"Bestaande bouw spreekt meer tot de verbeelding"

Achterbuurten waar je vroeger liever niet kwam, worden omgetoverd tot de meest hippe en gewilde wijken. Dat Herbestemmen hot is, blijkt onder meer uit de cursus Herbestemmen en Verduurzamen van Gebouwen die gretig aftrek vindt. Bouwkundig projectmanager Geert Balvers is hier een mooi voorbeeld van.

404162 Post hbo cursus Transformeren en Herbestemmen. Het pand in Maastricht dat Geert Balvers herbestemt en transformeert.

In de praktijk heeft Geert een dijk aan ervaring opgedaan, maar het kwam er voor deze zelfstandig ondernemer nooit van om zichzelf via een cursus te ontwikkelen. “Ik wilde me verdiepen en ging op zoek naar een cursus die aansluit bij mijn passie: herbestemmen.”

Bijzonder zijn

Geert ontdekte de post-hbo-cursus Herbestemmen en Verduurzamen van Gebouwen. Hij vindt het heel spannend om bestaand vastgoed tegen te komen waarbij hij vastzit aan vastgestelde eisen en limieten die net niet passen. "Het wringt en kraakt altijd en het is de kunst om slim met de ruimte om te gaan waardoor daadwerkelijk meerwaarde ontstaat.” Als je alles op de vierkante meter nauwkeurig wil hebben, kun je volgens Geert beter voor nieuwbouw gaan, maar daar is voor hem geen eer aan te behalen. “Bovendien spreekt een bestaand gebouw vaak veel meer tot de verbeelding. Wil je een in het oog springend hotel vestigen in hoogbouw dan moet je architectonisch alles uit de kast trekken om bijzonder te zijn. Een oud pand verkoopt zichzelf.”

Kleinschalig hotel in de binnenstad

Omdat Geert iemand is van de praktijk, wilde hij geen fictieve casus uitwerken. Hij deed een oproep op social media voor een casus die daadwerkelijk tot een project zou leiden. Via zijn netwerk kreeg hij met zijn bedrijf Geert.bouwt het verzoek mee te denken over het transformeren en herbestemmen van een woning naar een kleinschalig hotel in de binnenstad van Maastricht. In het Stokstraatkwartier om precies te zijn.

Een historisch interessante locatie

Geert steekt gelijk van wal: “Een historisch interessante locatie aan de noordzijde van het vroeger Romeins castellum. In de loop van de geschiedenis ontstonden hier marktpleinen en in de middeleeuwen verdichtte zich de bebouwing hier. In de jaren 50 van de vorige eeuw was een sanering van deze grotendeels verkrotte centrumwijk nodig. Panden werden gesloopt, maar door het gebruik van oude gevels uit soms andere straten, bleef het historisch karakter bewaard.”

404163 Geert Balvers. Post hbo. Transformeren en Herbestemmen. Voor het pand in Maastricht dat hij herbestemt en transformeert. Hoekpand met terras erop.

Chocolade-concept

De eigenaar van het pand dat te vinden is net over de Sint Servaasbrug in Maastricht heeft zelf een chocolaterie op de begane grond. De woonruimten op de 1e en 2e verdieping staan leeg. De 1e verdieping heeft een plafond van 3,5 meter hoog en wordt binnenkort omgetoverd tot een hotel met 5 kamers met uitzicht op de Maas. Daarboven komt een loft-appartement. “Het bonbon-concept wordt doorgetrokken door het hele pand. Je slaapt bijvoorbeeld in de cacaoboerkamer of de productiekamer met bijbehorende inrichting en uitleg,” weet Geert.

De cursus Herbestemmen en Verduurzamen van Gebouwen heeft me veel gebracht. Hier ligt mijn hart, dit is te gek. Ik heb kennis die ik al had verder uitgediept. Ook triggerde de cursus me om dieper te onderzoeken.”

Haalbaarheidsonderzoek

Geert maakte voor de herbestemming tijdens zijn cursus onder meer een haalbaarheidsonderzoek en rekende het geheel financieel door. Een klein jaar na de afronding van Geerts case is het dak inmiddels verbeterd en geïsoleerd, prijken er 3 prachtige zinken dakkapellen op het dak, is de gevel geschilderd en zijn de originele stalen kozijnen weer in de verf gezet. “Daarna volgt het principeverzoek voor een hotel en een appartement. Ondanks dat er in Maastricht zowel behoefte is aan hotelkamers als naar kleinere woonruimten, mag je niet zomaar woonruimte onttrekken uit de binnenstad.”

Aanwezige kennis uitdiepen

“De cursus Herbestemmen en Verduurzamen van Gebouwen heeft me veel gebracht. Hier ligt mijn hart, dit is te gek. Ik heb kennis die ik al had verder uitgediept. Ook triggerde de cursus me om dieper te onderzoeken. Werkelijk een prachtige leerschool die mooi op mijn cv staat. In deze cursus zijn alle facetten gebundeld die ik eerder fasegewijs ben tegenkomen in de praktijk. Ik heb bijvoorbeeld vaker een haalbaarheidsstudie geschreven, maar dat ging dan meer over het economische vlak en niet over de historie van de plek. Of ik was bezig met een vlekkenplan om de ruimte passend te krijgen, maar keek dan niet naar de economische kant. Ik heb dankzij de cursus een blauwdruk liggen die ik ook voor andere panden kan gebruiken. Zeer prettig dat ik een leidraad heb met een volgorde van stappen.”

a5daf84c-0cf7-11ee-8ac9-02565807075b Geert Balvers. Post hbo. Transformeren en Herbestemmen. Voor het pand in Maastricht dat hij herbestemt en transformeert.

Gemêleerde groep cursisten

Geert vervolgt: “Ook leuk om andere expertises te leren kennen in zo’n groep. De groep cursisten was zeer gemêleerd. Er waren mensen vanuit een gemeente en een bank. Ook was een calculator die bij een aannemer werkt van de partij. Ik herinner me een renovatieaannemer en iemand van de woningbouwvereniging. En dan nog een paar zelfstandig ondernemers. Bij mij konden ze terecht over bouwkundige dingen of plattegronden en als ik vragen had over subsidietrajecten of financieringen dan was daar ook een expert voor. De cursus is een absolute aanrader voor mensen die net als ik warm worden van transformeren en herbestemmen,” besluit Geert.

Meer weten? Ga naar de cursuspagina en meld je aan voor de eerstvolgende Open Avond.