HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Professionalisering

Op weg naar het onderwijs van de toekomst

Hoe bereid je studenten voor op een wereld waarin uitdagingen spelen waarbij het antwoord niet altijd voor handen is? De wereld van morgen met al z’n wicked problems vraagt om flexibele wereldburgers die om kunnen gaan met het niet-weten.

19 april 2024
33147760-fbd1-11ee-aeb1-d2426076fb58 15 april Etalagebijeenkomst Open eind leeromgeving HAN Nijmegen
Professionalisering

In balans en in beweging als docent

Wie je bent als leraar -en als opleider van leraren- is van grote invloed op je werk, je ervaringen en hoe je daarvan leert. Het is daarom van belang aandacht te hebben voor de Persoonlijke en Professionele Identiteit (PPI) van leraren en hun opleiders. Dit thema stond centraal op de HAN tijdens de Onderwijsdagen 2024.

6fe4e030-ecf4-11ee-9ce7-cdf4daf2235d Foto van collega's op de Onderwijsdagen
Professionalisering

Een koffer vol spellen en tools voor onderwijsverbetering

Praktijkonderzoek levert ontzettend veel op voor het onderwijs. Zoveel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom gaat onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren (Academie Educatie) nu op stap met een koffer vol concrete kansen.

06 maart 2024
0cfb0470-dba8-11ee-b5d1-7a5c2c1835f6 Een koffer vol spellen met de opbrengst van praktijkonderzoek van de lectoraten Eigentijds beoordelen en beslissen en Professionaliteit van leraren, die samen het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren vormen.

Challenge-Based Learning als instrument voor Leven Lang Ontwikkelen

Het hoger onderwijs wil professionals ondersteunen bij een leven lang ontwikkelen. Challenge-Based Learning kan daaraan bijdragen, blijkt uit een NRO-studie waar twee lectoraten van de HAN aan hebben bijgedragen. Maar dan is er nog wel wat nodig.

15 januari 2024
237739 groep jonge mensen rond presentatie
Professionalisering

De middag waarop een nieuwe wereld openging

Waarom doen we het dan nog niet? Waarom passen we nog zo weinig herbruikbare en biobased materialen toe in plaats van traditionele bouwmaterialen? Terwijl het kán - en meer dan nodig is als je 'Paris Proof' wilt bouwen. Terwijl het overduidelijk is dat we bezig zijn de biosfeer zodanig aan te tasten dat ons welbevinden en vervolgens onze economische activiteit in gevaar komen.

21 november 2023
aa45ecc0-884e-11ee-ba8b-35c95fdb10a6 Beeld van de masterclass R-strategieën, gegeven op 20 november 2023 op locatie R31. Deelnemers zitten in de zaal. Carla Rongen, bouwbioloog, presenteert.
Professionalisering

“Het schept een band als iemand iets uitlegt”

“Succes, dit is je klas!” Wie denkt dat het zo werkt als een student na 4 jaar studeren aan een lerarenopleiding van school komt, heeft het mis. Er komt zoveel meer bij kijken. Docent Pabo-ALO, Loïc Fransen en docent Duits, Mart Messink blikken terug op hun eerste tijd voor de klas.

10 oktober 2023
003d1228-0ce6-11ee-b97f-02565807075b Jonge docent staat voor de klas en geeft les aan zijn groep studenten die aandachtig luisteren naar hem.
Professionalisering

“Inductie kan als aanjager dienen voor professionalisering”

Meer dan een kwart van de startende leraren verlaat het vak binnen 5 jaar. HAN-docent onderzoeker en lerarenopleider, Maaike Nap: “Vanuit onderzoek kennen we de aanwijsbare factoren die kunnen helpen om mensen te behouden voor het onderwijsvak. Een goed inductieprogramma is van belang.

09 oktober 2023
259567 Leraar Academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO) en studenten in de klas

Lerarenbeurs? Alleen maar voordelen

Gratis een masteropleiding volgen, ruimte krijgen voor studieverlof en een vergoeding voor studiemateriaal? De lerarenbeurs kent alleen maar voordelen, vinden oud-student Stephan en studenten Petra en Laura van de Master Pedagogiek.

Marleen de Roo
27 maart 2023
f051265c-0cf8-11ee-a3e8-02565807075b Studenten van de master pedagogiek volgen een les op de groenewoudseweg

Duurzame verbinding HAN en Academie voor Ambulancezorg

De Academie voor Ambulancezorg en het Lectoraat Acute Intensieve Zorg van de HAN slaan de handen ineen voor een duurzame verbinding. Ze starten met de opzet van een nieuw onderwijsprogramma: 'Onderzoekend vermogen en Praktijkonderzoek' voor ambulanceverpleegkundigen en verpleegkundig centralisten.

16 maart 2023
a88ad3f0-0cfc-11ee-acf4-02565807075b Ambulance jacks, Lectoraat Acute Intensieve Zorg
Professionalisering

Samen werken aan ict in de kinderopvang

Met onderzoek het onderwijs vernieuwen, hoe doe je dat? “Gewoon beginnen,” vertelt HAN-docent van de associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad-PEP) en Pedagogiek, Daniëlle Vliexs. Met Kinderopvangorganisatie KION en ROC Nijmegen werkt ze samen in het innovatienetwerk KEI aan onder meer de inzet van ict in de kinderopvang.

22 november 2022
471048 Kinderen spelen op de speelmat in het Springlab