Nieuws

Werkplekleren blijkt sleutel tot adaptieve expertise
Hoe bereiden we studenten voor op een toekomst die we nog niet kennen? In een wereld vol verandering is het niet genoeg om alleen vakkennis over te dragen. Studenten hebben adaptieve expertise nodig: het vermogen om flexibel én doordacht te reageren op nieuwe situaties. Een recent onderzoek laat zien hoe werkplekleren hieraan bijdraagt.

Meerwaarde van de Pedagogisch Educatief Professional onder de loep
Waarom blijft de waardevolle rol van de Pedagogisch Educatief Professional (PEP) vaak onderbelicht? Met een splinternieuwe RAAK Publiek-subsidie op zak bundelen hogescholen en praktijkpartners hun krachten om de positie van de PEP te versterken.

Wil jij ook écht impact maken met studenten?
Hoe kun je studenten in interprofessionele opdrachten begeleiden zodat ze hun impact in de praktijk beter leren zien, begrijpen én vergroten? Hoe kunnen ze Leren(d) Impact maken?

Positieve visitatie Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL)
We zijn trots! Onlangs bezocht een visitatiepanel de Master Ontwerpen Van Eigentijds Leren (MOVEL). Het panel is positief over alle standaarden en adviseert de NVAO om MOVEL voor zes jaar te accrediteren.

Opleiden van wendbare professionals: wat werkt?
Professionals hebben in hun werk steeds vaker te maken met nieuwe, onverwachte en complexe uitdagingen. Dat vraagt om wendbaarheid. Hoe ontwikkel je die vaardigheid al in het hoger onderwijs? Onderzoek leverde nieuwe kennis en producten op, die docenten kunnen gebruiken om de ontwikkeling van wendbaarheid te stimuleren.

Lector Wietske Kuijer-Siebelink wordt ook hoogleraar
HAN-lector Wietske Kuijer-Siebelink wordt per 1 september 2024 benoemd tot hoogleraar Opleiden en leren voor interprofessionele en transmurale samenwerking aan het Radboudumc / de Radboud Universiteit. Zij zal deze functie combineren met haar rol als HAN-lector Responsief Beroepsonderwijs.

Hoe bevorder je kennis uit practoraten in het onderwijs?
In het mbo wordt in practoraten praktijkgericht onderzoek verricht. Het doel? Onderwijsvernieuwing realiseren. Vervolgens moeten docenten deze resultaten in de praktijk brengen. Hoe stimuleer je dat? Een groep practoren en onderzoekers deed er onderzoek naar.

Teamingscan voor leerwerkomgevingen
Grensoverstijgend samenwerken in een leerwerkomgeving, hoe doe je dat? En hoe kun je het versterken? Het SIA RAAK-PRO project ‘Teaming in de tussenruimte’ zoekt het uit en ontwikkelde een TeamingScan.
