Duurzaam hoger onderwijs

4 duurzaamheidssterren voor Academie Built Environment

medewerkers van de Academie Built Environment vieren het behoud van de 4e duurzaamheidsster

Duurzaamheid en circulariteit zit in de haarvaten van de HAN-academie Built Environment. Deze thema’s zijn al járenlang onlosmakelijk verbonden met ons onderwijs, ons onderzoek en onze bedrijfsvoering. Dat zie je overal terug.

Circulariteit en duurzaamheid zijn dagelijkse kost en studenten ervaren dat het een wezenlijk onderdeel is van hun studie en leerwereld. Vandaar dat de Academie Built Environment al meerdere jaren het Hobéon 4-sterrenkeurmerk voor duurzaam onderwijs voert.

Toch is iedere accreditatie weer spannend. De vraag was tijdens de 3-jaarlijkse accreditatie begin december: behoudt de academie het 4-sterrenkeurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs, moet ze het met minder doen of krijgt ze die ultieme laatste ster?

Intrinsieke motivatie docenten en studenten

Goed nieuws! De academie mag de komende jaren het 4-sterren Duurzaamheidskeurmerk van Hobéon behouden. Academiemanager Dave Mateman blikt terug: “Het visitatiepanel vond de intrinsieke motivatie, betrokkenheid en het enthousiasme van medewerkers en studenten verrassend als het gaat om duurzaamheid en de Sustainable Development Goals (SDG's). Ook waren ze zeer te spreken over het betrokken werkveld. Daarnaast was het panel onder de indruk van onze betrokkenheid bij veel verschillende initiatieven en samenwerkingen binnen de HAN en in de maatschappij op onder andere de thema’s duurzaamheid en energietransitie. Daar zijn we trots op!”

Het managementteam, met van links naar rechts: academiemanagers Dave Mateman en Annemiek Delissen, lector Masi Mohammadi, academiedirecteur Frank Spuij en lector Jeroen Rijke.

Het MT van de Academie Built Environment

5e ster gloort aan horizon

Het 4-sterren Duurzaamheidskeurmerk is dik verdiend en de 5e ster gloort aan de horizon. In het Zelfevaluatierapport dat de academie schreef, staat behalve wat al bereikt is ook wat nog beter kan. Als we daar de aandachtspunten bij optellen die het panel meegaf, is de weg vrij om als enige hogeschool in Nederland die 5e ster te bemachtigen.
Academiemanager Annemiek Delissen gaf tijdens de accreditatie samen met Dave toelichting op de strategie en vult aan: "Het belang van SDG’s staat buiten kijf. De studenten die wij opleiden, zijn de volgende generatie, met nieuwe inzichten en energie als ambassadeurs. Die door een maatschappelijke bril kijken en impact willen maken, conceptueel en integraal kunnen denken, nieuwsgierig zijn.”

Het visitatiepanel vond de intrinsieke motivatie, betrokkenheid en het enthousiasme van medewerkers en studenten verrassend als het gaat om duurzaamheid en SDG’s.

Extra certificaat

Net als voorgaande jaren ontvangen afgestudeerde studenten aan de opleidingen Civiele Techniek en Bouwkunde naast hun diploma ook een certificaat met het Hobéon-keurmerk. Hiermee tonen ze aan dat ze alles in huis hebben om duurzame ontwikkeling ook écht vorm te geven en dat ze kunnen werken volgens de principes van People, Planet en Prosperity.