HAN Changemaker

• Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Schulden, verslaving, psychische problemen, ervaringsdeskundigen helpen mensen te herstellen van dit soort ontwrichtende situaties. Maar wat zijn ervaringsdeskundigen precies? En hoe effectief zijn ze? Onze podcastmakers gaan op onderzoek uit.

Om een beeld te krijgen van het beroep ‘ervaringsdeskundige’ bezoeken we De Kentering in Nijmegen. Dat is een herstelacademie, die al zo’n 20 jaar bestaat. Het is bovendien de werkplek van Laura Liebrecht, die een opleiding tot ervaringsdeskundige volgde op de HAN University of Applied Sciences.

“Het is een raar beroep,” zegt Laura. “Je wil eigenlijk dat niemand ervaringsdeskundige wordt. Toch ben ik blij dat ik het ben”. Laura heeft een bipolaire stoornis. Daardoor kon ze haar vak als journalist niet meer uitoefenen. “Ik dacht dat ik met mijn diagnose net zoveel kon als anderen en ik holde maar door. Uiteindelijk ben ik op mijn bek gegaan.

Ervaringsverhalen met impact

Die ervaring gebruikt ze nu in haar werk. Een van de projecten die Laura heeft opgezet, is Gek in de Klas. Ze geeft, samen met collega’s, voorlichting op scholen over psychische problemen. “Wij vertellen ons ervaringsverhaal. Hoe is het om psychiatrisch patiënt te zijn? Hoe word je dat? Ben je dan gek? En kun je dan nog normaal meedoen?” Een belangrijk doel van het project: het gesprek over psychische klachten normaliseren.

Laura is lang niet de enige die dit vak uitoefent. “Het aantal ervaringsdeskundigen neemt een enorme vlucht in Nederland. Er zijn heel veel trainingen, mbo- en hbo-opleidingen gekomen”, zegt Aukje Leemeijer. Aukje is onderzoeker en adviseur organiseren van ervaringsdeskundigheid binnen de Han University of Applied Sciences. Daarnaast promoveert ze op een onderzoek naar ervaringsdeskundigen op de Universiteit Utrecht.

Meer weten over ervaringsdeskundigen? Luister naar de podcast.

HAN-opleiding ervaringsdeskundigen

Een van die nieuwe opleidingen wordt gegeven op de HAN University of Applied Sciences: Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn (associate degree). Deelnemers leren hoe ze hun kennis en vaardigheden kunnen inzetten op allerlei thema’s: armoede- en schuldenproblematiek, psychiatrische problematiek, sociale uitsluiting, verslaving, jeugdzorg, huiselijk geweld of lichamelijke beperking.

Maar waarom zou een organisatie ervaringsdeskundigen inzetten? Aukje: “Voor mij gaat het naast herstel ook over een principieel punt: beleid en dienstverlening in het publieke domein - of het nou gaat over zorg, armoedebeleid of iets anders - moet je niet ontwikkelen zonder daar mensen zelf te betrekken. Ervaringsdeskundigen kunnen hier een belangrijke rol in spelen.

Professional of veredelde cliënt

Het inzetten van ervaringsdeskundigen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. “Ik heb veel samengewerkt met ervaringsdeskundigen en veel projecten gedaan in GGZ-instellingen. Het viel me op dat organisaties worstelen met de inbreng van ervaringsdeskundigen”, aldus Aukje. Daar leefden vragen als: Is zo iemand een nieuw soort professional? Of moet ik iemand zien als een persoon die dichter bij de cliënt staat en eigenlijk ook een soort cliënt is?” Aukje onderzocht wat er in de GGZ moet gebeuren om ervaringskennis in te bedden en om ervaringsdeskundigheid een goede plek te geven. Binnenkort verdedigt ze haar proefschrift.

Meer HAN Changemakers Podcasts?

Supermarktsafari’s voor een betere gezondheid

Ongezond eten heeft allerlei negatieve gevolgen. Het kan leiden tot diabetes en andere chronische ziektes. Een gezond dieet is dan ook van belang, maar hoe stimuleer je dat? Om daar achter te komen, duiken onze podcastmakers de supermarkt in.

132433 presentatie groente en fruit op tafel

Ondernemen met Gamen

Klimaatverandering, digitalisering, tekorten in de zorg. Dit soort vraagstukken schreeuwen om ondernemers die slimme oplossingen ontwikkelen. Hoe koppel je jonge ondernemers en deze belangrijke vraagstukken? En vice versa?

413806 Beeld tbv installatie lector Thomas Lans op 18 november 2022

Een groene bank voor een leefbare stad

Klimaatverandering zorgt voor weersextremen, waardoor het in steden vaak steeds warmer wordt. Hoe gaan steden daarmee om? En welke rol spelen studenten van de HAN University of Applied Sciences hierin? Om daarachter te komen, nam onze podcastmaker plaats op een bijzondere stadsbank.

98879 Arnhem Centraal Station met trolleybussen