Leeractiviteit: Samenwerken
Samenwerken stelt studenten in staat gezamenlijk kennis te construeren, ideeën uit te wisselen en van elkaar te leren. Zo ontwikkelen ze communicatieve, sociale en organisatorische vaardigheden. Werkvormen zoals groepswerk, brainstorming, wiki’s en de Jigsaw-methode maken samenwerking concreet en doelgericht.

Effectief samenwerken vraagt om duidelijke taken, gezamenlijke doelen en afspraken over rolverdeling. De docent begeleidt het proces, stimuleert actieve deelname en reflectie, en ondersteunt studenten bij het oplossen van conflicten en het benutten van elkaars sterke punten.
Werkvormen
Dit zijn de werkvormen die je kunt inzetten voor de leeractiviteit 'Samenwerken'.
Carrousel
Verdeel een grote groep in kleine groepjes voor 4–5 leeractiviteiten, inclusief één individuele taak. Rond af met terugkoppeling.
Collaboratieve annotatie
Laat studenten leerinhoud gezamenlijk bestuderen in een collaboratieve tool, waarbij ze vragen stellen en op elkaar reageren.
Collaboratieve concept map
Laat studenten woorden bedenken over een onderwerp, op een whiteboard of digitale tool, bijvoorbeeld voor leerinhoud of binding.
Brainstormen
Studenten verantwoorden keuzes en ideeën, bespreken vragen van docenten of peers, en brainstormen bij projecten of casussen.
Groepswerk product ontwikkelen
Studenten werken samen aan een gezamenlijk resultaat zoals definitie, ontwerp, verslag, diagram of product.
Jig Saw Methode
Elke student is expert over een deel van de stof; samen vormen ze het complete overzicht of proces.
Projectwerk
Studenten werken gezamenlijk aan een project.
Student generated content
Studenten komen tot nieuwe inzichten door samen te werken aan een gezamenlijk resultaat.
Wiki maken
Studenten werken in een wiki; maak afspraken over opbouw, bijdragen verbeteren en langetermijnbeheer.
Carrousel
Handige werkvorm om een grote groep in kleine groepjes gericht te laten werken. Bedenk 4 of 5 leeractiviteiten die niet afhankelijk zijn van elkaar, voeg ook een activiteit toe die je individueel kan doen, zoals lezen of een filmpje kijken. Verdeel de groep over de leeractiviteiten en spreek af hoe lang ze aan elke activiteit werken.
Bijvoorbeeld: Onderzoekstafel met onderzoeksvraag, consult met de docent over het project, werkblad over specifieke theorie, discussietafel, etc. Rond de bijeenkomst af met een korte terugkoppeling.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Lang | Fysiek | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon | Groot |
Collaboratieve annotatie
Laat studenten de leerinhoud gezamenlijk bestuderen door de bronnen aan te bieden in een tool voor collaboratieve annotatie. In dergelijke tools kunnen studenten direct vragen stellen aan jou als docent en elkaar, en daar ook op reageren. Zo ontstaat er al interactie tijdens het studieproces.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Middel | Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Asynchroon | Groot |
Collaboratieve concept map
Laat studenten rondom een bepaald onderwerp gerelateerde woorden bedenken. Je kan ze dit gewoon laten opschrijven op een whiteboard, of laten insturen in een digitale tool met bijvoorbeeld een WoordWolk. Het onderwerp kan gerelateerd zijn aan de leerinhoud, maar ook gericht zijn op binding.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Middel | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon/Asynchroon | Groot |
Brainstormen
De studenten worden uitgenodigd om eigen vragen, ideeën en gemaakte keuzes duidelijk te verantwoorden en om vragen en ideeën van docenten en/of peers ter discussie te stellen of te beantwoorden. Bij de start van een project waarin studenten zelf met een idee moeten komen is een brainstorm essentieel.
Ook bij kleinere projecten, zoals een lastige casus, kan een brainstorm inzicht en energie geven.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Lang | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon | Medium |
Groepswerk product ontwikkelen
Studenten komen gezamenlijk tot nieuwe inzichten door samen te werken aan een gezamelijk ‘output’ zoals een definitie, ontwerp, verslag, diagram, product, etc.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Lang | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon | Medium |
Jig Saw Methode
Iedere student heeft een stuk van de puzzel of - zo kun je het ook zeggen - expert voor een deel van de stof. Samen vormen de studenten de hele puzzel, samen zijn ze expert over de gehele stof. Met deze werkvorm zijn alle studenten actief in de bijeenkomst. Je kan dit inrichten met stukken tekst uit een artikel die bij elkaar gelegd moeten worden of bijvoorbeeld stappen in een proces.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Middel | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon | Medium |
Projectwerk
Studenten werken gezamenlijk aan een project.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Variabel | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon/Asynchroon | Medium |
Student generated content
Studenten komen gezamenlijk tot nieuwe inzichten door samen te werken aan een gezamelijk ‘output’ zoals een definitie, ontwerp, verslag, diagram, product, etc.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Middel | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon | Medium |
Wiki maken
Studenten komen gezamenlijk tot nieuwe inzichten door samen te werken aan een gezamelijk ‘output’ in een wiki. Maak vooraf duidelijke afspraken over de opbouw van de wiki, verbeteren van nieuwe bijdrages en beheer op de lange termijn.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Middel | Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Asynchroon | Groot |
Bekijk alle leeractiviteiten
Ben je op zoek naar werkvormen voor een andere leeractiviteit, zoals discussiëren, onderzoeken of produceren?

Stel je vraag
Zet 'm op! Je kunt nu aan de slag met leeractiviteiten in jouw cursus. Loop je toch nog ergens tegenaan? Dan helpen we je graag verder.
