HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Media Design

Artificial Intelligence als partner in het ontwerpproces

Artificial Intelligence (AI) is een urgent thema, met veel impact. Hoe kun je ChatGPT en AI gebruiken om overheidsteksten begrijpelijker te maken? En kan AI je als beeldmaker helpen in het creatieve proces? Wouter Sluis-Thiescheffer en Jasper Jeurens namen onderzoeksresultaten mee naar het InScience Film Festival.

11 maart 2024
234456 null

30% van de Nederlanders vindt overheidsteksten te moeilijk

Zeker 30% van de Nederlandse bevolking heeft moeite met teksten van de overheid. De teksten zijn moeilijk te begrijpen door abstracte of onbekende woorden en lange zinnen. Veel lezers weten niet goed wat ze moeten doen na het lezen van de tekst. Dit blijkt uit de Monitor Begrijpelijkheid Overheidsteksten, een onderzoek naar meer dan 200 teksten over betalen of zorg. Het gaat om teksten die burgers op papier of online tegenkomen in hun contact met de overheid.

27 maart 2023
510731 Jongen met pet vult een onderzoek naar overheidsteksten in op een computer in het experience lab

Wouter Sluis-Thiescheffer geïnstalleerd als lector Media Design

Zijn media designers straks overbodig door de komst van content genererende AI’s, zoals ChatGPT? Tijdens zijn inaugurele rede op 16 maart neemt lector Wouter Sluis-Thiescheffer deze zorg weg. Maar volgens hem kan het vakgebied Media Design zich onder invloed van kunstmatige intelligentie wel opmaken voor drastische veranderingen. En wordt er straks een andere rol gevraagd van professionals in de creatieve industrie.

17 maart 2023
181adbd2-0cff-11ee-9b59-02565807075b lector Wouter Sluis-Thiescheffer spreekt zijn inaugurele rede uit

Koninklijke Onderscheiding voor lector Thea van der Geest

Thea van der Geest, oud-lector Media Design, ontving tijdens haar laatste werkdag een Koninklijke Onderscheiding van Burgemeester Dadema van de Gemeente Raalte. Tijdens haar afscheidssymposium werd zij verrast en benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

07 april 2022
392530 Lector Media Design Thea van der Geest ontvangt een Koninklijke Onderscheiding van burgemeester Dadema

Vervolgonderzoek naar begrijpelijkheid overheidsteksten

Hoe begrijpelijk zijn de brieven en webteksten van de overheid? Is het de lezers wel duidelijk waarom ze een brief krijgen en wat ze moeten doen? De HAN en Universiteit Utrecht doen in 2022 weer onderzoek naar de begrijpelijkheid van overheidsteksten.

23 februari 2022
247693 gebruikersonderzoek in experience lab, eye-tracking, oudere man met pet
Lectoraat Media Design

Overheidsteksten over schuldhulp vaak nog te moeilijk

Overheidsinstanties sturen nog steeds moeilijke teksten aan mensen met schuldproblemen. De taal is in 62% van de gevallen moeilijk te begrijpen voor laagopgeleide lezers. Ook is het lang niet altijd duidelijk wat de lezer moet doen met een tekst. De teksten ontmoedigen de lezers door hun lengte, of zorgen voor veel stress door hun onbegrijpelijkheid.

08 september 2021
316647 Man leest overheidsbrieven aan tafel
Lectoraat Media Design

Subsidie voor ID-Contact: veilige identificatie voor overheidsinstanties

Het project ID-Contact, een samenwerkingsverband van de gemeenten Arnhem, Nijmegen en Drechtsteden, de Belastingdienst, Digicampus (Logius), de Sociale Verzekeringsbank (NOVUM), de Radboud Universiteit (iHub) en de HAN, heeft een subsidie vanuit het Innovatiebudget Digitale Overheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verkregen. Vanuit de HAN is onder meer Thea van der Geest, lector Media Design van de academie IT & Media Design (AIM) betrokken bij het project. De ontwikkeling van ID-Contact is een investering in de verbetering van digitale overheidsdienstverlening aan inwoners en ondernemers.

03 juli 2020
studenten staan te praten
Lectoraat Media Design

Matchmaking Health levert inspirerende projectvoorstellen op

HAN Health zet ook dit jaar de schouders onder het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Tijdens een 2e matchmaking werkten onderzoekers en docenten van verschillende academies een aantal projectvoorstellen uit. Intersectoraal én interdisciplinair.

27 januari 2020
Matchmaking
Lectoraat Media Design

Maak e-health begrijpelijk en toegankelijk voor iedereen

Het lijkt zo makkelijk, gezondheid(szorg) ondersteunen of verbeteren via de digitale snelweg. Maar de praktijk van e-health is helaas anders: te vaak kiest de zorg voor een ‘presenteerblaadje’ dat niet past bij laaggeletterden, hoogbejaarden of bijvoorbeeld blinden en slechtzienden. Dat leidt tot onnodige gezondheidsverschillen.

03 juni 2019
Ouderenzorg