Hoe combineert Jordi zijn topsport met Technische Bedrijfskunde?

Jordi van Erp (21) combineert zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de HAN in Arnhem met het handballen op topsport-niveau in de BeNe-league bij HV Quintus. Hoe houdt hij zoveel ballen in de lucht?

f12769da-0cf6-11ee-ba51-02565807075b Studenten overleggen in een leslokaal op Ruitenberglaan 29 met hun opdrachtgever via online Teams over de vorderingen van hun project

Jordi: "Ik heb een aantal plaatsen in het Westland waar ik regelmatig slaap, want wonen doe ik officieel weer bij mijn ouders en twee jongere broertjes in Oss. Ik heb bij iemand in huis een kamer in Kwintsheul en daarnaast kan ik ook altijd terecht in 's-Gravenzande. Door late trainingen en wedstrijden maak ik veel gebruik van deze mogelijkheden, maar ik vind het toch ook altijd wel fijn om weer thuis te zijn."

Waarom heb je voor Technische Bedrijfskunde gekozen?

"Dat is eigenlijk heel simpel. Ik had zowel interesse in techniek als in bedrijfseconomie. Dit viel voor mijn gevoel goed samen met Technische Bedrijfskunde. Daarnaast is de opleiding zo breed dat je uiteindelijk alsnog beide werelden in kan gaan. Zo had ik meer tijd om erachter te komen welke kant ik echt het meest interessant vind. Of misschien wil ik het wel blijven combineren."

"De locatie Arnhem is wel iets minder logisch vanuit Oss. Eigenlijk is dat gekomen door mijn tijd bij Jong Oranje. Ik heb in 2018 de kans gekregen om te gaan wonen en trainen op topsportcentrum Papendal samen met andere teamgenoten van Oranje U18. In die tijd speelde ik nog competitie bij Olympia'89 in Oss. Dit is de club waar het voor mij allemaal begon toen ik 3 jaar oud was. Ik speelde daar al vrij vroeg eerste divisie maar trainde er maar een paar keer per week. Door de combinatie wonen en trainen kon ik toch mijn trainingsuren opvoeren tot 19 uur per week, een aantal dat ook de andere jongens in de jeugdselecties ongeveer aantikten."

387537 Jordi van Erp topsporter handbal Quintus Kwintsheul

Hoe weet je je topsport te combineren met je studie?

"In de periode dat ik op Papendal zat viel dat niet mee. Door mijn trainingen overdag was het eigenlijk niet meer te combineren. Nu ik daar gestopt ben en alleen nog op de club train in de avonduren hoef ik geen lessen meer te missen. Het enige wat soms flinke planning vraagt het studeren, buiten de vaste uren op school. Door al het trainen heb ik niet super veel vrije tijd, omdat ik ook nog graag wat tijd doorbreng met vrienden, vriendin en familie. Al met al komt er dus een flinke planning bij kijken. Daarom probeer ik altijd alles 2 weken vooruit te plannen! Vaak levert dit een volle agenda op, maar ook daar wen je wel aan."

Met welk project voor Technische Bedrijfskunde ben je nu bezig?

"Ben bezig in het 6e semester. We ontwikkelen een SMART pricing tool voor de Strategic Costing & Verification afdeling binnen Vanderlande in Veghel. Dit doen Tom van Tricht, Abigail van der Knaap en ik samen (zie foto). Tom en Abigail zijn ook studenten Technische Bedrijfskunde. Maar we krijgen ook hulp van Sil van Appeldoorn, student Embedded Systems Engineering. Het is daarom een multidisciplinair S6-project!"

Ken je via de HAN ook nog andere topsporters?

Ja, ik ken wel een aantal andere topsporters die ook studeren aan de HAN uit mijn tijd op Papendal. Dit zijn vooral handballers. Ik spreek een aantal van deze jongens en meiden nog steeds regelmatig, maar moet eerlijk zeggen dat het niet vaak over de studie gaat. Iedereen moet hier een beetje zijn eigen weg in vinden denk ik. Het enige wat ik iedereen zou willen mee geven is plan zoveel mogelijk in, van school tot sport, maar ook uitjes met familie en vrienden. Zo houd je voor jezelf in ieder geval het overzicht en weet je waar je aan toe bent."

Bron: HAN Energizer