HAN tilt digi- en datavaardigheid in het onderwijs naar een hoger ambitieniveau

De HAN heeft haar eigen studentprofiel ontwikkeld dat ingaat op digi- en datavaardigheid. “Het huidige profiel sluit te weinig aan bij de ontwikkelingen in de beroepen en daarom hebben we een eigen HAN profiel ontwikkeld”, vertelt Marleen Hofstede, lid van het expertiseteam Digi- en datavaardig van de HAN. Alle academies gaan met dit profiel aan de slag. In 2028 moeten alle opleidingen het profiel hebben verwerkt in hun curriculum.

Facility Management, foto 8476, studenten samenwerken op laptop in zwevend hokje

Het studentprofiel beschrijft 6 competenties en 21 bijbehorende gedragsindicatoren. Dit zijn de 6 competenties: creëren beheren en delen van digitale content, communiceren en samenwerken, (digitale) transformatievaardigheden, , informatievaardigheid en datageletterdheid, conceptueel begrip en digitale veiligheid.

De opleidingen integreren de competenties in de curricula – voor zover die er nog niet inzitten – op een manier die aansluit bij hun beroepscontext. “Veel opleidingen doen gap-analyse. Hiermee maken ze inzichtelijk wat er nog mist in het huidige curriculum en wat er nog ontwikkeld moet worden. Ze betrekken hierbij studenten en het bedrijfsleven”, vertelt Marleen.  

Data is belangrijk

Eén van de zes strategische doelen uit het Koersbeeld van de HAN richt zich op digi- en datavaardige studenten en medewerkers. In het Koersbeeld benadrukt de HAN het belang van brede kennismaking met datagedreven toepassingen in onderwijs en onderzoek. Astrid Hoge, directeur van de Academie IT en Mediadesign: “Datavaardigheid wordt steeds belangrijker in ons werk. Ook in het onderwijs krijgen we steeds meer zicht op hoe we kunnen en willen werken met data en haar randvoorwaarden in onze bedrijfs- en leeromgevingen. En veel belangrijker: wat kunnen onze studenten met datavaardigheid in hun toekomstige vakgebied.”

Voor elk strategisch doel is een expertiseteam samengesteld. Collega’s van verschillende academies nemen zitting in het team. Samen geven zij lading aan het strategische doel. Voor het strategisch doel digi- en datavaardigheid is het streven om het studentprofiel van de HAN in 2028 in alle curricula te integreren. “Natuurlijk moet het profiel ook met enige regelmaat een update krijgen. Niet is zo veranderlijk als ontwikkelingen op IT-gebied”, vertelt Marleen.

Boek Datagedreven werken in de praktijk

Naast het studentprofiel is het boek Datagedreven werken in de praktijk ook helpend bij het ontwikkelen van de nieuwe curricula. De auteurs Viola den Hartog en Mieke van Schaik, twee zelfstandige dataspecialisten, interviewden verschillende bedrijven over de manier waarop zij met data en datamanagement aan de slag gaan. Het boek bevat praktijkvoorbeelden van organisaties als NOC*NSF, het Rijksmuseum en Bovemij. Het boek is gratis als e-book beschikbaar gemaakt voor alle studenten en medewerkers van de HAN. “Het geeft veel praktische handvatten en een aanpak om daarmee aan de slag te gaan. De auteurs presenteren een raamwerk dat je onder andere helpt bij het formuleren van een vraagstuk, het samenstellen van de databehoefte, de inrichting van de dataketen en het betrekken van de juiste mensen, de zogenaamde datarollen. Ook de kwaliteit, veiligheid en het ethisch gebruik van data komen aan bod. Ook de veranderkundige aspecten die bij datagedreven gaan werken komen kijken worden behandeld”, vertelt Astrid. Het boek moet leidinggevenden, beleidsmakers, datagebruikers én studenten de weg wijzen en kan daarmee ingezet worden in het onderwijs, of voor eigen kennisontwikkeling.

Een bijbehorende managementgame wordt exclusief voor het boek ontwikkeld door het Lectoraat Media Design van de Academie IT en Mediadesign en is goed toe te passen in het onderwijs.

  • Auteurs Viola den Hartog (links) en Mieke van Schaijk (rechts) van het boek Datagedreven werken in de praktijk.
  • Academiedirecteur Astrid Hoge neemt het eerste exemplaar in ontvangst van Datagedreven werken in de praktijk.
  • Auteurs Viola den Hartog (links) en Mieke van Schaijk (rechts) van het boek Datagedreven werken in de praktijk.
  • Academiedirecteur Astrid Hoge neemt het eerste exemplaar in ontvangst van Datagedreven werken in de praktijk.

Ontwikkelingen

De HAN heeft in de afgelopen jaren een aantal grote slagen op datagebied gemaakt en plannen voor doorontwikkeling van het datalandschap, de governance, en de business intelligence staan op de rol. Het eigen studentprofiel en het boek zijn hier mooie aanvullingen op en laat zien dat de HAN ambieert digi- en datavaardige studenten én medewerkers op leiden en te ontwikkelen.