems, onderdeel van de Master Engineering Systems. Pittig, stellen ze vast, maar een goede basis voor een internationale carrière. Samenwerken is de sleutel tot succes.

Waarom deze Master?

De 21-jarige Soumaya kwam een half jaar geleden voor haar masterstudie vanuit Marokko naar Nederland. Ze had eerder al haar bachelor Computer Science afgerond. ‘Mijn vader inspireerde me om voor een master te gaan. Hij heeft zelfs 2 studies afgerond, dus ik wil er in ieder geval één. Dankzij deze master kan ik in mijn toekomstige werk bouwen op expertise in zowel software als in de hardware. En het is een hele internationale studie, ik zit bij de master tussen studenten uit wel 15 verschillende landen, daar leer ik veel van. Ik heb een brede blik en zou ook graag in het buitenland werk vinden. In Nederland, maar wellicht ook Canada, de Verenigde Staten of Duitsland. Met deze master krijg ik een diploma waarmee ik overal in de wereld terecht kan.’ 

Soumaya El Azzab en Abdulrahman Al-Katheri, studenten mastertrack Cyber Physical Systems

Abdul, 25 jaar en gevlucht uit Jemen behaalde 3 jaar geleden zijn bachelor Mechatronics in Hongarije. ‘Bij die universitaire studie lag de focus op de theorie terwijl ik meer praktisch ingesteld ben. Tijdens de master heb ik gemerkt dat ik door de praktische toepassing uiteindelijk de theorie beter begrijp. Veel van mijn vrienden zijn ook ingenieur. Die zeiden allemaal tegen mij: ga toch werken, daar doe je de ervaring op waar je in de rest van je leven wat aan hebt. Maar ik wilde me juist nog verder ontwikkelen. Inmiddels heb ik alweer veel nieuwe dingen geleerd, en dat maakt me veel zelfverzekerder.’

Hoe ziet een gemiddeld week eruit voor een student Cyber-Physical Systems?

Abdul: ‘Tijdens de opleiding ben je maar 2 dagen per week op de HAN. Voor een groot deel bestaat het uit thuisstudie.’ Soumaya vindt dat een voordeel: ‘Uiteindelijk begrijp je zo meer. Je verzamelt informatie, bekijkt verschillende ideeën, leest een samenvatting... zo leer ik uiteindelijk gemakkelijker. En als ik vragen heb, kan ik altijd bij de docent terecht.

Wat heb je tijdens deze master geleerd?

Abdul: ‘De studie bestaat feitelijk uit verschillende onderwerpen. De ene student is beter in modellen ontwerpen, de andere is meer thuis in de technische toepassing. Je werkt samen met andere studenten per semester aan 2 projecten. Vanwege de verschillende achtergronden van mijn medestudenten betekent dat al snel dat er in de groep heel verschillende ideeën zijn. We moeten dus beargumenteren wat we willen om de anderen te overtuigen. Dat maakt de communicatie niet altijd even gemakkelijk. Daar komt nog bij dat iedereen Engels spreekt met een ander accent, ook niet altijd eenvoudig. Maar het bereid je wel meteen voor op de echte wereld. In een speciale les worden dit soort zaken ook behandeld: hoe je dat doet, effectief samenwerken in een project, een team organiseren en effectief communiceren.’

Ook Soumaya vond het samenwerken leerzaam. ‘Studenten geven elkaar veel feedback en dat helpt om beter te worden. Als je verlegen bent, dan leer je dat zo wel af. Het is een goede kans andere culturen te leren kennen. Ik hoop dat ik in de toekomst contact zal houden met de vele mensen die ik hier ontmoet heb.’

Als je verlegen bent, dan leer je dat zo wel af. Het is een goede kans andere culturen te leren kennen. Ik hoop dat ik in de toekomst contact zal houden met de vele mensen die ik hier ontmoet heb.'

Wat heb je nodig om deze master te volgen?

Soumaya: ‘Zelfdiscipline is belangrijk. Ik ben minder goed thuis in de mechanische kant. Daarom heb ik voorafgaand aan de master al diverse cursussen doorgenomen. De HAN heeft me daar ook bij geholpen door me hiervoor goed studiemateriaal te adviseren.’

Abdul vindt de master niet gemakkelijk. ‘Er is veel informatie uit verschillende hoeken samengebracht. Dat betekent dat je je steeds moet focussen op een ander onderwerp. Het is echt nodig iedere week te blijven oefenen, anders haal je het examen niet.’ Een oefening die hij graag elke keer aangaat.

Als vluchteling kreeg Abdul niet de kans meteen met de master te beginnen. Uiteindelijk moest hij na zijn aanmelding nog 2 jaar wachten. Dat had ook een voordeel, constateert hij. ‘Voordat je aan een master begint moet je goed weten wat je in de toekomst wilt gaan doen. Het is onmogelijk om vooraf echt alles over de opleiding te weten te komen. Ik zou daarom iedereen aanraden op zoek te gaan naar meer informatie. Bezoek bijvoorbeeld de Open Dag, dat heb ik ook gedaan.’

Over welk studieproject ben je het meest enthousiast?

Het project waar Soumaya met het meeste plezier aan terugdenkt is het inregelen van een lopende band. ‘De opdracht was die met een constante snelheid te laten bewegen, ook als er tekens voorwerpen van verschillend gewicht op staan. Dat is best moeilijk te controleren, maar we zijn daar goed in geslaagd.’

Abdul is enthousiast over de begeleiding die hij bij de HAN krijgt. ‘Iedere student krijgt persoonlijke aandacht. En dat is echt wel prettig; bij mijn eerdere universitaire studie kregen we die begeleiding niet.’

Meer weten over de
 

Master Engineering Systems

Smartphones, medische apparaten en energienetwerken zijn allemaal voorbeelden van cyber-fysieke systemen. Ze zijn onmisbaar voor onszelf en in onze samenleving. Volg de mastertrack en leer hoe je de volgende generatie cyber-fysieke systemen kunt ontwikkelen.

Master Enegineering Sysems

Meer lezen?

"De master voelde als een warm bad"

De master Circulaire Economie zette Gwendolyn Verburg op een nieuw spoor. Ze werkt nu bij het Huis van Compassie in Nijmegen, een vrijwilligersorganisatie met meer dan 200 vrijwilligers.

Master Mind - Masterstudent Circulaire Economie - Gwendolyn Verburg

"Ik wilde meer dan alleen lesgeven"

Zoekend naar verdieping én een uitdaging in het onderwijs, besloot Nienke van de Craats - Grootenboer verder te studeren. Met de Master Leraar Engels aan de HAN wil ze haar vak naar een hoger niveau tillen.

Master Mind - Masterstudent Leraar Engels - Nienke van de Craats-Grootenboer

"Twee jaar bikkelen, een leven lang profijt"

Ze is sales manager bij wijndistributeur, bepaald geen baan voor langslapers. Toch schreef Emma Weber zich in voor de master Business Sales.

Master Mind - Master Business Sales - Emma Weber

"Dat wat je doet, is dat ook het juiste?"

Wie de Master Musculoskeletale Revalidatie volgt om ‘trucjes’ te leren komt bedrogen uit. Kritisch nadenken, onderzoeken en volop reflecteren, dat leer je wél volgens Kirsten van der Geer.

Master Mind - Kirsten van der Geer

"Ik weet nu dat ik dit kan: mezelf ontwikkelen"

Het volgen van de master Pedagogiek heeft Esther Nijmijer meer zelfvertrouwen gegeven. "Ik weet nu van mezelf dat ik dit kan. En straks heb ik een papiertje, dat mij helpt om breder te gaan kijken. De master is een echte aanrader."

Master Mind Esther Nijmijer

“Hard werken en extra wiskundelessen"

De master Engineering Systems volgen met haar vooropleiding, betekende hard werken en extra wiskundelessen volgen. Iris Fleumer wist het zeker: hier ga ik voor. In de praktijk blijkt de master nog interessanter dan verwacht.

Master Mind Iris Fleumer

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.