De Week van de Starter

Van 10 t/m 14 oktober organiseerde de VO-raad voor de 2e keer De week van de Starter. Ook vanuit de academie Educatie hebben we die week natuurlijk aandacht besteed aan de startende leraar in het po en vo en delen we boeiende verhalen, mooie initiatieven, kennis en handvatten op onze kanalen.

32984 studenten staan klaar voor de start

Meer verhalen rondom de Week van de Starter

Inductie als aanjager voor professionalisering

Wist je dat meer dan een kwart van de startende leraren het vak binnen 5 jaar verlaat? Een goed inductieprogramma is van belang. Vanuit onderzoek kennen we de aanwijsbare factoren die kunnen helpen om mensen te behouden voor het onderwijsvak. Maar wat betekent dit voor een opleidingsschool?

259567 Leraar Academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO) en studenten in de klas

Wat is enculturatie?

Voor het thema 'Enculturatie' ofwel 'Startende leraren ondersteunen en wegwijs maken binnen de school(cultuur)' zijn kennisclips gemaakt met aan het woord HAN-Lector Helma Oolbekkink.

2f681b60-0ce6-11ee-b5cc-02565807075b Twee studenten lezen de opdrachten op de werkbladen, die voor hun op de tafel liggen.

Starters-lio-kring versterkt

In welk beroep je ook start: de eerste jaren zijn een uitdaging. In de Liemers begonnen 2 scholen voor (speciaal) basisonderwijs, 7 integrale kindcentra (IKC’s) en de HAN 'de starters-lio-kring'. Want samen bereik je meer.

0425cd62-0ce6-11ee-935a-02565807075b 5 studenten zitten aan tafel en kijken en luisteren naar de uitleg van de docent voor hun

Passie voor Leren werkt aan onboarden van starters

In de ideale wereld staat iedere (aankomende) docent een leven lang voor de klas. Maar in de realiteit vallen vooral starters nogal eens uit. Wat hebben zij in hun eerste jaren precies nodig? Een aantal vo-scholen introduceerde gesprekskaarten om de kwaliteit van inductietrajecten te bespreken.

31619 Studente in gesprek met haar docent.

Onderzoek naar stuurkracht

In het kennisvlog van het platform samen opleiden en professionaliseren vertelt Helma Oolbekkink, lector Naar een meervoudige professionaliteit van leraren aan de HAN, over haar onderzoek naar stuurkracht van startende leraren.

239124 Beeld bij nieuwsbericht whitepaper onderzoek doen stuurkracht van leraren