Week tegen Armoede "Wat doe jij tegen armoede?" - Aftrap Week tegen Armoede

67e2a018-0cfb-11ee-ac37-02565807075b Week tegen Armoede, Elma Vriezekolk in gesprek

Dé centrale vraag tijdens de Week tegen Armoede. Op de HAN aan de Kapittelweg 33 (K33) was vandaag de aftrap. Zorgalliantie en HAN Green Office zorgden voor een prachtig decor. “Geweldig om zo te starten”, bevestigt Carinda Jansen, initiator van de Week tegen Armoede.

Van 10-17 oktober vraagt de HAN aandacht voor de strijd tegen armoede. Juist nu er steeds meer Nederlanders van een zeer beperkt budget moeten leven. #ikredhetnietmeer is trending. Maar, wat kun jij zelf doen tegen armoede?

Sla armoede de wereld uit

Rake klappen zijn uitgedeeld in de centrale hal op de K33. HAN Green Office doneert geld aan de voedselbank voor elke ‘knal’ tegen de boksbal. Logischerwijs was die activiteit erg populair.

Ook kon je als bezoeker een interactieve route doorlopen. Waarin je geconfronteerd werd met moeilijke keuzes die iemand moet maken met een zeer beperkt budget.

Poster met qr-code om te doneren
Poster met qr-code om te doneren aan Voedselbank Nijmegen

Dagboek

Er was de mogelijkheid om te luisteren naar het dagboek van Cynthia. Vanaf vandaag is de Armoede Experience aangevuld met het dagboek van dochter Cynthia. In het dagboek schrijft ze op wat haar allemaal bezighoudt. Hoe het voor haar is om te merken dat er financiële zorgen zijn.

Wat is de Armoede Experience? Ervaar zelf wat het betekent om te leven met financiële onzekerheid. Je verplaatst je in het leven van Sonja van Cleve, alleenstaande moeder van twee kinderen, met forse schulden. De Armoede Experience bestaat uit verschillende onderdelen. “Bespreek samen: Wat valt je op aan Cynthia’s verhalen? Wat herken je? Wie zou er iets voor Cynthia kunnen betekenen?”, zegt Carinda Jansen.

67b9f3de-0cfb-11ee-9ed9-02565807075b Elma Vriezekolk en Carinda Jansen in gesprek met elkaar tijdens de Week tegen Armoede
Carinda Jansen en Elma Vriezekolk bij het dagboek van 'Cynthia' - Armoede Experience

#50EUROWEEK

Tijdens de Week tegen Armoede zijn er tientallen activiteiten. Leef één week van €50. Zo kom je tot inzichten en weet je beter hoe het is om te leven in armoede. Tijdens de #50EUROWEEK kun je gebruik maken van ervaringskennis van ervaringsdeskundige Jessica van Hinthem.

Hier kun jij aan deelnemen

De lunchsessie 'Sport en Bewegen voor Iedereen' (vrijdag 14 oktober) helpt je om aan de slag te gaan. Mensen die leven onder of rond de armoedegrens sporten minder, zij ervaren meer belemmeringen om mee te doen aan sport en beweging dan gemiddeld. Iedere Gelderse gemeente heeft hiermee te maken. Wat zijn belemmeringen en zijn er verschillen? Maar bovenal hoe krijg je deze groep in beweging.

Theater over laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid is overal! De interactieve voorstelling (maandag 17 oktober) van Theatergroep Basta gaat over dit thema. Laaggeletterdheid en armoede zijn nauw verweven en houden beide ongelijkheid in stand. Werk je met veel verschillende mensen? Dan is de voorstelling extra relevant voor jou. Laaggeletterdheid is zo goed verstopt dat je moet ervaren wat het is. Basta helpt je daarbij.

Lezing ISB

Ook de International School of Business (ISB) is onderdeel van de Week tegen Armoede.  Dr. Ingrid van Rompay-Bartels en Ashok Sawant geven de online lezing 'Busines Fights Poverty'. Zij spreken op vrijdag 14 oktober over hoe bedrijven kunnen bijdragen aan het behalen van SDG (Sustainable Development Goal) van de VN: Geen armoede.