Met InfraWall 3.0 zetten HAN-studenten belangrijke stap naar groene en rustige toekomst

In het bijzijn van Gelders gedeputeerde Helga Witjes onthulde een groep HAN-studenten Werktuigbouwkunde en Industrieel Product Ontwerpen op 15 juni de 3.0 versie van InfraWall. Dit is een modulair biobased geluidsscherm. InfraWall heeft de capaciteit om hemelwater op te vangen en de biodiversiteit te versterken. Het is een belangrijke stap naar groene en rustige toekomst.

In het bijzijn van Gelders gedeputeerde Helga Witjes onthulde een groep HAN-studenten Werktuigbouwkunde (WTB) en Industrieel Product Ontwerpen (IPO) op 15 juni 2023 de 3.0 versie van InfraWall, een modulair biobased geluidscherm.
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

De onthulling vond plaats op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem. Het is alweer de derde versie van het multidisciplinaire project InfraWall. Het is de studenten gelukt om van het 2.0 ontwerp een 3.0 design te maken, waarin meer rekening gehouden is met de kostprijs. De studenten hebben daarnaast sterkte berekeningen gemaakt, zodat het eerdere 2.0 ontwerp veel smaller kon worden gemaakt én op cruciale punten kon worden verstevigd.

Video InfraWall 3.0

Balken en rainblocks

Uit berekeningen van de studenten kwam naar voren dat de balken van het frame een veel kleinere doorsnede hebben dan voorheen. Dan nog is de wand bij 7 meter hoog uitvoering bestand tegen hoogste windbelasting aan zee, met een veiligheidsfactor van 2. Voor lagere versies kan voor de provincie Gelderland verder geoptimalseerd worden; balken met nog kleinere dwarsdoorsneden kunnen worden toegepast.

Rainblocks zijn toegevoegd die voor waterberging (opslag) zorgen, zodat in drogere tijden het verticale groen van water voorzien kan worden. En bij grote hoeveelheden regenwater zorgen de rainblocks ook voor snellere afvoer van het water. Ook zijn er geluidstesten gedaan.

Gelders gedeputeerde Helga Witjes krijgt uitleg van Silas Teunissen, student Werktuigbouwkunde aan de HAN over de 3.0 versie van InfraWall, een modulair biobased geluidscherm. Fotografie: Rob van Beek

Verzorgingsplaats Vale Waard

Met ondersteuning van ingenieursbureau SWECO en De Verschilmakerij brachten de studenten hun ontwerp tot leven. Samen werkten ze aan het bouwen en testen van het ‘lage’ model van de InfraWall 3.0, met een hoogte van 1,2 meter. De geleerde lessen uit deze testfase worden meegenomen tijdens de bouw van de uiteindelijke versie, die een indrukwekkende hoogte van 3,6 meter heeft.

Bedoeling is dat de daadwerkelijke InfraWall in het voorjaar van 2024 kan worden gerealiseerd op de verzorgingsplaats Vale Waard langs de A348.

Helga Witjes, wie namens de VVD gedeputeerde is bij de provincie Gelderland en onder andere verantwoordelijk voor economie en innovatie, was zichtbaar onder de indruk van de geüpdatete versie. "Ik vind het mooi om te zien hoe de 4 studenten Werktuigbouwkunde, 4 studenten Industrieel Product Ontwerpen en een afstudeerder van Civiele Techniek hun idee voor de innovatieve geluidswal verder hebben uitgewerkt. Ik hoop dat de nieuwe geluidswal snel in de A348-proeftuin is te zien."

Geluidscherm met meerdere voordelen

Het geluidscherm InfraWall 3.0 brengt meerdere voordelen met zich mee:

• Zorgt voor geluidsreductie
  • Vangt hemelwater op
  • Bevestigt zonnepanelen voorzien in energie
  • Goed voor de biodiversiteit (variatie in plant- en diersoorten met een goede samenhang tussen alle soorten)
De 3.0 versie van InfraWall. Fotografie: Silas Teunissen

Studenten die hebben meegewerkt aan Infrawall 3.0

De volgende studenten hebben meegewerkt aan dit mooie duurzame en circulaire project:

Werktuigbouwkunde:

• Dawood Dawood
  • Bjorn Janssen
  • Jesse Aalbers
  • Silas Teunissen

Industrieel Product Ontwerpen:

• J.J. Snel
  • Lucas Schinkel
  • Bram Schonenberg
  • Finn Goed

Civiele Techniek (afstudeerstage)

• Bart van Ditshuizen

Modulaire houtconstructie

In het komende studiejaar 2023-2024 wordt het huidige 3.0 ontwerp door een HAN-student Bouwkunde verder ontwikkeld tot een concreet uitvoeringsontwerp.

De houtconstructie zal modulair worden uitgevoerd, waarbij het uitgangspunt is dat deze geprefabriceerd kan worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om dit mogelijk te maken zal een stagiair HAN Technische Bedrijfskunde aan de slag gaan om er een productietechnische oplossing van te maken. Hiermee zorgen we ervoor dat deze duurzaamheidsdoelstellingen vanuit de Sustainable Development Goals (SDG's) waarde toevoegt aan de InfraWall.

Duurzame ontwikkelingen en vernieuwende oplossingen

Dit InfraWall project is een prachtig voorbeeld van HAN-studenten die samen met professionele partners duurzame ontwikkelingen en vernieuwende oplossingen bedenken. Met de InfraWall zetten zij een belangrijke stap naar een groene en rustige toekomst. Want het is niet zomaar een geluidsscherm. Het is een symbool van vernieuwing en een belangrijke stap richting méér milieuvriendelijke wegen en bouwwerken.

Bronnen: Provincie Gelderland, HAN
Fotografie: Silas Teunissen, Rob van Beek