Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Werkplekleren blijkt sleutel tot adaptieve expertise

Hoe bereiden we studenten voor op een toekomst die we nog niet kennen? In een wereld vol verandering is het niet genoeg om alleen vakkennis over te dragen. Studenten hebben adaptieve expertise nodig: het vermogen om flexibel én doordacht te reageren op nieuwe situaties. Een recent onderzoek laat zien hoe werkplekleren hieraan bijdraagt.

HAN Redactie
06 juni 2025
Deeltijdstudent Elektrotechniek Rick de la Croix en zijn werkplekcoach Michiel Haanappel bij BAM.
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Meerwaarde van de Pedagogisch Educatief Professional onder de loep 

Waarom blijft de waardevolle rol van de Pedagogisch Educatief Professional (PEP) vaak onderbelicht? Met een splinternieuwe RAAK Publiek-subsidie op zak bundelen hogescholen en praktijkpartners hun krachten om de positie van de PEP te versterken.    

HAN Redactie
23 mei 2025
Associate Degree Pedagogisch Educatief Professional met twee leerlingen aan tafel met stiften
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Wil jij ook écht impact maken met studenten?

Hoe kun je studenten in interprofessionele opdrachten begeleiden zodat ze hun impact in de praktijk beter leren zien, begrijpen én vergroten? Hoe kunnen ze Leren(d) Impact maken?

HAN Redactie
16 mei 2025
Leercoach en docent Sanne geeft onderwijs logopedie
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Positieve visitatie Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL)

We zijn trots! Onlangs bezocht een visitatiepanel de Master Ontwerpen Van Eigentijds Leren (MOVEL). Het panel is positief over alle standaarden en adviseert de NVAO om MOVEL voor zes jaar te accrediteren.

HAN Redactie
27 januari 2025
Jonge vrouwelijke student staat voor een whitebord en legt iets uit aan drie studenten die aandachtig luisteren.
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Opleiden van wendbare professionals: wat werkt?

Professionals hebben in hun werk steeds vaker te maken met nieuwe, onverwachte en complexe uitdagingen. Dat vraagt om wendbaarheid. Hoe ontwikkel je die vaardigheid al in het hoger onderwijs? Onderzoek leverde nieuwe kennis en producten op, die docenten kunnen gebruiken om de ontwikkeling van wendbaarheid te stimuleren.

HAN Redactie
09 december 2024
studenten en professionals in overleg
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Lector Wietske Kuijer-Siebelink wordt ook hoogleraar

HAN-lector Wietske Kuijer-Siebelink wordt per 1 september 2024 benoemd tot hoogleraar Opleiden en leren voor interprofessionele en transmurale samenwerking aan het Radboudumc / de Radboud Universiteit. Zij zal deze functie combineren met haar rol als HAN-lector Responsief Beroepsonderwijs.

HAN Redactie
04 juli 2024
Portret, onderzoek
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Hoe bevorder je kennis uit practoraten in het onderwijs?

In het mbo wordt in practoraten praktijkgericht onderzoek verricht. Het doel? Onderwijsvernieuwing realiseren. Vervolgens moeten docenten deze resultaten in de praktijk brengen. Hoe stimuleer je dat? Een groep practoren en onderzoekers deed er onderzoek naar.

HAN Redactie
06 juni 2024
studenten en professionals in overleg
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Teamingscan voor leerwerkomgevingen

Grensoverstijgend samenwerken in een leerwerkomgeving, hoe doe je dat? En hoe kun je het versterken? Het SIA RAAK-PRO project ‘Teaming in de tussenruimte’ zoekt het uit en ontwikkelde een TeamingScan.

HAN Redactie
03 juni 2024
tikt op touchscreen