Team HAN-onderzoekers en studenten wint 1e prijs Sensor Data Challenge

Tijdens een 24-uurs Challenge werkte een team van 2 HAN-onderzoekers en 2 werkstudenten aan een opdracht van het RIVM. De opdracht was om realtime hittedata van Nederland zichtbaar te maken en zo heat spots te lokaliseren. Ons team presenteerde het winnende eindresultaat!

c3268f76-0cff-11ee-ad54-02565807075b Foto van de winnaars van de Sensor Data Challenge 2023. Van links naar rechts Thomas Lautenbach, Jordi Pluk, András Ligeti en Vincent de Man.

Sensor Data Challenge

Bij de Sensor Data Challenge staat de volgende vraag centraal: ‘Hoe kunnen we sensoren met applied data science combineren om gedrag in werk- en leefomgeving te meten, voorspellen en verbeteren?’

Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), Universiteit Utrecht, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Haagse Hogeschool.

Sensorkit

Tijdens deze 4de editie, van donderdag 13 op vrijdag 14 april 2023, konden de 6 deelnemende teams kiezen uit 4 verschillende challenges binnen het thema vinden en verplaatsen. De deelnemers werkten 24 uur onafgebroken aan het vinden van een oplossing. Hiervoor ontvingen de teams een basis sensorkit en een eigen ruimte in de Betafactory van de Haagse Hogeschool in Delft.

2 Onderzoekers en 2 studenten aan tafel tijdens de Sensor Data Challenge
Het HAN-team tijdens de Sensor Data Challenge

Hittestress in kaart brengen

Het team van de HAN bestond uit 2 onderzoekers van het HAN Lean QRM Centrum en 2 werkstudenten van de studie Embedded Engineering Systems. Zij kozen voor het onderwerp ‘hittestress in kaart brengen’. Daarbij was het de uitdaging met realtime data hitte hotspots in steden en mogelijke oorzaken hiervan inzichtelijk maken voor bewoners tijdens bijvoorbeeld een hittegolf.

Heatmap en demonstratie

Na 24 uur moesten de resultaten worden opgeleverd en kwam het HAN-team met:

• Een heatmap van Nederland waarop heatspots zichtbaar zijn gemaakt. Met deze kaart is het mogelijk om huidige en historische heatspots te lokaliseren en visualiseren.
  • Een demonstratie met 4 sensor kits die in de werkruimte geplaatst waren. De data van de sensoren wordt realtime verzonden en gebruikt. Zo worden de heatspots in een ruimte inzichtelijk.
Illustratie resultaten Sensor Data Challenge
Illustratie van heat map van Nederland en werkkamer

Winnaar Sensor Data Challenge 2023

Deze resultaten waren genoeg om de Sensor Data Challenge van 2023 te winnen: een 1e prijs ter waarde van € 1.000,-. Collega’s, van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat!

V.l.n.r. Thomas Lautenbach, Jordi Pluk, András Ligeti en Vincent de Man

Verdere ontwikkeling

Met het RIVM wordt binnenkort een vervolggesprek gepland. Tijdens dit gesprek zal worden gekeken op welk manier zij samen met het winnende team de verdere ontwikkeling gaan oppakken.