Met aantrekkelijke oriëntatieactiviteiten samen het lerarentekort aanpakken

In een tijd waarin er niet genoeg leraren zijn, werkt de HAN samen met regionale onderwijspartners om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. We zijn trots te kunnen delen dat onze oriëntatieactiviteit 'Kijkje in de klas' een groot succes is en blijft groeien.

Docent luistert naar haar drie studenten die aan de tafel zitten te overleggen.

Samenwerking met partners

Samen met onze partners in de regio zetten we ons in om meer mensen enthousiast te maken voor het docentschap. Vanuit de Regionale Aanpak Lerarentekort (RAP) hebben we oriëntatieactiviteiten ontwikkeld, zoals 'Kijkje in de klas' en 'Meet the teacher'. Er zijn nog steeds tekorten in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs in onze regio. Het is belangrijk dat we als onderwijspartners samenwerken om het lerarentekort aan te pakken. 

Caroline Theeuwen, HAN-coördinator van 'Kijkje in de klas,' vertelt over de groei van het programma en de uitbreiding van partnerschappen: “Kijkje in de klas groeit nog steeds, zowel in aanmeldingen als in het aantal docenten die hun klas openstellen voor studiekiezers. We hebben recentelijk RAP Regio Noord-Oost Brabant mogen toevoegen aan onze samenwerking.” 

Kijkje in de klas: een persoonlijke kennismaking

‘Kijkje in de klas’ is een activiteit waar studiekiezers en carrièreswitchers de kans krijgen om te ervaren hoe het is om voor de klas te staan en een diepgaand beeld te krijgen van het beroep leraar. Dit helpt hen om een weloverwogen beslissing te nemen over hun keuze voor een lerarenopleiding en welk soort school, groep en vak het beste bij hen past. 

Deelnemers kunnen een kijkje nemen in het klaslokaal en de sfeer proeven. De tijd die ze in de klas doorbrengen, bepalen ze zelf. 'Kijkje in de klas' biedt hen de kans om hun eigen ervaring te creëren en te ontdekken of het leraarschap hun roeping is. In nauwe samenwerking met scholen in de regio openen steeds meer deuren zich, waardoor studiekiezers zich beter kunnen oriënteren op het vak en de scholen waar ze mogelijk in de toekomst willen werken.

Hoe werkt het?

Via het aanmeldformulier geef jij aan waar jij nieuwsgierig naar bent: een basisschool, een middelbare school, het mbo of speciaal onderwijs. Je kiest een school én een groep of vak. We brengen jou in contact met de school van jouw keuze en deze leraar neemt contact met je op. Samen maken jullie een afspraak voor een Kijkje in de klas. Misschien wil jij een lesuur achterin de klas zitten, of ben jij juist geïnteresseerd in een hele dag meelopen. Hoe dit Kijkje in de klas er voor jou uitziet, stem je samen met de leraar af. Datum geprikt? Dan worden speciaal voor jou de klasdeuren geopend. Lees meer over deze oriëntatieactiviteit op de pagina van Kijkje in de klas

Ervaringen deelnemers van 'Kijkje in de klas’

Deelnemers van ‘Kijkje in de klas’ zijn uitermate positief over de activiteit:

Ik werd heel hartelijk ontvangen. Goede sfeer en goede indruk van het vak.”

Mooie manier om te ervaren hoe een dag van een leraar eruit ziet.”

Het was waardevol om een dag mee te lopen bij docent Sylvie en met haar te praten over het vak. Ook goed om het verschil te ervaren tussen vmbo en vwo klassen. De stof was interessant en Sylvie een inspirerende lerares.”

Leuk en leerzaam om een dagje mee te lopen! Het biedt een goed beeld bij wat het vak van docent inhoudt.”

Een waardevolle oriëntatie voor de studiekeuze

Kijkje in de klas speelt een essentiële rol in het informeren en enthousiasmeren van potentiële studenten voor het lerarenberoep. Deelnemers geven aan dat deze activiteit hen heeft geholpen bij het maken van een geïnformeerde studiekeuze en hen een duidelijk beeld heeft gegeven van het vak. De meesten zijn nu zeker van hun keuze voor een lerarenopleiding. Slechts een enkeling geeft aan dat het docentschap toch niets voor hen is.

Meer weten?

Kijkje in de klas loopt het hele jaar door in samenwerking met de regionale onderwijspartners. Lees meer over Kijkje in de klas of over andere kennismakingsactiviteiten van de HAN. Neem voor antwoord op je vragen contact met ons op via leraarworden@han.nl

Samen met onze partners blijven we werken aan het aanpakken van het lerarentekort en het bieden van een realistisch inzicht in het beroep van leraar. We willen meer mensen inspireren om deel te nemen aan het onderwijs en het verschil te maken in de levens van jonge mensen. 

De week van Samen opleiden

Omdat het deze week de landelijke Week van Samen Opleiden is, verschijnt er iedere dag een artikel over Samen Opleiden vanuit HAN Academie Educatie.

Twee studenten maken een opdracht en vragen daar iets over aan de docent die kritisch nadenkt.