0c3380e4-0ce6-11ee-a392-02565807075b Docente staat voor een beamer in de klas met 5 studenten voor haar.

Met stuurkracht kunnen leraren gericht en doelbewust onderwijspraktijken veranderen om de ontwikkeling en het leren van de leerling te bevorderen. Dat maakt stuurkracht een cruciaal onderdeel van de professionaliteit van toekomstige, startende en ervaren leraren.

Info en contact

Projectleider:

Helma Oolbekkink-Marchand

Status:

2017 - Lopend

Het onderwijs heeft te maken met verschillende factoren die van buitenaf en van binnenuit invloed uitoefenen op de manier waarop je als leraar je werk doet. Je professionaliteit staat bijvoorbeeld onder druk van opgelegde controle op prestaties van leerlingen. In toenemende mate wordt deze bepaald door de groei in het aantal leerlingen met verschillende (culturele) achtergronden en uitdagingen op het gebied van gedrag. Maar ook nieuwe ontwikkelingen zoals gepersonaliseerd leren spelen een rol. Hoe kun je als leraar professioneel opereren in een bewegend onderwijsveld? Hoe ontwikkel en versterk je stuurkracht? Dat is wat wij in en met de praktijk onderzoeken.

 

Animatie

Stuurkracht ontwikkelen en versterken

Nieuw
 

Super Agent Spel

Je bent (beginnend) leraar en wilt het anders doen. Maar hoe verander je de onderwijspraktijk? Daar heb je stuurkracht voor nodig. Het Super Agent kaartspel helpt jou en je collega’s actief en doelgericht op weg.

Samen Super Agent spelen

Wat is stuurkracht?

Stuurkracht is het gericht en doelbewust vormgeven of veranderen van een of meer onderdelen van je werk. Stuurkracht ontstaat in de interactie tussen de professional en werkomgeving (inclusief collega’s en leidinggevenden). Leerkrachten hebben stuurkracht nodig om persoonlijk en gezamenlijk impact te hebben op het onderwijs. Je moet echter eerst weten wat je drijft en wie je precies wilt zijn als leraar vóór je invloed kunt uitoefenen, keuzes kunt maken en je houding kunt bepalen. Met stuurkracht weet je als leraar gericht en doelbewust de praktijk van het onderwijs te veranderen.

Resultaten en praktische tools

We doen praktijkgericht onderzoek naar de stuurkracht van leraren. We leveren kennis en middelen op waarmee we leraren meer stuurkracht bieden zodat ze persoonlijk en gezamenlijk meer impact hebben op het onderwijs. 

259567 Leraar Academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO) en studenten in de klas

Nieuws

fed1f75e-0cf5-11ee-a399-02565807075b Helma Oolbekkink portret
Loopbaanoriëntatie- en begeleidingStudiekeuze: een rationeel proces?
494035 Jonge vrouw met half lang krullend haar staat na te denken of te dagdromen met haar wijsvinger aan haar kin
6fe4e030-ecf4-11ee-9ce7-cdf4daf2235d Foto van collega's op de Onderwijsdagen
0cfb0470-dba8-11ee-b5d1-7a5c2c1835f6 Een koffer vol spellen met de opbrengst van praktijkonderzoek van de lectoraten Eigentijds beoordelen en beslissen en Professionaliteit van leraren, die samen het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren vormen.
Onderzoek lectoraat Professionaliteit van lerarenLeraren leren ontwerpen
237739 groep jonge mensen rond presentatie
e6c51d36-0cea-11ee-bd40-02565807075b Twee studenten schaterlachen met elkaar.
1c2f4f56-0cfe-11ee-8325-02565807075b De leerlingen leggen een puzzel en de lerares helpt hen hierbij
ba9554a8-0cf7-11ee-b825-02565807075b Jongen wijst op poster met docent achter hem voor de fotoshoot van Leerlab bij Citadel

naar het Lectoraat Professionaliteit van leraren

Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we dat goede initiatieven op scholen niet in de onderste la belanden? Binnen ons lectoraat willen we leraren ondersteunen bij het zich voortdurend ontwikkelen. 

drie studenten krijgen uitleg van student
Onderzoeksteam
 

Kwaliteiten van Leraren

Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Wij denken: door anders te kijken naar leren. Zoals hoe, waar en wanneer je leert. En wie daarvoor nodig is. Leren verandert daarmee. Het samenwerkingsverband Kwaliteit van Leren werkt aan nieuwe kennis over leren en ontwikkelen. Binnen en buiten de school. Wat werkt wel en wat niet in de praktijk? Met deze kennis bereiden we onze studenten voor op hun toekomstige beroep. Zodat ze collega’s worden waarop gebouwd kan worden. Win-win!

80245922-0cfc-11ee-9821-02565807075b beeldmerk onderzoeksteam kwaliteiten van leraren onderzoek de leraar centraal
ALLE ACTUALITEITEN OP JE DIGITALE DEURMAT?
 

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Overlegen en samenwerken

Publicaties

Er zijn al heel wat publicaties verschenen rondom het project Stuurkracht van Leraren.

 

ed815356-0cef-11ee-a510-02565807075b artikelen / publicaties