"Maak het verschil: gebruik je kennis en je verbeelding"

Een geweldige start van het studiejaar, zonder beperkingen en met ontzettend veel nieuwe studenten. Terwijl zij verderop in de stad hun studiegenoten leerden kennen tijdens de intro, verzorgde Rob Verhofstad in de Eusebiuskerk, hartje Arnhem, de aftrap van het nieuwe studiejaar.

432769 een foto van de opening studiejaar, HB

“Wat een prachtige plek", complimenteerde de voorzitter van het College van Bestuur de kerk. Zo'n 350 HAN’ers, relaties en samenwerkingspartners kwamen af op de opening, die overigens ook via een livestream te volgen was. “Thuis is het misschien iets koeler", merkte de voorzitter van het College van Bestuur op, toen hij het woord nam.  

Terugblik

Dit jaar starten er maar liefst 9.400 studenten met een voltijd bacheloropleiding bij de HAN. Een geweldige start, maar eerst blikte Rob Verhofstad terug op het afgelopen jaar. “Het was een jaar van winnaars en van finalisten: 2 studenten met een medaille bij de Paralympische Spelen, een finalist bij de Docent van het jaar-verkiezing, kortom: winnaars van de meest waanzinnige dingen.”  

“Hoe ze het voor elkaar krijgen, topsport en studeren, ik weet het niet", vervolgde hij. “Verder hebben we afgelopen jaar hard gewerkt aan het studentenwelzijnswiel, om daar handen en voeten aan te geven. Natuurlijk is het nog niet klaar! En aan Osiris, het nieuwe studentinformatiesysteem. Geen idee wat het is? Dat hoeft ook helemaal niet. Dit systeem staat voor al die andere systemen die we hard nodig hebben, maar die niet altijd zichtbaar zijn.” 

Hij vervolgde: “Er is de oorlog in Oekraïne. Samen met de Economic Board starten we het Lifeport Scholarship: hulp voor studenten uit Oekraïne, Belarus en Rusland. Om hun studie af te maken, of om een studie te beginnen. En, misschien herkent u ze niet, maar dit hier zijn zomaar een student en een medewerker van de HAN. Iedereen beleefde het jaar op zijn eigen manier.”  

Het nieuwe Koersbeeld: het verschil maken

“Vorig jaar is de nieuwe koers van de HAN vastgesteld, in het Koersbeeld. Ik vind het heel mooi, en nu moeten het gaan doen. Er zitten beloftes in voor onze studenten, voor onze medewerkers en voor onze omgeving.” De voorzitter van het College van Bestuur: “Het is zo ambitieus, hier en daar beginnen mensen te schuiven op hun stoelen. Het goede nieuws is: we hoeven het niet allemaal in een jaar te doen, we hebben de tijd. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dit met elkaar voor mekaar krijgen.” 

“De kern van het Koersbeeld is: het verschil maken. Eind 2027 maakt elke student, elke medewerker het verschil op maatschappelijke vraagstukken rondom slimme, schone en sociale thema's. Waar ik het vandaag over wil hebben, is: wat helpt nou als je het verschil wilt maken?”

Over horizonnen, kennis en het belang van verbeelding

Rob Verhofstad schetste hoe je op 3 verschillende manieren het verschil kunt maken: Open Up New Horizons, het toepassen van kennis én via verbeelding. Dat deed hij uiteraard via ... beeld. Allereerst met een foto die vanuit de ruimte van de aarde is genomen. “Ben je eenmaal in de ruimte geweest, dan krijg je letterlijk en figuurlijk een andere kijk op de aarde, zeggen astronauten. Het maakt dat je dingen anders ziet, en dat is nodig om iets te veranderen. Ga dus op zoek naar zo'n nieuwe horizon!” 

Het volgende beeld was een advertentie voor een voorloper van onze rekenmachine, van IBM. Dit principe was niet gebaseerd op nieuwe kennis, lichtte Rob Verhofstad toe, maar op het toepassen. Hij benadrukte ook dat vrouwelijke verschilmakers hiervoor de basis legden, en dat in een tijd waarin zij ver werden gehouden van kennis en onderwijs. “Het gaat over de enorme toer van kennis. Je moet het niet alleen weten, maar je moet het toe kunnen passen.” 

Hij vervolgde met een prent uit 1900, van hoe een school eruit zou zien. “Kunnen we nog wel iets verbeelden, dromen? Onze opvoeding en ons onderwijs trappen op de rem. Voor veel mensen is onderwijs een plek waar leerlingen in een vierkantje worden geduwd, ook als ze een rondje zijn. Prachtig citaat, het is overigens van Robbert Dijkgraaf.” 

Hij benadrukte dat dit geen oproep is om feiten te vervangen door meningen. “Maar, is er een manier denkbaar om de verbeelding op een mooie, structurele manier een plek te geven?” Hij is onder de indruk van Futures Literacy, een Unesco-denktank. “Heel vaak wordt gezegd: we leren van het verleden. Niks mis mee, maar soms is het onvoldoende. Er zijn nu allerlei problemen die niet lineair op te lossen zijn. Daar heb je iets anders voor nodig. Je kunt juist leren van de toekomst!” Nadenken over de toekomst wordt nu gekenmerkt door aannames, schetste Rob. “Neem nou als voorbeeld: corona. De campus is het uitgangspunt voor elk school-scenario. Maar dat is achterhaald. Want kijk eens wat we hebben gedaan!” 

“Het lijkt alsof we het alleen maar over de toekomst hebben, maar het gebeurt nu al", maakte Rob een bruggetje naar wat er na de opening te zien was in de Eusebiuskerk.  

Verschil maken bij de HAN

“Het verschil maken: dat doen we al bij de HAN! Kijk maar naar onze studenten, zij maken op een andere manier gebruik van kennis én van hun verbeelding.” Een paar voorbeelden zijn een boot die op zonne-energie vaart, eetbaar servies en een reanimatiebaby vol techniek, waar studenten mee kunnen oefenen.  

De opening was in de Eusebiuskerk in Arnhem. Een plek met een verhaal, want deze kerk is niet alleen de belangrijkste protestantse kerk in de stad, maar gaat ook voor het predicaat ‘meest duurzame kerk ter wereld'. Hoe? Door het gebouw te verwarmen met groene waterstof. Directeur Meike Verhagen heeft die ambitie en maakt het verschil. Rob Verhofstad lacht: “Over omdenken gesproken, over een andere horizon gesproken!” 

Maar, stelde Rob de aanwezigen gerust: “Denk je: zoiets groots en fantastisch, dat is voor mij niet weggelegd? Dat hoeft het niet te zijn, iedereen kan het verschil maken.” HAN-medewerkers deelden via video hoe zij dat dagelijks doen. Bijvoorbeeld door in labs te werken aan techniek, of door elke dag met vuur en vlam naar de HAN te komen.  

Vandaag startte ook de campagne ‘Let's change the way we …. ‘ Met de oproep om het verschil te maken en om verbeelding toe te passen. Bijvoorbeeld door eens een sprinkhaan te eten.  

Impuls voor praktijkgericht onderzoek

Rob Verhofstad sloot af met het volgende: “In het regeerakkoord staat dat er 100 miljoen beschikbaar is voor praktijkgericht onderzoek. Dat onderzoek maakt ons onderwijs beter, we kunnen studenten beter voorbereiden. Het is nodig om grote maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Jullie gaan dit merken", kondigde hij aan. “In de manier waarop we het doen, samen met de buitenwereld. Mijn oproep aan omgeving, aan jullie is dan ook om samen met ons gestalte te geven aan praktijkgericht onderzoek.”  

Keynote John Berends

"Met elkaar het verschil maken, daar moeten we voor gaan"

John Berends, commissaris van de Koning van de provincie Gelderland, sprak tijdens de opening van het studiejaar over een aantal grote uitdagingen waar we voor staan. Zo noemde hij de energietransitie, de woningmarktcrisis, de tekorten op de arbeidsmarkt en de circulaire economie. "Als HAN werken we daaraan. Zelfstandig, maar ook samen. Die connectie – die samenwerking – is belangrijk. Daarom zoeken we elkaar in Gelderland op, letterlijk. We hebben elkaar nodig om tot vernieuwende oplossingen te komen. Zo worden de professionals van de toekomst – de studenten – opgeleid. Zij bezitten straks de skills om deze grote vraagstukken nu en straks aan te vliegen. Daar zijn al mooie voorbeelden van, op het gebied van slim, schoon en sociaal. Uitdagingen zijn er echter ook nog genoeg. De wil om daar iets op te vinden is er al wel, in de praktijk blijkt het aanpakken van die uitdagingen echter vaak nog weerbarstig. Stap dan ook uit je comfortzone, zegt Berends. Dat geeft een frisse blik, nieuwe inzichten en zet aan tot samenwerken. Dat is spannend, zeker. Het is ook de manier waarop we samen het verschil kunnen maken", besloot John Berends.

HAN Prijs

Welke HAN’ers zijn echte verschilmakers? CvB-leden Bridget Kievits en Yvonne de Haan maakten na de speeches de winnaars van de jaarlijkse HAN Prijs bekend. Alle genomineerden werden via een ludieke videoboodschap alvast gefeliciteerd.  

Dit zijn de winnaars, in 4 categorieën: 

  • student: het studententeam, een buddytraject voor studenten met een vluchtelingenachtergrond. 
  • ondersteuner: het team van conciërges en handhavers. Een cruciaal team in de dagelijkse dienstverlening van de HAN. 
  • docent: Jetske van Zimmeren en Rona Vreenegoor. De bruggenbouwers van Buro Built, voor studenten. 
  • onderzoeker: Koos Wagensveld. Pionier als het gaat over thema's als meervoudige waardecreatie en duurzaamheid. 

Meer lezen?

Koersbeeld

Wat willen wij in de periode 2022-2028 bereiken? Onze ambities staan in het nieuwe koersbeeld: 'Voor een slimme, schone en sociale wereld van morgen.' Lees de need-to-knows!

2ba1c42c-0cf5-11ee-b24d-02565807075b Interne communicatie campagne studenten, Tonian Campbell en Lesley Beaupain

Zij maken het verschil

Wie zijn toch die verschilmakers bij de HAN? Nou, de winnaars van de HAN Prijs, bijvoorbeeld. Hoe maken ze het verschil, in hun werk en/of studie? Lees de interviews met de winnaars in de 4 categorieën.

7610884a-0cfa-11ee-b135-02565807075b Een foto van alle HAN Prijs-winnaars van 2022. Geplaatst door HB.