Podcast - HAN Changemaker

Een groene bank voor een leefbare stad

Arnhem
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Klimaatverandering zorgt voor weersextremen, waardoor het in steden vaak steeds warmer wordt. Hoe gaan steden daarmee om? En welke rol spelen studenten van de HAN University of Applied Sciences hierin? Om daarachter te komen, nam onze podcastmaker plaats op een bijzondere stadsbank.

Kwetsbare personen overlijden door hitte, gebouwen verzakken door droogte, stadsparken krijgen klappen door watertekort. Henk Wentink, beleidsadviseur bij de gemeente Arnhem neemt geen blad voor de mond; “De gevolgen van klimaatverandering zijn uiterst voelbaar in de stad”.

De stad leefbaar houden

“Als gemeente hebben we grofweg 2 taken: de openbare ruimte zo inrichten dat die beter bestand is tegen weersextremen en particulieren overtuigen om hun ruimte zo in te richten dat die de gevolgen van klimaatverandering beter kan weerstaan.” Wentink adviseert het college en de gemeenteraad in deze kwestie.

“Het idee is dat we de stad op zo'n kort mogelijke termijn - het liefst binnen 10 jaar - zo inrichten dat het een leefbare stad blijft”, aldus Wentink. Maar wat is daarvoor nodig? En kunnen innovaties van studenten daar een rol in spelen? Volgens Chloé Deniz en Vincent van den Heuvel wel. Deze studenten ontwikkelden een groene, modulaire stadsbank.

Groene oase in een hete stad

De groene bank moet verkoeling bieden in de stad en biodiversiteit bevorderen. Op het plein voor de HAN in Arnhem staat een prototype: een houten bank met klimop, een plantenbak en een waterberging. In de zomer groeit de bank uit tot een schaduwrijke oase, inclusief bloemen en insecten, die zichzelf - grotendeels - in stand houdt dankzij een druppelsysteem.

Luister de podcast nu

Bij de constructie is rekening gehouden met duurzaamheid, vertelt Van den Heuvel: “De bank is modulair. Het heeft een soort harmonica-systeem en alle onderdelen die we hebben gekoppeld worden via pinnen aangeklikt. Dus als er iets kapot is, hoeft niet de hele constructie vervangen te worden.” De plantenbakken zijn voor 99 procent gemaakt van rijstvlies en het hout komt van Platowood in Arnhem. “Dat bedrijf maakt hardhout van zachthout. Hierdoor hoeven er geen bomen gekapt te worden in oerwouden.”

Beluister de podcast.

Goede oplossing of niet?

Beleidsadviseur Henk Wentink vertelt in de podcast HAN Changemakers of de bank een goede oplossing is voor de klimaat-uitdagingen waar Arnhem voor staat. De studenten vertellen wat zij in de toekomst nog meer gaan doen om de openbare ruimte leefbaar te houden.

Meer HAN Changemakers Podcasts?

Supermarktsafari’s voor een betere gezondheid

Ongezond eten heeft allerlei negatieve gevolgen. Het kan leiden tot diabetes en andere chronische ziektes. Een gezond dieet is dan ook van belang, maar hoe stimuleer je dat? Om daar achter te komen, duiken onze podcastmakers de supermarkt in.

presentatie groente en fruit op tafel

Ondernemen met Gamen

Klimaatverandering, digitalisering, tekorten in de zorg. Dit soort vraagstukken schreeuwen om ondernemers die slimme oplossingen ontwikkelen. Hoe koppel je jonge ondernemers en deze belangrijke vraagstukken? En vice versa?

Beeld tbv installatie lector Thomas Lans op 18 november 2022