Wijkgerichte aanpak bevorderen

Start Netwerk Implementatie Preventie door wijkverpleegkundigen

35638ff2-0cfc-11ee-9259-02565807075b onderzoek drietal overleg lectoraat wijkverpleging

Hoe kunnen we de druk op de gezondheidszorg verlichten? Een belangrijke sleutel is een wijkgerichte aanpak om gezondheid en welzijn te versterken. Wijkverpleegkundigen kunnen hier als gezondheidsbevorderaar in de wijk een belangrijke rol in vervullen, maar zijn zij hier klaar voor?

Ondanks de goede voorbeelden van een wijkgerichte aanpak verspreid over Nederland, krijgt de brede implementatie van wijkgerichte preventie door wijkverpleegkundigen nog onvoldoende aandacht. Wijkverpleegkundigen voelen zich vaak nog onvoldoende bekwaam om op wijkniveau preventie in te zetten, zijn nog zoekende naar hun specifieke rol in het professionele wijknetwerk en benutten de landelijk beschikbare instrumenten lang niet altijd.

Landelijk Netwerk Implementatie Preventie

Om de implementatie van aanwezige kennis en tools over wijkgerichte preventie te versterken, starten we met een landelijk Netwerk Implementatie Preventie (NIP) een netwerk van kennis- en praktijkpartners. Dit project is een samenwerking tussen het Lectoraat Wijkverpleging (HAN), het Lectoraat Leefstijl en Gezondheidsbevordering (Christelijke Hogeschool Ede), Vilans, beroepsvereniging Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland en zorgorganisaties Buurtzorg en Platform Verbinden met Zorg

In kaart brengen

Dit implementatienetwerk brengt de huidige instrumenten en projecten rond wijkpreventie in kaart om een goed overzicht te krijgen van de diverse mogelijkheden om wijkpreventie vorm te geven. Daarnaast gaat het netwerk in gesprek met relevante stakeholders en wijkverpleegkundigen om ook input te krijgen over de gewenste aard, inhoud en vorm van het netwerk.

Landelijke kennisbijeenkomsten

Lector Wijkverpleging Minke Nieuwboer schetst: “Met de ideeën van alle partners gaan we een duurzaam netwerk opzetten rond wijkgerichte preventie door verpleegkundigen. Het netwerk gaat hiervoor onder andere een landelijke kennisbijeenkomst organiseren om de kennis van wijkverpleegkundigen te vergroten en praktische handvatten aan te reiken. Zodat wijkverpleegkundigen geëquipeerd worden om met wijkgerichte preventie aan de slag te gaan. Alles met het doel om daarmee gezondheidsproblemen bij wijkbewoners te voorkomen.”

Via landelijke kennisbijeenkomsten gaan we de kennis van wijkverpleegkundigen vergroten en praktische handvatten aanreiken om ze te empoweren om met wijkgerichte preventie aan de slag te gaan.”

Meedenken?

Ben je enthousiast geworden om mee te denken of wil je aanwezig zijn bij een (online) landelijke bijeenkomst over wijkgerichte preventie? Of wil je gewoon meer informatie? Stuur dan een mailtje naar HAN-onderzoeker Dorien Oostra.