Meerwaarde van de Pedagogisch Educatief Professional onder de loep 

Waarom blijft de waardevolle rol van de Pedagogisch Educatief Professional (PEP) vaak onderbelicht? Met een splinternieuwe RAAK Publiek-subsidie op zak bundelen hogescholen en praktijkpartners hun krachten om de positie van de PEP te versterken.    

Associate Degree Pedagogisch Educatief Professional met twee leerlingen aan tafel met stiften

Het project Samen Slimmer zoekt uit hoe de meerwaarde van de PEP beter benut kan worden voor een versterkte speel- en leeromgeving voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Zeker nu er echt concrete maatregelen nodig zijn om inclusief onderwijs te realiseren, is een sterke samenwerking tussen opvang, onderwijs en zorg cruciaal. Precies op dát snijvlak opereert de PEP; een relatief nieuwe maar zeer relevante professional.   

Brugfunctie

Even een terugblik: De opleiding tot Pedagogisch Educatief Professional (PEP) is een jaar of 9 geleden ontwikkeld in samenwerking met (en op verzoek van) het werkveld en wordt inmiddels op 14 plekken in het land aangeboden. Veel studenten van deze opleiding zijn professionals die al actief zijn in het onderwijs of de kinderopvang, maar bewust kiezen voor een brugfunctie tussen verschillende domeinen in plaats van een traditionele Pabo-route. 

Alleen door sámen te leren, sámen te werken en sámen te ontwikkelen, kunnen we kinderen een écht inclusieve speel- en leeromgeving bieden

De unieke kracht

De PEP is specifiek opgeleid om signalen bij kinderen vroegtijdig op te vangen, verbindingen te leggen tussen zorg- opvang- en educatieve professionals en hun systemen. Een PEP speelt hierdoor een cruciale rol bij een inclusieve speel- en leer omgeving waarin een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Toch worden ze in de praktijk vaak nog pragmatisch ingezet en gezien als ‘extra handjes’. En dat is zonde, want zij kunnen het werk van bijvoorbeeld een leraar echt verlichten.  

start Project

Om de meerwaarde van de PEP beter te benutten, start het project Samen Slimmer met een vignetstudie: via vragenlijsten en verdiepende gesprekken worden herkenbare praktijksituaties verzameld waarin de rol van de PEP centraal staat. Daarna volgen experimenten met nieuwe samenwerkingsvormen in werkgroepen met de PEP, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en andere professionals van KION, Delta scholengroep, PuntSpeciaal onderwijsgroep en Stichting Stromenland. De HAN leidt het project in samenwerking met Hogeschool van Amsterdam en hogeschool KPZ.  

“We onderzoeken hoe je écht interprofessioneel kunt samenwerken. Zodat elke professional – met zijn of haar unieke expertise – een betekenisvolle bijdrage levert aan een inclusieve speel- en leeromgeving,” legt senior onderzoeker Anne Khaled van het HAN-lectoraat Responsief Beroepsonderwijs uit. Het lectoraat onderzoekt samen met de praktijk hoe onderwijs kan inspelen op maatschappelijke veranderingen en ontwikkelt manieren om studenten op te leiden tot veerkrachtige, zelfbewuste professionals.  

Anne Khaled, senior onderzoeker Responsief Beroepsonderwijs

Van onderzoek naar praktische handvatten

De inzichten uit het project vertalen de onderzoekers naar handreikingen boordevol concrete voorbeelden, tips en tools. Daarmee kunnen scholen en opvangorganisaties de PEP beter positioneren én inzetten. Want alleen als hun meerwaarde zichtbaar wordt, kunnen ze het verschil maken waarvoor ze zijn opgeleid. 

Samen écht slimmer

'Samen Slimmer' is méér dan een onderzoeksproject. Het is een beweging. Een uitnodiging om los te breken van hokjes en schotten, en écht samen te werken.  
“Alleen door sámen te leren, sámen te werken en sámen te ontwikkelen, kunnen we kinderen een écht inclusieve speel- en leeromgeving bieden,” aldus Anne.  

Meer weten? Beluister de podcast

Onderzoekers van het HAN-Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs, Anne Khaled en Marloes de Lange leggen in deze aflevering uit wat hun lectoraat gaat onderzoeken en wat de meerwaarde ervan is voor de PEP en het pedagogisch werkveld.  
https://open.spotify.com/episode/0GC1YtpFbeKqSAavJjm8Eu?si=BqcgQLkoS4WzAicSKAOI8A

Wil je meer weten over het project Samen Slimmer, stuur dan een mail naar onderzoek-educatie@han.nl