Studenten Logopedie en Diëtetiek volgen samen kookworkshop over gewijzigde consistentie

Hoe dik maak je voeding voor iemand die moeite heeft met slikken? Bijvoorbeeld na een hersenbloeding of een radiotherapie? Voor logopedisten en diëtisten zijn nieuwe richtlijnen opgesteld welke dikte (consistentie) voeding mag hebben bij een bepaalde slikstoornis.

405186 Blender met een hand.

Voor de Academie Paramedische Studies zijn de IDDSI-richtlijnen aanleiding om studenten Logopedie en Voeding & Diëtetiek in de minor Klinische Voeding bij elkaar te zetten in een nieuwe kookworkshop ‘gewijzigde consistentie’.Beide studentgroepen krijgen later in de praktijk met elkaar te maken dus het is waardevol als ze nu al meer leren over elkaars professie,” vindt hoofddocent Voeding & Diëtetiek, Suzan de Bruijn.

Interprofessioneel samenwerken

Suzan is behalve docent tevens academieregisseur Interprofessioneel opleiden. Ze vertelt: “De docent moet ervoor zorgen dat studenten van verschillende opleidingen met en van elkaar gaan leren. Bij deze workshop kan een diëtist in opleiding bijvoorbeeld vertellen wat het wijzigen van de consistentie doet met de voedingswaarde. De logopedist in opleiding kan toelichten waarom een gewijzigde consistentie belangrijk is bij een bepaalde slikstoornis. Het hoogste niveau van leren is per slot van rekening als je zelf iets aan iemand anders kunt uitleggen."

200140 Voeding en Diëtetiek Suzan de Bruijn 2020

Betaalbaardere zorg

Als beide professies beter van elkaar weten wat ze doen, kunnen ze beter samenwerken en elkaar aanvullen of misschien zelfs taken van elkaar overnemen. “Het maakt de zorg betaalbaarder als een patiënt met slikproblemen niet altijd én een arts én logopedist én diëtist nodig heeft. Het is behalve efficiënter ook prettig voor een patiënt/cliënt dat hij niet heel veel verschillende behandelaars heeft. Maar dat hij begeleid wordt door een team van professionals dat elkaar en elkaars werk begrijpt en goed samenwerkt.

Studenten zijn zelf verantwoordelijke voor de organisatie en uitvoering van de workshop, wij begeleiden ze bij het traject.”

Kookworkshops voor patiënten

Suzan gaat verder: “De opleiding Voeding & Diëtetiek heeft duurzame verbindingen met patiëntengroepen die in het Praktijkhuis een kookworkshop kunnen volgen. Zo’n kookworkshop wordt georganiseerd en uitgevoerd door studenten. Zo komen er bijvoorbeeld patiënten met een longziekte die leren hoe je eiwitrijk kan koken en eten. Een student leert daar meer van dan dat we ze een casus laten uitwerken.”

Elkaars kennis verbreden

Praktijkdocenten Jos Möller en Marcel Fransen begeleiden het hele proces vanuit het Praktijkhuis. Jos: “Studenten zijn zelf verantwoordelijke voor de organisatie en uitvoering van de workshop, wij begeleiden ze bij het traject. Ze leren van ons hoe je met een draaiboek kan zorgen dat alles goed loopt: van ontvangst van de gasten tot het zorgen voor lekkere recepten en een aantrekkelijke presentatie van de gerechten.” Studenten vinden dit vaak best spannend om te doen, maar als ze aan het eind terugkijken op een geslaagde kookworkshop zijn ze natuurlijk (en terecht) hartstikke trots op zichzelf.