Studenten koken voor mensen met slikproblemen

Studenten van de opleiding Voeding & Diëtetiek hebben onlangs een kookworkshop georganiseerd voor studenten Logopedie. De workshop is gericht op mensen met slikproblemen, ook wel dysfagie genoemd. Een mooie samenwerking tussen 2 opleidingen!

422997 Logopedie VenD, workshop consistentie keuken

Verschillende consistenties

Personen met een dysfagie moeten hun dranken, maaltijden en/of tussendoortjes in een aangepaste consistentie eten of drinken. Anders bestaat er kans op verslikking. Voor een logopedist en een diëtist is het belangrijk om iets te weten over IDDSI. IDDSI is een internationaal gebruikt raamwerk waarbij voeding in 8 niveaus wordt ingedeeld (van vloeibaar naar vast). Tijdens de workshop zijn er mooie gerechtjes op tafel gekomen op verschillende IDDSI-niveaus. 

99acb5c2-0cf9-11ee-be05-02565807075b Logopedie VenD, workshop consistentie keuken 7097
Impressie van de workshop

Presentatie door een diëtist

Nathalie Biemans, diëtist en regiomanager bij Nestlé, verzorgde tijdens de kookworkshop een presentatie over dysfagie en IDDSI. Mensen met een dysfagie hebben meer kans dat voedsel in de luchtwegen terecht komt (aspiratie) of uitdroging (dehydratie). Het is belangrijk dat deze mensen de juiste consistentie krijgen én het eten of drinken aantrekkelijk is om te nuttigen. 

Een aanpassing van de consistentie van drinken en eten heeft gevolgen op voedingskundig als logopedisch vlak. In de presentatie kwamen daarmee de belangen vanuit de 2 beroepen en vanuit de cliënt mooi naar voren.  

  • Een impressie van de workshop
  • Een impressie van de workshop
  • Een impressie van de workshop
  • Een impressie van de workshop
  • Een impressie van de workshop
  • Een impressie van de workshop

Testmethoden

Ook werd het belang van testen van de consistentie uitgelegd en gedemonstreerd. Voeding in aangepaste consistentie hoor je altijd testen met de IDDSI testmethoden. Er is een test voor dranken (vloeistoffentest) en voor voeding (lepelkantel-test en de vorkdruk-test). 

Aantrekkelijk voor de patiënt

Aansluitend hebben de studenten Voeding en Diëtetiek een kookdemo laten zien. Omdat de eetlust veelal achteruit gaat bij mensen met dysfagie, is het belangrijk te weten hoe je eten aantrekkelijk kunt maken voor de patiënt, zodat de patiënt er trek in gaat krijgen. Bijvoorbeeld door het bord leuk op te maken door van gemalen wortels weer een wortel te maken middels een vorm en een spuitzak.  

De studenten Logopedie vonden het een leuke maar ook vooral leerzame ochtend. Het is vooral goed om te weten wat je later aan elkaar hebt in het werkveld. Ze weten nu waarom een patiënt moet worden doorverwezen naar een diëtist als een patiënt slikproblemen heeft en wat de rol van de diëtist hierin is.

Studenten aan de slag

Vervolgens werden er in drietallen kleine gerechten bereid op een bepaald IDDSI-niveau. De studenten Logopedie zijn zelf gaan koken en liepen daarbij tegen verschillende dingen aan. Het klinkt makkelijker dan het is in de praktijk. Dan blijkt een klein pitje net niet vloeibaar genoeg óf blijkt de consistentie juist te dun. Soms is het een uitdaging om bij een betreffend IDDSI-niveau uit te komen.

Meer lezen

Meer weten over de workshop en de opleidingen? Lees het nieuwsbericht.