Aan de slag met docentcompetenties

Ict in je onderwijs toepassen: waar begin je en waar liggen de kansen? Om te helpen een antwoord te geven op deze vragen, ontwikkelde het iXperium het competentiespel voor docenten en leraren in alle onderwijssectoren.

drie collegas werken aan ovale tafel

Samen een beeld vormen

Het competentiespel is een tool om het gesprek aan te gaan over docentcompetenties en een gezamenlijk beeld te vormen van: wat verstaan wij nou precies onder deze competenties en met welke willen we aan de slag? Spelers maken hierbij gebruik van het Raamwerk docentcompetenties onderwijs met ict dat het iXperium eerder ontwikkelde en bepalen samen welke docentcompetenties voor hun team het meest van belang zijn, welke competenties zij al beheersen (en welke niet) en welke behoefte er is aan professionalisering.

Over het spel

Het spel bestaat uit twee soorten rondes: de dimensierondes en de prioriteerronde. In de prioriteerronde bespreken spelers de bevindingen van de dimensierondes en maken zij afspraken over de docentcompetenties waar zij zich binnen hun team de komende tijd op willen gaan richten. Daarna maken zij (een aanzet tot) een plan van aanpak voor de docentprofessionalisering die hiervoor nodig is.

Het competentiespel is geschikt voor docenten en leraren in alle onderwijssectoren en duurt ongeveer 2,5 uur. Het kan met minimaal 5 spelers en maximaal 20 spelers gespeeld worden.

Een tip: het competentiespel werkt met name goed in combinatie met het afnemen van de monitor Leren en lesgeven met ict, waarmee een beeld kan worden gevormd waar docenten nu staan. Meer hierover lees je op de website van het iXperium.

Een gezamenlijk product

Bij de ontwikkeling van het competentiespel waren senior onderzoeker Dana Uerz, specialisten Leren met ict Hilde Cuppen en Pieter van Rooij en onderzoeker Manon van Zanten betrokken. Er is bovendien samengewerkt met partners uit het Versnellingsplan en diverse mbo- en hbo-instellingen, universiteiten, waar pilots zijn gedraaid om het spel in praktijk te ‘testen’. Inmiddels hebben diverse instellingen het competentiespel al omarmd.

Dana: “Ervaring leert dat het gesprek voeren over de competenties heel belangrijk is (misschien nog wel belangrijker dan de opbrengsten van het spel) en dat dat door alle betrokkenen ook als zeer waardevol wordt ervaren.” 

De kracht van het spel

Waarom werkt het competentiespel nou zo goed? Hilde Cuppen: “Door het spelen van het spel ontstaat al doende een gezamenlijke blik en een gezamenlijke taal rondom de gewenste en benodigde docentcompetenties op het ge bied van onderwijs met ict. Vervolgens wordt dit beeld concreet gemaakt door vervolgstappen te bepalen in de professionalisering van het team op het gebied van onderwijs met ict. Op deze manier is en wordt het iets van hen samen.”

Meer informatie

Wil je meer lezen of misschien wel zelf aan de gang met het competentiespel? Je kunt het gratis downloaden op de website van het iXperium. Voor meer informatie kun je bovendien contact opnemen met specialist Leren met ict Hilde Cuppen of senior onderzoeker Leren met ict Dana Uerz.