HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

"Beroepsopleidingen moeten elkaars netwerken gaan gebruiken"

Als het beroepsonderwijs professionals wil opleiden die verandering teweeg kunnen brengen, moet het daar ook naar georganiseerd worden, zegt Wietske Kuijer, HAN-lector Responsief Beroepsonderwijs. Zij pleit voor betere samenwerkingen tussen beroepsopleidingen en een stevigere stellingname over een gewenste toekomst.

HAN Redactie
28 november 2022
343414 Portret, onderzoek
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

EAPRIL: thuis op de HAN

Op de vroege woensdagochtend verplaatsen ruim 400 mensen uit 25 landen zich over de gebouwen van de HAN. Het zijn bezoekers van de EAPRIL-conferentie, een 3-daagse voor iedereen die betrokken is bij (praktijk)onderzoek op het gebied van innovatie en leren. “Welkom thuis”, klinkt het enthousiast.

HAN Redactie
24 november 2022
472110 EAPRIL conferentie 2022 op de HAN met lectoren Wietske Kuijer en Jos Sanders die de keynote verzorgen. Academie Mens en Maatschappij
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

In gesprek met praktijkprofessionals over adaptieve expertise

Steeds vaker worden professionals geconfronteerd met onverwachte, nieuwe, complexe situaties. Het praktijkgerichte onderzoeksproject Adapt at Work onderzoekt hoe (toekomstige) professionals in het hoger onderwijs kunnen leren om adequaat te reageren op deze uitdagingen.

HAN Redactie
11 november 2022
388460 Beeld tbv cursus podcast ontwikkelen en lanceren
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Het belang van Samen Opleiden in het educatieve domein

Samen opleiden in en met de regio. Het is éen van de ambities van de HAN Academie Educatie. In de week van Samen Opleiden deelden we enkele mooie voorbeelden hoe we hier invulling aan geven.

HAN Redactie
10 oktober 2022
36955 student kijkt lachend naar medestudent in klas
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Installatie lector Wietske Kuijer

Toekomstbestendig beroepsonderwijs: hoe ziet dat eruit? Hoe leid je professionals op die innovatief meebewegen met verandering, bijdragen aan de samenleving, zelf hun loopbaan sturen en zich een leven lang ontwikkelen? Deze vraag stond centraal in de inaugurele lezing ‘Samenspel, leren voor verandering in werk en samenleving’ door Wietske Kuijer. Zij is op 6 oktober geïnstalleerd als lector Responsief Beroepsonderwijs.

HAN Redactie
07 oktober 2022
452950 Lector Wietske Kuijer tijdens haar intreerede op 6 oktober
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Responsief beroepsonderwijs: duik in de toekomst

Op 6 oktober is Wietske Kuijer geïnstalleerd als lector Responsief Beroepsonderwijs. Met haar team onderzoekt ze hoe je mensen klaarstoomt voor werken en leren in een dynamische wereld. Zodat (toekomstige) professionals kunnen bijdragen aan duurzame verandering van werk en maatschappij.

HAN Redactie
23 september 2022
411889 portret wietske kuijer lector Responsief Beroepsonderwijs
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Het opleiden van professionals voor de toekomst

De arbeidsmarkt is continu in beweging. Hoe stoomt het hoger onderwijs toekomstige professionals klaar voor de uitdagingen rondom duurzaamheid, transities in de zorg en op het gebied van bevolkingsgroei?

HAN Redactie
08 september 2022
342835 CE-Innovation_workspace_2021_MHF5919, overleg, brainstorm, post its, studenten, klaslokala
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Wendbaarheid van de (aankomende) professional bevorderen

Het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs heeft een RAAK-PRO subsidie toegekend gekregen om samen met de Hogeschool Utrecht (HU) een project op te starten genaamd ‘Teaming in de tussenruimte: grensoverstijgend samenwerken in leerwerkomgevingen voor wendbare professionals.’

HAN Redactie
04 juli 2022
236876 studenten aan het werk met robot
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Professionele ontwikkeling van wijkdocenten

Onderwijs dat bijdraagt aan maatschappelijke ontwikkelingen is belangrijk, maar wordt ook vaak als vanzelfsprekend beschouwd. Het vraagt om leren over de grenzen van de eigen discipline en het eigen beroep. En het is een collectief leerproces.

HAN Redactie
22 april 2022
236892 studenten werken samen aan een opdracht
Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Van instrumentele reflectie naar betekenisvol reflecteren

Binnen het programma van Samen Opleiden heeft onderzoek een relevante positie. Samen onderzoeken dus. In de landelijke Week van het Samen Opleiden publiceert HAN Academie Educatie dagelijks een mooi voorbeeld van Samen Opleiden.

HAN Redactie
15 april 2022
388970 Portretfoto Sander Berendsen voor Smart Region