Project Zakgeldproject

In gezinnen waar financiële middelen amper toereikend zijn om aan de dagelijkse financiële verplichtingen te voldoen, is zakgeld niet vanzelfsprekend. In dit project werken onderzoekers samen met ervaringsdeskundigen en gezinnen om kinderen te ondersteunen bij hun financiële zelfstandigheid.
Aanleiding van het project
Voor sommige gezinnen is zakgeld voor kinderen geen vanzelfsprekendheid. Bijvoorbeeld omdat het geld ontbreekt om zakgeld te geven, óf omdat zakgeld geen gebruik is in het land van herkomst. Tijdens het zakgeldproject worden kennis en vaardigheden aangeleerd waarmee financieel risicogedrag tegen wordt gegaan. Om de kinderen praktisch te leren omgaan met geld ontvangen zij zakgeld dat de functie vervult van ‘leergeld’. Door met hun ouders te oefenen met eigen geld maken zij zich financiële competenties eigen.
Doel van het project
Vanuit de Werkplaats Sociaal Domein Nijmegen werken het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit van de HAN met diverse betrokkenen in het Zakgeldproject aan het voorkomen of doorbreken van generatie-armoede. Dit doen we samen met ouders, kinderen en ervaringscoaches. Door de kennis en inzichten die we opdoen in dit project ontwikkelen we, met en voor ouders en kinderen in financiële achterstandssituaties, concrete producten of interventies om de financiële zelfredzaamheid van hun kinderen te versterken.
Onze methode
In het coachingstraject ontmoeten ouders elkaar gedurende een half jaar tien keer in bijeenkomsten begeleid door professionele coaches én minstens één ervaringscoach. Vijf keer zijn de kinderen ook aanwezig. Bij iedere bijeenkomst ontvangen de ouders zakgeld, volgens Nibud-standaarden, voor hun deelnemende kind(eren). Ouders mogen zelf onderwerpen aandragen voor de bijeenkomsten.
Naderhand zijn er aanvullende peer-to-peer-bijeenkomsten voor en door deelnemers en belangstellende andere ouders. Ook wordt een effectonderzoek gedaan door de HAN en een onderzoek door studenten van de HAN.
Documenten om te downloaden
'Waar een klein project groot in is', is een artikel geschreven door onderzoekers en sociale professionals Carinda Jansen, Bibi Ansari, Martine Geelen en Lisbeth Verharen. Het artikel beschrijft de gezamenlijke constructie van een interventie. Ook de gids om zelf een Zakgeldproject te starten is af. Bekijk de gids en de bijlagen van de gids (met handige werkvormen om zelf te gebruiken) via onderstaande links. In 2023 is de zakgeldgids vernieuwd.
Evaluaties
Tussen 2019 en 2021 ontvingen 15 gezinnen een half jaar zakgeld voor 38 deelnemende kinderen tussen 6 en 12 jaar. Ook namen zij deel aan het coachingstraject. Het bood ouders meer houvast bij het financieel opvoeden en kinderen een groter geldbewustzijn. De evaluaties toonden bovendien meer winst dan verwacht:
- ouders voelen zich competenter bij andere opvoedingstaken;
- ouders voelen zich competenter in algemene vaardigheden;
- ouders breidden hun sociaal netwerk uit;
- sociaal werkers leerden over financieel opvoeden en samenwerken met ouders met ervaringskennis.Onze partners
Nieuwe regio's aan de slag: Het ZakgeldProject groeit door
Na gemeente Nijmegen en Aalten gaat nu ook de gemeente Overbetuwe met het ZakgeldProject aan de slag. Voorjaar 2022 start welzijnsorganisatie Forte Welzijn in het dorp Driel (gemeente Overbetuwe) met het project. Basisschoolkinderen in de leeftijd tussen 6 en 12 en hun ouders worden hierbij gecoacht.

Gelderland Geletterd: Inspiratiesessie: Hoe dan? Taal en Gezin
Carinda Jansen was een van de gastsprekers in de Inspiratiesessie: Hoe dan? Taal en gezin van Gelderland Geletterd op 8 juni 2021. Tijdens de sessie geeft zij een toelichting op het project en vertelt waar je op moet letten als je zelf een zakgeldproject wilt starten. Het Kennisplatform Gelderland Geletterd is een programmaonderdeel van het Gelders plan van aanpak ‘Bibliotheken en Laaggeletterdheid’. Dit plan is opgesteld in samenwerking tussen de Provincie Gelderland, het Gelders Bibliotheek Netwerk, Stichting Lezen en Schrijven en Rijnbrink.
Lectoraat: Versterken van Sociale Kwaliteit
Het Zakgeldproject wordt uitgevoerd binnen het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen. Het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit is gericht op sociale kwaliteit als middel om achterstellingen te doorbreken. Hier willen wij de kwaliteit van leven van mensen verbeteren. Binnen de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen is het Zakgeldproject onderdeeel van het leeratelier Armoede.

Publicaties
Vanuit het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit verschijnen regelmatig publicaties. Bekijk hier het overzicht.
