Robot uit logeren bij studenten en medewerkers van de HAN

Tessa is een sociale robot die cliënten helpt om structuur in het dagelijks leven aan te brengen. Ze herinnert hen aan kleine taken en geplande afspraken. Regelmatig logeert ze bij studenten en medewerkers van de HAN zodat zij kunnen ervaren hoe de zorgrobot mensen kan ondersteunen en hoe gezellig ze is. De feed-back kan bovendien gebruikt worden om de functies van Tessa te verbeteren.

490929 Pratende tinybot Tessa. Pratende bloempot.

Tessa logeert bij Nanne

In december logeerde Tessa bij Nanne, student bij Social Work. Nanne was enthousiast en vond het jammer dat Tessa weer terug ging naar het iXperium Health. Nanne: “Ik vond het superleuk dat ze bij mocht komen logeren. Het instellen op de app was duidelijk en snel gedaan. Iedere dag zette ik er meer vragen en interacties in voor die dag. Ik wist wanneer ze bijvoorbeeld iets ging zeggen en toch keek ik er erg naar uit. Ik merkte op dat ik ook tegen haar praatte wanneer ik bijvoorbeeld thuiskwam of weg ging." Wat Nanne ook opviel is dat Tessa een leuke stem heeft. "Het was ook heel grappig dat je zelf haar reactie en vragen kan instellen, dat maakt het toch wat persoonlijker. Die interacties kon je namelijk best wel lang maken, met meerdere vragen en verschillende antwoorden bij ja of nee.”

Gezelligheid in huis

“Ik heb via stage kennis gemaakt met sociale technologie maar daar kon ik het helaas zelf nooit ervaren hoe het is om bijvoorbeeld een zorgrobot in huis te hebben. Tessa zorgt voor gezelligheid in je huis. Ze doorbreekt de stilte, vraagt hoe het met je gaat of speelt een muziekje af. Ik denk dat dit heel veel plezier brengt bij bv eenzame mensen, iets in je huis dat om interactie vraagt zorgt ervoor dat je je minder alleen voelt." En wat Nanne superhandig vindt, is dat Tessa je helpt bij het herinneren van afspraken. "Ik vergeet soms afspraken of vertrek te laat van huis. Ik kan me goed voorstellen dat dit veel erger is of veel vaker voorkomt bij ouderen die bv al wat vergeetachtiger zijn. Ik vond het supergezellig en van mij mocht Tessa nog wel een weekje of twee blijven logeren.”

Tessa logeert bij Sylke

Eind oktober mocht Tessa logeren bij Sylke, student Ergotherapie. Ze is 2e-jaarsstudent Ergotherapie. "Ik had het geluk dat ik Tessa een weekje mee naar huis mocht nemen en mocht testen. Als ergotherapeut in opleiding houd ik mij met verschillende dingen bezig. Maar voornamelijk met de vraag hoe mijn cliënten zo zelfstandig mogelijk hun dagelijkse handelen kunnen uitvoeren. Met deze (ergotherapeutische) kijk heb ik een week Tessa gebruikt.

Zelfregie

Tessa kan je helpen om meer eigen regie te hebben over geplande activiteiten. Ze helpt je herinneren aan afspraken die staan, bezoek dat langskomt of dagelijkse activiteiten zoals ontbijten, het nemen van medicatie of het doen van boodschappen. Dit helpt een cliënt, die moeite heeft deze dingen te onthouden, om langer zelfstandig te wonen.

Ondersteuning mantelzorg

Daarbij neemt Tessa ook een stukje zorg weg voor mantelzorgers. Zij kunnen via Tessa (door middel van een app) vragen stellen aan de cliënt. Hierbij komt het antwoord (ja of nee) ook in de app te staan en is zichtbaar voor de mantelzorgers. Ook is het als cliënt mogelijk om voorgeprogrammeerde vragen aan Tessa te stellen. Denk hierbij aan vragen over de werking van Tessa, of over hoe laat het is. Dit maakt interactie mogelijk met de zorgrobot. Tessa gebruikt haar eigen stem, hierdoor zit er geen oordeel achter en zal ze altijd geduldig blijven.

"Als ergotherapeut zou ik Tessa kunnen inzetten bij cliënten met cognitieve problematiek. Denk hierbij aan dementie of andere cognitieve beperkingen. Tessa zou hierbij een fijn geheugensteuntje zijn. De cliënt wordt herinnerd aan de activiteiten die op een dag gepland staan. De zorg kan via de app meelezen met de antwoorden die de cliënt geeft. Het geeft beide partijen meer rust en zelfstandigheid," vertelt Sylke.

Tessa

Overzichtelijke weergave

Sylke heeft uitgebreid getest hoe Tessa precies werkt. "Dit was voor mij redelijk eenvoudig te ontdekken. De app is overzichtelijk opgedeeld waardoor je niet lang hoeft te zoeken naar een bepaalde functie. Daarbij worden de geplande herinneringen of vragen overzichtelijk weergegeven in een dagschema." Een vraag stellen aan Tessa werkt erg eenvoudig. Nadat je ‘Hey Tessa’ hebt gezegd, klinkt er een toon en veranderen de ogen in vraagtekens. Vervolgens kan je je vraag stellen. Er klinkt opnieuw een toon en Tessa zal antwoord geven. De vraag moet echter wel voorgeprogrammeerd staan in het systeem van Tessa. "In het begin is dat programmeren even puzzelen. Als je het eenmaal doorhebt, is het erg eenvoudig."

Robot in je kamer

​Sylke heeft Tessa een aantal dagen echt in gebruik genomen voor al haar activiteiten. "Zo werd ik eraan herinnerd om te gaan eten, mijn tanden te poetsen. Ik kreeg een herinnering om op tijd weg te gaan voor afspraken, om te checken of ik alles wel bij mij had. Maar ook om even de hond uit te laten en alle activiteiten hier tussen in. Voor mij was dit eerst even wennen: er praat ineens een robot door je kamer. Maar na een poosje wende het al beter; ik hoefde zelf niet constant de tijd in de gaten te houden en vertrouwde erop dat Tessa zou benoemen wanneer het tijd was voor de volgende activiteit of afspraak. Voor mij was het dus erg leerzaam om een weekje te mogen kijken hoe Tessa werkt. Ik weet nu wie Tessa is, wat ze kan en hoe ik haar bij mijn toekomstige cliënten in kan zetten!"

Tessa logeert bij Laurens

Laurens had meer verwacht van de functies van Tessa. “Om heel eerlijk te zijn was ik iets teleurgesteld in haar functies. Niet alleen de nieuwe spraak interactie functie maar ook algemeen. Ik had wat meer verwacht, zeker voor de prijs die er aan vast zit”. Laurens had wel mooie feedbackpunten die we zeker doorgeven aan de makers van Tessa. Hij vind bijvoorbeeld het gesprek met Tessa nog niet als een gesprek voelen. Het zou fijn zijn als de tijd voor interactie-spreektijd langer aan staat zodat je niet steeds Hey Tessa hoeft te zeggen. En het viel Laurens op dat Tessa niet altijd meteen op die oproep reageert. Ook stelt Laurens voor dat Tessa op de oproep reageert met ‘Ja’ in plaatst van met een ploink.

Positieve punten

Laurens ziet ook positieve punten. “Mooi dat Tessa kan spreken via de app. Ook reminders instellen is handig voor vaste- of juist veranderde momenten en afspraken. De scripts en de reminders hierin zijn handig als de gebruiker begrijpt wat voor antwoorden die moet geven. Als je Tessa vraagt een verhaal te vertellen is het fijn dat ze tussendoor vraagt of je nog wel verder wil luisteren. Wel is het jammer dat ze maar een verhaal heeft. Het is niet handig dat je de muziek niet kunt uitzetten als die eenmaal speelt. Je kunt dan ook geen commando geven of vraag stellen. De spraak van Tessa is nog erg digitaal. Een spreekstem-opname lijkt mij prettiger minstens voor de standaard ingestelde antwoorden. Ik vind het ook onhandig dat de stekker van Tessa in het stopcontact moet blijven. Er zullen mensen zijn die haar willen knuffelen of met haar op de bank willen zitten en haar dan optillen. Er wordt ook geen melding gegeven wanneer ze uit gaat."

iXperium Health

iXperium Health werkt met de 1e Tessa-modellen. De software van de Tessa’s krijgt steeds een update maar de hardware van Tessa is intussen verbeterd. Bijvoorbeeld de spraakinteractie van de Tessa’s die nu worden ingezet bij cliënten werkt beter dan de Tessa’s die nu in iXperium Health aanwezig zijn. Inmiddels staan er meer dan 2000 Tessa’s bij cliënten. En er is onderzoek gedaan bij meer dan 200 cliënten. 

236877 studenten met VR-bril op