Sociaal arrangeren leidt tot meer kwaliteit van leven

Hoe kun je als oudere op een fijne manier zelfstandig thuis blijven wonen? Die vraag stond centraal in het project Sociaal Arrangeren.

f67216c0-0ceb-11ee-ab85-02565807075b bijeenkomst wijkatelier lindenholt- man legt hand op hand student

Veelbelovend initiatief

In 2021 sloegen Sterker sociaal werkHAN Lectoraat WijkverplegingZZG zorggroepNEO HuisartsenzorgBuurtzorg, de gemeente Nijmegen en Coöperatie VGZ de handen ineen voor een nieuw initiatief: Sociaal Arrangeren. Op 20 november presenteerde de projectleider Sociaal Arrangeren Lizzy van der Horst de resultaten aan de regiegroep WOZO en minister Conny Helder. Die stelden vast dat dit veelbelovende initiatief een vervolg moet krijgen.

Project sociaal arrangeren

Het project Sociaal Arrangeren helpt kwetsbare Nijmeegse ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen. De ‘Sociaal Arrangeur’ vervult hierbij een centrale rol. Dat is een sociaal werker met expertise in het werken met ouderen. Sociaal Arrangeren gebeurt in samenwerking tussen de oudere zorgvrager, de mantelzorger en professionals. In overleg met de huisarts of wijkverpleegkundige komt de Sociaal Arrangeur in actie. Door deze nauwe samenwerking houdt de oudere de touwtjes in handen, én wordt diens zorgvraag kleiner.

Onderzoeksopzet

Bij aanvang van onderzoek is door professionals van Sterker een Dementia Quality of Life (DQI)-scorelijst onder ouderen afgenomen. Deze gaat over de kwaliteit van leven. Tevens heeft Sterker een vragenlijst afgenomen bij de mantelzorger, getiteld ‘Ervaren Druk door Informele Zorg (EDIZ)’. Ieder half jaar worden HAN-studenten gekoppeld aan een onderzoeksvraag uit dit project. HAN-studenten hebben zowel de ouderen als de mantelzorgers en professionals geïnterviewd, om de data van de diverse onderzoeken te duiden. Daarbij hadden ze de volgende onderzoeksvragen:

• Hoe ervaren ouderen en hun evt. mantelzorgers de ondersteuning vanuit sociaal werk?
  • En hoe ervaren de betrokken professionals de meerwaarde van sociaal arrangeren?
  • Wat leren de verschillende professionals uit de verschillende domeinen van elkaar?

Resultaten

De bevindingen mogen er zijn. Oudere zorgvragers konden gemiddeld zeven maanden langer thuis blijven wonen en ervaren een hogere kwaliteit van leven. En mantelzorgers voelden zich meer ondersteund. Sociaal Arrangeren leidt bovendien tot minder werkdruk onder zorgprofessionals. Zie voor meer informatie de factsheet met uitkomsten: 4959-Sterker_Factbook_SociaalA_wt.pdf