Het Zakgeldproject groeit door

Zakgeld is niet vanzelfsprekend. In gezinnen met weinig geld is het al lastig om aan de dagelijkse financiële verplichtingen te voldoen. In het ZakgeldProject werken onderzoekers samen met ervaringsdeskundigen en gezinnen om kinderen te ondersteunen bij hun financiële zelfstandigheid. Na gemeente Nijmegen en Aalten gaat nu ook de gemeente Overbetuwe met het project aan de slag.

336233 Afbeelding voor het ZakgeldProject van het lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit met daarop een spaarpot in handen.

Dit voorjaar start welzijnsorganisatie Forte Welzijn in het dorp Driel (gemeente Overbetuwe) met het ZakgeldProject. Basisschoolkinderen in de leeftijd tussen 6 en 12 en hun ouders worden hierbij gecoacht. In het coachingstraject ontmoeten ouders elkaar gedurende een half jaar 10 keer in bijeenkomsten begeleid door professionele coaches én minstens één ervaringscoach. 5 keer zijn de kinderen ook aanwezig. Bij iedere bijeenkomst ontvangen de ouders zakgeld voor hun deelnemende kind(eren). Dit bedrag, tussen de 1 en 3 euro, is gebaseerd op Nibud-standaarden.

Denken in mogelijkheden

Het project haalde in Aalten en Nijmegen al succesvolle resultaten en groeit nu door naar Overbetuwe. HAN-onderzoeker Carinda Jansen vertelt: "Het ZakgeldProject is een manier om ouders en kinderen te ondersteunen. We hebben het uitgeprobeerd in Nijmegen samen met 2 groepen ouders. Het hielp ouders echt., ze leerden anders met zakgeld omgaan en de kinderen voelden zich trots om iets te doen wat niemand deed. En niet onbelangrijk: de gesprekken bij deze gezinnen gingen tijdens het project over de leuke kant van geld, over dromen en denken in mogelijkheden."

Aan welke doelen wordt gewerkt?

Het zakgeldproject is een initiatief van het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen van de HAN. Verschillende doelen staan centraal, waar de belangrijkste van zijn:

• bijdragen aan het doorbreken van de cirkel van armoede;
  • vergroten van ‘weten, kunnen en doen‘ van ouders en kinderen én coaches;
  • vergroten van het netwerk van ouders;
  • positieve gesprekken over het omgaan met geld

Uitbreiding naar 12+

In 2022 starten studenten van de HAN tevens met onderzoek naar de mogelijkheden van een ZakgeldProject onder kinderen en jongeren ouder dan 12 jaar. Carinda: "Ook die leeftijdsgroep kan ondersteuning gebruiken bij de weg naar financiële zelfstandigheid." Hoe bereiken we jongeren voor dit onderzoek? Welke financiële vragen hebben zij? En hoe betrekken we ook de ouders hierbij? Met dit soort vragen gaan Social Work studenten Jesse Portengen en Josien van Manen aan de slag.

Samenwerking

Bij de doorstart is stichting Sam& betrokken. Deze landelijke stichting is er voor de meer dan 300.000 kinderen en jongeren van 0 tot 21 jaar die opgroeien in arme gezinnen. Ouders met weinig geld kunnen bij hen terecht zodat ook hun kind(eren) mee kunnen doen met activiteiten zoals sport of het vieren van een verjaardag. Sam& is een samenwerkingsverband van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job. Samen bieden zij één digitaal loket waar ouders en intermediairs een aanvraag kunnen doen voor de voorzieningen die de organisaties bieden.

De Rabofoundation maakt de doorstart financieel mogelijk. Ook de organisaties Forte Welzijn en Meedoenpact Aalten zijn betrokken. Bovendien ondersteunen studenten en docenten van de Academie Mens en Maatschappij bij het doorontwikkelen van de trainingen, coachingsessies en het onderzoek.

Meer weten?

Kijk op han.nl/zakgeldproject of lees meer in de Gelderlander