Arnhemse Eusebiuskerk wordt waterstoflab

Na 15 jaar grootschalige renovaties is de Arnhemse Eusebiuskerk eindelijk weer uit de steigers. In de huidige fase van de renovaties wordt hard gewerkt aan de ambitie om energieneutraal te worden. Zo werken HAN-studenten in de kerk aan waterstoftoepassingen voor het verwarmen van de kerk.

1ff21780-0cff-11ee-980b-02565807075b Stichting Eusebius en de HAN Academie Engineering en Automotive zetten handtekening voor samenwerking in waterstof Livinglab project.

Overstap naar waterstof

Na 15 jaar grootschalige renovaties is de Arnhemse Eusebiuskerk eindelijk weer uit de steigers. Dat neemt niet weg dat er nog hard wordt gewerkt aan de ambitie om energieneutraal te worden. Stichting Eusebius heeft daarvoor de handen ineen geslagen met de HAN om te onderzoeken of er een overstap kan worden gemaakt van gasverwarmers naar waterstofverwarmers.

Livinglab

Dit project, genaamd het Livinglab, stelt studenten in staat om te werken aan actuele vraagstukken en het in de praktijk brengen van waterstoftoepassingen. Gelijktijdig dragen ze daarmee bij aan het realiseren van de duurzaamheidsambities van Stichting Eusebius. Meike Verhagen, directeur van stichting Eusebius: “Het is belangrijk dat studenten kunnen experimenteren in een praktijkomgeving. De rol van de eindgebruiker om mee te experimenteren is in dit soort projecten van groot belang.”

Op dit moment hangen er 33 gasverwarmers in de kerk. Afgelopen periode heeft een projectgroep onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om deze verwarmers om te zetten naar waterstofverwarmers. Dit is getest en gelukt met 1 verwarmer maar moet nu uitgebreid worden. Daarom hebben de studenten het stokje overgedragen aan een nieuwe groep Mechanical Engineering-studenten die het onderzoek en de uitvoering verder gaan oppakken.

Afbeelding van de huidige gasverwarmers in de Eusebiuskerk
De huidige gasverwarmers

Tom Spanjaard, academiemanager: “De Academie Engineering en Automotive wil het verschil maken op het onderwerp energietransitie. In de regio én landelijk in samenwerking met bedrijven én overheid.”

Om deze samenwerking tussen de Eusebiuskerk en de HAN te verzegelen, werd de samenwerkingsovereenkomst voor het Livinglab-project ondertekend door beide partijen. Daarmee wordt hard gewerkt om te realiseren dat de Eusebiuskerk straks de eerste kerk ter wereld zal zijn met waterstofverwarming.

Twee mensen schudden elkaar de hand in Eusebiuskerk
Meike Verhagen en Tom Spanjaard schudden elkaar de hand

In de media

Omroep Gelderland was bij dit officiële moment aanwezig voor een item in hun nieuwsuitzending. Kijk het item terug, het start bij 08:11min. Of lees hier het verslag van Omroep Gelderland.

Omroep Gelderland interviewd een student in de Eusebiuskerk
Omroep Gelderland interviewt Mechanical Engineering student Anne van Blitterswijk