HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Paramedische Richtlijn Kwetsbare Ouderen

Het aantal thuiswonende ouderen dat intensieve zorg nodig heeft, zal de komende 25 jaar bijna verdubbelen. Met als gevolg meer ziekenhuisopnames en een grotere druk op de zorg en mantelzorgers. Met de nieuwe Paramedische richtlijn Kwetsbare ouderen kunnen paramedici een passende behandeling bieden.

16 april 2024
d39f6eb0-d228-11ee-b8e0-9ead20a44725 Ouderen mensen spelen een schaakspel

Interprofessionele Samenwerking in Voeding en Mondgezondheid

Hoe kunnen mondhygiënisten en diëtisten samenwerken om de zorg rond voeding en mondgezondheid te verbeteren? In het project "Dat Smaakt Naar Meer" bundelen mondhygiënisten en diëtisten hun krachten om de zorg rond voeding en mondgezondheid te verbeteren.

28 maart 2024
539918 Mensen maken een praatje
Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl

Samenwerken rondom ondervoeding bij ouderen

Wist je dat ondervoeding voorkomt in Nederland? Gemiddeld 8.5% van de 65-plussers is ondervoed, bijna 20% van 85-plussers. Ook bij ouderen met slechte eetlust (22%), met thuiszorg (16%) of die alleen wonen (14%) komt ondervoeding voor.

18 maart 2024
89934990-e1dc-11ee-8d0b-3dfbc7bc7d5b Groep ouderen aan tafel tijdens het ontbijt in een verpleeghuis
Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl

Diëtetiek – verleden, heden en toekomst

Op dinsdag 23 januari organiseerde de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen de jaarlijkse publiekslezing. Spreker was hoogleraar en HAN lector Marian de van der Schueren. Zij wil de diëtetiek naar een hoger plan tillen door meer aandacht voor wetenschappelijk onderzoek.

30 januari 2024
42b8686a-0cf4-11ee-b9fa-02565807075b foto uit stil. Marian de van der Schueren voor een medicijnkast.
Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl

Worden vrouwen met borstkanker zwaarder na chemotherapie?

In Nederland krijgt 1 op de 7 vrouwen borstkanker. Bekende bijwerkingen van chemotherapie zijn vermoeidheid en verandering in reuk en smaak. Maar wist je dat ook ongewenste gewichtstoename veel voorkomt?

13 februari 2023
4ddc293e-0cfe-11ee-9faa-02565807075b Anja de Kruif tijdens haar promotie
Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl

“Veel alleenstaande ouderen hebben een hoog voedingsrisico”

Ondervoeding bij ouderen betekent niet dat ze met bolle buikjes zitten zoals we dat kennen van kindjes in Afrika. “Veel 65-plussers hebben een serieus energie- en eiwittekort. Dit zorgt voor onherstelbare spierafbraak waardoor de zelfstandigheid in het gedrang komt,” vertelt onderzoeker Jos Borkent die afgelopen week op dit onderwerp promoveerde.

11 november 2022
1036408a-0cfc-11ee-a24c-02565807075b Jos Borkent, onderzoeker die gepromoveerd is.
Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl

Studenten Logopedie en Diëtetiek volgen samen kookworkshop over gewijzigde consistentie

Hoe dik maak je voeding voor iemand die moeite heeft met slikken? Bijvoorbeeld na een hersenbloeding of een radiotherapie? Voor logopedisten en diëtisten zijn nieuwe richtlijnen opgesteld welke dikte (consistentie) voeding mag hebben bij een bepaalde slikstoornis.

16 mei 2022
405186 Blender met een hand.
Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl

Wat is wijsheid: vitamines uit pillen, via een infuus of uit voeding?

Waarom zou je gebalanceerd eten als je de vitamines ook in pilvorm kunt innemen? Bij een winkel in Rotterdam kun je zelfs vitamines en mineralen toegediend krijgen in infuusvorm. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

10 mei 2022
403347 Vitaminepillen versus gezond eten. APS. vitaminepillen of gezond en gevarieerd eten.
Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl

Samen oog hebben voor ondervoeding

Ondervoeding is toch typisch iets wat je enkel in oorlogstijd ziet? Zeker niet! Ondervoeding komt vaker voor dan je denkt. Ook in Nederland. Ruim 10% van de zelfstandig thuiswonende ouderen is ondervoed. Onder ouderen die zorg ontvangen is dit zelfs 35%.

28 april 2022
132432 studenten bekijken voedingsproducten uit boodschappenmand
Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl

“Investeren in diëtetiek betaalt zich terug”

Lector Voeding, Diëtetiek en Leefstijl, Marian de van der Schueren, is in juni 2020 al benoemd tot hoogleraar Diëtetiek bij de WUR (Wageningen University & Research). Gisteren vond haar plechtige officiële aanvaarding plaats: haar inauguratie.

12 november 2021
240523 Lector Marian de van der Schueren